dc.contributor.advisor | Γραβάνη, Μαρία | |
dc.contributor.author | Παπαϊωάννου, Ελένη | |
dc.contributor.other | Papaioannou, Eleni | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2016-07-15 | |
dc.date.accessioned | 2016-07-15T09:50:46Z | |
dc.date.available | 2016-07-15T09:50:46Z | |
dc.date.copyright | 2016-06-08 | |
dc.date.issued | 2016-07-15 | |
dc.identifier.isbn | 978-9963-695-47-8 | |
dc.identifier.other | ΔΚ-ΣΔΜ/2016/00001 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/2411 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η έννοια της ενδυνάμωσης έχει γίνει τα τελευταία χρόνια αντικείμενο μελέτης σε διάφορα επιστημονικά πεδία. Στο επίκεντρο των θεωριών ενδυνάμωσης έχουν βρεθεί πληθυσμοί που αντιμετωπίζουν διάφορες μορφές διάκρισης, όπως για παράδειγμα γυναίκες, μετανάστες, άτομα με αναπηρία, άτομα που ανήκουν σε χαμηλά κοινωνικο-οικονομικά στρώματα. Διάφορες μορφές κοινωνικής και οικονομικής ευπάθειας έχουν, επίσης, συνδεθεί με το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, γεγονός που έχει αναδείξει την εκπαίδευση -και την εκπαίδευση ενηλίκων ιδιαίτερα- σε σημαντικό παράγοντα άμβλυνσης οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων.
Σκοπός της παρούσας μελέτης περίπτωσης ήταν να διερευνήσει τό κατά πόσο και μέσα από ποιους μηχανισμούς ενδυναμώνονται ενήλικοι που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμού μέσα από ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης δεύτερης ευκαιρίας, όπως προσφέρεται σε ένα Εσπερινό Σχολείο της Κύπρου. Παράλληλα, η έρευνα στόχευσε να καταγράψει τα εμπόδια που δυσχεραίνουν τη διαδικασία ενδυνάμωσης των εκπαιδευομένων και να διατυπώσει προτάσεις για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού προγράμματος με στόχο την περαιτέρω ενδυνάμωσή τους.
Για να επιτευχθούν οι στόχοι η έρευνα ακολούθησε έναν υβριδικό μεθοδολογικό σχεδιασμό, σύμφωνα με τον οποίο χρησιμοποιήθηκαν συνδυαστικά η Ερμηνευτική Φαινομενολογία και η Κριτική Ανάλυση Λόγου. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη χρήση τριών εργαλείων: του αναστοχαστικού ημερολογίου, των ημι-δομημένων συνεντεύξεων και της ανάλυσης αρχείων. Δέκα συμμετέχοντες συμπλήρωσαν αναστοχαστικά ημερολόγια για περίοδο τεσσάρων εβδομάδων. Στις συνεντεύξεις έλαβαν μέρος 12 ενήλικοι εκπαιδευόμενοι. Συμπληρωματικά διενεργήθηκαν συνεντεύξεις με τέσσερις εκπαιδευτικούς. Τα δεδομένα συμπληρώθηκαν με την προσθήκη της ανάλυσης αρχείων, που αφορούσαν το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Τα αποτελέσματα οδήγησαν στην καταγραφή ενός πολυεπίπεδου σχήματος ενδυνάμωσης των εκπαιδευομένων. Οι μηχανισμοί ενδυνάμωσης που καταγράφηκαν αφορούν την ενδυνάμωσή τους: α) μέσα από τη συμμετοχή ως αυταξία, β) μέσα από την αναδόμηση πρότερων αρνητικών εμπειριών, γ) μέσα από την ενίσχυση του κοινωνικού τους κεφαλαίου, δ) μέσα από τον γλωσσικό γραμματισμό, και ε) μέσα από τον ιστορικό γραμματισμό.
vii
Παράλληλα, καταγράφηκαν οι παράγοντες που αναστέλλουν ή δυσχεραίνουν τη διαδικασία ενδυνάμωσης των εκπαιδευομένων, όπως η απουσία επίσημων πολιτικών, αδυναμίες στο αναλυτικό πρόγραμμα, τα σχολικά εγχειρίδια και την ευρύτερη φιλοσοφία που διέπει τη λειτουργία του θεσμού. Η έρευνα κατέληξε σε μια σειρά από εισηγήσεις, ώστε να αρθούν τα εμπόδια και οι περιορισμοί και το πρόγραμμα να λειτουργήσει προς την κατεύθυνση της περαιτέρω ενδυνάμωσης των εκπαιδευομένων που φοιτούν σε αυτό.
Η ενδυνάμωση ενήλικων ατόμων, ειδικά ατόμων με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα διαφάνηκε ότι αποτελεί μια σημαντική παράμετρο για τη βελτίωση της ζωής τους σε προσωπικό, οικογενειακό και κοινωνικό επίπεδο. Η ολιστική προσέγγιση, την οποία υιοθέτησε η παρούσα έρευνα, αποκάλυψε λεπτές πτυχές του φαινομένου της ενδυνάμωσης, τις οποίες συχνά αγνοούν οι σύγχρονες εκπαιδευτικές πολιτικές, που εστιάζουν κυρίως στην ενδυνάμωση των ατόμων στην αγορά εργασίας. Παράλληλα, η καταγραφή των παραγόντων που αναχαιτίζουν τη διαδικασία ενδυνάμωσης των εκπαιδευομένων αποκάλυψε την ανάγκη εκσυγχρονισμού του θεσμού και παροχής υψηλότερου επιπέδου εκπαίδευσης στα άτομα αυτά. | el_GR |
dc.format.extent | xviii, 372 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση | el_GR |
dc.subject | Continuing Education and Lifelong Learning | el_GR |
dc.title | Η ενδυνάμωση ενηλίκων εκπαιδευομένων σε προγράμματα εκπαίδευσης δεύτερης ευκαιρίας: Μια μελέτη περίπτωσης | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.contributor.committeemember | Τσιπλάκου, Σταυρούλα | |
dc.contributor.committeemember | Χατζηνικήτα, Βασιλική | |
dc.contributor.committeemember | Ζαρίφης, Γιώργος | |
dc.contributor.committeemember | Ιωαννίδου, Έλενα | |
dc.description.translatedabstract | In recent years the concept of empowerment has been studied in various scientific disciplines. Populations experiencing different forms of disadvantage, such as women, immigrants, people with disabilities, those from low socio-economic status have been situated at the core of empowerment theories. Furthermore, various forms of social and economic vulnerability are also associated with a low level of education, which has made education -and adult education in particular- an important factor in alleviating economic and social disparities.
The purpose of this case study was to investigate whether and through what mechanisms vulnerable adults are empowered through a second-chance education program, such as the one offered in an Evening School in Cyprus. At the same time, the thesis aimed at unveiling the obstacles hindering learners’ empowerment process and making suggestions for the improvement of the educational program fostering further empowerment of the learners.
To achieve the objectives set by the research a hybrid methodological design was applied combining Hermeneutic Phenomenology and Critical Discourse Analysis (CDA). Data collection was performed using three tools: semi-structured interviews, reflective journals and document analysis. Ten participants filled in the reflective journals for a period of four weeks. Twelve adult learners participated in the interviews. Additionally, interviews with four educators were conducted. The data were supplemented with document analysis concerning this specific educational program.
The results led to the emergence of a multilevel empowerment scheme of vulnerable adults in the program. The empowerment mechanisms that emerged were: a) empowerment through participation as a self-value, b) empowerment through the reconstruction of past experiences, c) empowerment through the strengthening of their social capital, d) empowerment through literacy, and e) empowerment through historical literacy.
At the same time, the study shed light on a number of factors that inhibit the process of learners’ empowerment, which unveil structural and operational weaknesses of the program as well as of the policies pursued by the State. The research resulted in a series of proposals on how to remove obstacles and constraints and enhance the educational program towards further empowerment of vulnerable adult learners.
ix
The empowerment of adults through education, especially those with low educational level, was revealed to be an important parameter for improving their lives on all levels, namely the personal, the familial and the social level. The holistic approach to the phenomenon adopted by the research uncovered subtle aspects of the phenomenon of empowerment, which modern educational policies often ignore, focusing mainly on the empowerment of individuals in the labor market. Additionally, the research disclosed the factors that constrain learners’ empowerment process and revealed the need for modernization of the institution and the need for the provision of quality education to vulnerable adult learners. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |