Πλάνο ανάκαμψης από καταστροφή με χρήση διεθνών προτύπων και συγκριτική αξιολόγηση δωρεάν εργαλείων αποκατάστασης λειτουργικότητας εικονικών υποδομών
Abstract
Η εξάρτηση των σύγχρονων επιχειρήσεων από το Πληροφοριακό τους Σύστημα αυξάνεται με
ταχείς ρυθμούς την τελευταία δεκαετία. Εν τούτοις έρευνες δείχνουν ότι η ασφάλεια των δεδομένων
εξακολουθεί να μην θεωρείται από πολλούς ως αναγκαιότητα. Αρκετά συχνά, τα επίπεδα ασφάλειας είναι
μηδαμινά έως ανύπαρκτα, αν αναλογιστούμε τις συνέπειες από μια
καταστροφή.
Τα προηγούμενα χρόνια οι εταιρίες συνήθιζαν να διαχειρίζονται μια καταστροφή όταν αυτή συνέβαινε
και δεν ενδιαφέρονταν για κάποιο είδος πρόληψης. Αυτό φαίνεται να αλλάζει πλέον, με μια τάση στις
εταιρίες να καταστρώνουν πολύπλοκα σχέδια διαχείρισης καταστροφών έτσι ώστε να εξασφαλίσουν
επιχειρησιακή συνέχεια των Πληροφοριακών Συστημάτων τους. Ο λόγος που τα Disaster Recovery Plans
(DRPs) δεν είναι ακόμα αναπόσπαστα κομμάτια των διαδικασιών των εταιριών, είναι γιατί ακόμα δεν
έχουν αντιληφθεί πλήρως το μέγεθος του ρίσκου και σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει ασαφή εικόνα
σχετικά με την ευθύνη της ασφάλειας των δεδομένων τους αν αναλογιστεί κανείς το κόστος για κάθε ώρα
μη διαθεσιμότητας των υπηρεσιών μιας επιχείρησης.
Ένα σχέδιο ανάκαμψης από καταστροφή είναι ένα πλάνο ενεργειών και βημάτων που υιοθετεί μια εταιρία,
με σκοπό την πρόληψη πιθανού σεναρίου καταστροφής το οποίο θα την καθιστούσε μη λειτουργική. Είναι
ένα πλάνο – οδηγός για την γρηγορότερη ανάκαμψη σε περίπτωση καταστροφής. Ίσως επειδή οι εταιρείες
δεν έχουν βιώσει τέτοια κατάσταση, είναι επιφυλακτικές στη δαπάνη ενός σημαντικού χρηματικού ποσού
για την δημιουργία ενός DR plan. ‘Ένας άλλος λόγος πάλι είναι γιατί το θεωρούν ότι είναι ένα
εξαιρετικά ακραίο (απίθανο) σενάριο μη μπορώντας να καταλάβουν δεν δαπανούν μέρος του κεφαλαίου
τους, αλλά επενδύουν σε αυτό!
Βασικός στόχος αυτής της διατριβής είναι η μελέτη, ο καθορισμός των ελέγχων και η υλοποίηση ενός
Disaster Recovery Plan για εικονικές υποδομές με χρήση δωρεάν εργαλείων, δηλαδή πρακτικά με
μηδενικό κόστος. Αφορά κυρίως τηλεπικοινωνιακούς παρόχους με απώτερο σκοπό να επιτευχθεί
επιχειρησιακή συνέχεια στις υποδομές τους
και να μειωθεί στο ελάχιστο ο χρόνος ανάκαμψης από καταστροφή.