dc.description.abstract | Κύριος σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση της προσέγγισης της διαπολιτισμικής αγωγής που ακολουθούν οι διευθυντές/τριες σε κάποια δημοτικά σχολεία της επαρχίας Λευκωσίας. Παράλληλα, επιδιώκεται η διερεύνηση του μοντέλου ηγεσίας που εστερνίζονται οι διευθυντές/τριες σε σχέση με ζητήματα πολυπολιτισμικότητας και η συσχέτιση του με την προσέγγιση που υιοθετούν. Η έρευνα ακολούθησε ποιοτικ΄ς μεθόδους συλλογής και ανάλυσης των δεδομένων. Συγκεκριμένα, μεταξύ Ιουλίου 2007-Μαϊου 2008 διεξήχθηκαν συνεντεύξεις με 17 διευθυντές δημοτικών σχολείων της επαρχίας Λευκωσίας. Οι συνεντεύξεις ήταν ημιδομημένες, διάρκειας μιας περίπου ώρας και η επιλογή των διευθυντών έγινε με βάση το ποσοστό ετερόγλωσσων παιδιών πάνω απο το μέσο όρο (7,1%) του συνόλου των ετερόγλωσσων μαθητών στη συγκεκριμένη επαρχία. Η ανάλυση ων δεδομένων έγινε με βάση θεματικές κατηγορίες που ανιτσοιχήθηκαν στη βάση των μοντέλων ηγεσίας και των προσεγγίσεων διαπολιτισμικής αγωγής που εντοπίστηκαν στη βιβλιογραφία. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι οι μισοί περίπου διευθυντές υιοθετούν τη συντηριτική προσέγγιση σε θέματα πολυπολιτισμικότητας, ενώ λιγότεροι υιοθετούν τη φιλελεύθερη προσέγγιση και ελάχιστοι την κριτική. Επίσης, κάποιοι διευθυντές υιοθετούν στοιχεία απο δυο προσεγγίσεις.Οσο αφορά το μοντέλο ηγεσίας που ενστερνίζονται οι περισσότεροι διευθυντές της κατηγορίας της συντηριτικής προσέγγισης πολυπολιτισμικότητας, παρέχουν ενδείξεις συναλλάκτικού μοντέλου ηγεσίας, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι πολύ λίγα δείγματα κριτικής μετασχηματικής ηγεσίας παρουσιάζονται.Η σημαντικότητα και αναγκαιότητα αυτής της έρευνας, προκύπτει κυρίως απο την έλλειψη παρόμοιων ερευνών στον κυπριακό χώρο και ακόμη περισσότερο, απο το όλο και αυξανόμενο ποσοστό ετερόηλωσσων μαθητών στα δημοτικά σχολεία της Κύπρου. Ευρύτερα, τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής υπογραμμίζουν τη σημασία των σιευθυντών στην ιυοθέτηση της προσέγγισης των σχολείων σε θέματα διαπολιτισμικής αγωγής. Με βάση το ότι ο διευθυντής έχει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις που αφορούν στις πρακτικές διαπολιτιμικής αγωγής των σχολείων, υποστηρίζεται ότι η κατανόηση της προσέγγισης που υιοθετείται σε συνδιασμό με το μοντέλο ηγεσίας των διευθυντών, ενδεχομένως να συμβάλει και στη βαθύτερη κατανόηση των διαφόρων μεθόδων εφαρμογής της διαπολιτισμικής αγωγης (και τηνς επιβίωσης τους ή μη) στα σχολεία της Κύπρου. | el_GR |