dc.contributor.advisor | Χατζηκυριακίδης, Στέργιος | |
dc.contributor.author | Νασιοπούλου, Χριστίνα | |
dc.contributor.other | Nasiopoulou, Christina | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2015-09-07 | |
dc.date.accessioned | 2015-09-07T10:58:38Z | |
dc.date.available | 2015-09-07T10:58:38Z | |
dc.date.copyright | 2015-05 | |
dc.date.issued | 2015-09-07 | |
dc.identifier.other | ΕΓΛ/2015/00016 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/2112 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Οι κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές αλλαγές που επηρεάζουν την κοινωνία δεν μπορούν να αφήσουν ανεπηρέαστη την παιδεία. Ο/η μαθητής/τρια πρέπει να παίρνει την απαραίτητη εκπαίδευση, η οποία θα τον/η βοηθήσει να αποκτήσει τα κατάλληλα εφόδια – κριτική σκέψη και κριτικό εγγραμματισμό.
Η συγκεκριμένη διατριβή καταγράφηκε για να μελετήσει το ρόλο της λογοτεχνίας στην απόκτηση του κριτικού εγγραμματισμού στο δημοτικό σχολείο μέσω του σχολικού εγχειριδίου, του Ανθολογίου της Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού και κατά πόσο ανταποκρίνεται στους διδακτικούς στόχους.
Η εργασία αυτή αποτελείται από δύο κεφάλαια. Το πρώτο κεφάλαιο με θέμα τη λογοτεχνία στην εκπαίδευση αποτελείται από τέσσερεις ενότητες. Το δεύτερο κεφάλαιο έχει θέμα τα αναλυτικά προγράμματα, αποτελείται από πέντε ενότητες.
Στο πρώτο κεφάλαιο η εργασία αυτή αναφέρεται στη συμβολή της λογοτεχνίας στην εκπαίδευση, που οδηγεί στην πνευματική καλλιέργεια του ατόμου που εκπαιδεύεται, και στον κριτικό εγγραμματισμό. Μέσω του μαθήματος αυτού ο/η μαθητής/τρια έχει την ευκαιρία να εκφράσει την προσωπική του άποψη στηρίζοντας την με πειστικά επιχειρήματα. Στη δεύτερη ενότητα του πρώτου κεφαλαίου, σημειώνεται η ανάγκη ύπαρξης ενός ρόλου καθοδηγητικού και βοηθητικού από την πλευρά του εκπαιδευτικού, ενός ρόλου που δέχεται την άποψη του παιδιού, λαμβάνοντας υπόψη τα ενδιαφέροντα, το περιβάλλον και το επίπεδο της τάξης. Κατά τον Vygotsky (1978), η καλή επικοινωνία μεταξύ μαθητή/τριας και δασκάλου, μπορεί να οδηγήσει στη βαθύτερη αφομοίωση των γνώσεων.
Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στον κριτικό εγγραμματισμό. Ο όρος αυτός αναφέρεται στην ικανότητα του ανθρώπου να διαβάζει κριτικά τα κείμενα, αλλά και τον κόσμο γύρω του, θέτοντας τον υπό αμφισβήτηση.
Το δεύτερο κεφάλαιο αναφέρεται στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών. Τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών είναι γραμμένα υπό το πρίσμα αυτής της φιλοσοφίας, έχουν σκοπό, δηλαδή, να καλλιεργήσουν τον κριτικό εγγραμματισμό. Στο δημοτικό σχολείο η διδασκαλία γίνεται με τη χρήση ενός εγχειριδίου, του Ανθολογίου. Το συγκεκριμένο βιβλίο, κατά τους συγγραφείς Άντα Kατσίκη – Γκίβαλου, Γιάννη Σ. Παπαδάτο, Bίκυ Πάτσιου, Δημήτρη Πολίτη και Θεοδόση Πυλαρινό, έχει στόχο να διαμορφώσει την κριτική σκέψη του/ης μαθητή/τριας μέσα από τη διδασκαλία και την ανάλυση των κειμένων. Η συνεχής επαφή με αξιόλογα λογοτεχνικά κείμενα θα βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου αυτού, αλλά και στη φιλαναγνωσία.
Στη συνέχεια του δεύτερου κεφαλαίου σχολιάζεται η διδασκαλία μέσω ενός σχολικού εγχειριδίου. Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, από παλιά μέχρι και σήμερα, η διδασκαλία της λογοτεχνίας γίνεται μέσω ενός και μόνο σχολικού εγχειριδίου. Οι συγγραφείς υποστηρίζουν πως τα κείμενα βασίζονται στη διαθεματικότητα και την ποικιλία των κειμενικών ειδών και οδηγούν στον κριτικό εγγραμματισμό. Η διδασκαλία είναι μαθητοκεντρική και κειμενοκεντρική και όχι γραμματοκεντρική. Οι εκπαιδευτικοί που δεν υποστηρίζουν τη χρήση μόνο ενός βιβλίου με αποσπασματικά κείμενα, εκφράζουν την άποψη πως ο/η μαθητής/τρια δεν έρχεται σε επαφή με ολοκληρωμένα νοήματα, όπως αυτά προσφέρονται από ένα ολόκληρο λογοτεχνικό βιβλίο.
Τέλος γίνεται σύγκριση μεταξύ των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών της Ελλάδας και της Κύπρου. Οι συγγραφείς των Αναλυτικών Προγραμμάτων, στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών υποστηρίζουν πως το βιβλίο είναι καθοδηγητικό και με τη χρήση αυτού υλοποιούνται οι στόχοι, δηλαδή η καλλιέργεια των ικανοτήτων κατανόησης των γραπτών και προφορικών κειμένων, προωθώντας ταυτόχρονα και τον κριτικό εγγραμματισμό.
Αντικείμενο αυτής της εργασίας είναι τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών καθώς και η διδασκαλία της λογοτεχνίας. Κύριος στόχος είναι ανάδειξη της αξίας του κριτικού εγγραμματισμού μέσω της διδασκαλίας του συγκεκριμένου μαθήματος, ο ρόλος του εκπαιδευτικού και η υλοποίηση των σκοπών που ορίζονται μέσα από τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. To συμπέρασμα στο οποίο οδηγούμαστε σε αυτήν την εργασία είναι ότι παρόλο που γίνονται πολλές προσπάθειες για αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας στο δημοτικό σχολείο, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν ξεφεύγει από τη χρήση του ενός σχολικού εγχειριδίου και καταλήγει να υπάρχει στασιμότητα. | el_GR |
dc.format.extent | 41 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Κριτικός γραμματισμός | el_GR |
dc.subject | Critical literacy | el_GR |
dc.title | Ο κριτικός εγγραμματισμός στη διδασκαλία του Ανθολογίου και τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | The social, economic and cultural changes affecting society can’t leave education unaffected. The student should receive the necessary training, which will help him/ her acquire the necessary skills – critical thinking and critical literacy.
This thesis discusses the role of literature in the acquisition of critical literacy in elementary school through the school textbook, i.e. the Anthology, for Grades 3 and 4 of Primary School. More specifically, it discusses whether: it meets the pedagogocal objectives set in the curriculum.
This paper consists of two chapters. The first chapter addresses literature in education and consists of four sections. The second chapter examines the school curricula and consists of five sections.
The first chapter discusses the contribution of literature to both education and critical literacy. Through the teaching of literature, the student has the opportunity to express his/her personal opinion by further supporting it with convincing arguments. In the second section, the need for a helpful and guiding role for the teacher is discussed. This role should take into consideration the point of view of the child, taking into account the interests, the context and the level of the class. According to Vygotsky (1978), good communication between student and teacher can lead to better assimilation of knowledge.
The next section looks at critical literacy. Critical literacy refers to the skill of critically reading texts, but also the world around us, putting it into question.
The second chapter refers to the actual curricula. The curricula under consideration are written with the aim of enhancing the critical literacy skills. In primary school, teaching is carried out with the use of a single textbook, i.e. the Anthology. This book, according to the authors, aims to develop the students’ critical thinking through the teaching and analysis of these texts. The idea is that constant contact with important literary texts will help achieve both this objective, as well as a willingness and love for reading.
In the second chapter, the method of teaching through one book only is discussed. Teaching literature in Greece is done through a single textbook. The authors of the curricula under consideration argue that these texts are based on interdisciplinarity as well as a variety of genres, thereby fostering to critical literacy. Teaching is student–centered and text-centered rather than grammar–centered. Those who do not support the ‘single textbook’ approach, express the view that the student in this approach does not allow access to the full meaning of the literary work, as the textbook only contaings extracts. Finally, a comparison between the national curricula of Greece and Cyprus is made. The authors of the curricula in the curricula support that the book is guiding and using it the objectives are implemented, that is to say cultivating the ability to understand written and oral texts, through the school textbook, while also promoting the critical literacy.
Therefore, the object of this study is school curricula and the teaching of literature. The main aim is to highlight the value of critical literacy via the teaching of literature, the role of the teacher and the attainment of the objectives defined within school curricula. It is however noted, that even though many efforts to change teaching practices in the elementary education have been made, the Greek educational system seems resistant to abandoning the use of the ‘single textbook’ approach in the teaching of literature. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |