Διερεύνηση των ενδοεπαγγελματικών και διεπαγγελματικών συγκρούσεων στο χώρο του ελληνικού δημόσιου νοσοκομείου-νοσηλευτική προσέγγιση
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2015-06-24Συγγραφέας
Τσαγκάνου, Σταυρούλα
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Εισαγωγή: Στο τομέα της υγείας, ο οποίος χαρακτηρίζεται από την παρουσία διεπιστημονικής ομάδας επαγγελματιών υγείας, είναι αναμενόμενο να υπάρχουν συγκρούσεις, που προκαλούνται από την αλληλεπίδραση εργαζομένων με διαφορετικό γνωστικό υπόβαθρο, συμπεριφορές, καθώς και διαφορετική επαγγελματική κατεύθυνση.
Σκοπός: Η διερεύνηση των αιτίων, των αποτελεσμάτων και του τρόπου αντιμετώπισης των συγκρούσεων των νοσηλευτών μεταξύ τους αλλά και με άλλες επαγγελματικές ομάδες στο χώρο ενός ελληνικού δημόσιου νοσοκομείου.
Μεθοδολογία: Δείγμα αποτέλεσαν 123 νοσηλευτές του Γενικού Νοσοκομείου «Κοργιαλένειο- Μπενάκειο» που επιλέχθηκαν τυχαία. Πρόκειται για μια περιγραφική μελέτη που έλαβε χώρα κατά το χρονικό διάστημα Σεπτέμβριος έως Νοέμβριος του 2014. Για τη διεξαγωγή της έρευνας χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο ειδικό για τη μελέτη συγκρούσεων που παραχωρήθηκε από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, μετά από άδεια . Κατά τη συλλογή των στοιχείων τηρήθηκαν οι κανόνες ηθικής και δεοντολογίας, έγινε ενημέρωση των νοσηλευτών για το σκοπό της έρευνας και την εμπιστευτικότητα των στοιχείων. Η ανάλυση των δεδομένων έγινε με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS 18.0. Τα επίπεδα σημαντικότητας είναι αμφίπλευρα και η στατιστική σημαντικότητα τέθηκε στο 0,05.
Αποτελέσματα: Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων ήταν νοσηλευτές (85,2%). Σχεδόν οι μισοί είχαν έρθει σε αντιπαράθεση με ιατρούς (54,5%), ενώ μεγάλο ποσοστό των συμμετεχόντων είχαν έρθει σε αντιπαράθεση με άτομα που ανήκαν στο ίδιο ιεραρχικό επίπεδο με τους ίδιους (47,5%). Τέσσερις στους δέκα εκ των συμμετεχόντων (39,2%) προσπαθούν να αποφύγουν την αντιπαράθεση ενώ μόνο οι δύο (19,2% ) συνήθως διεκδικούν μέχρι να κερδίσουν. Ο συχνότερος λόγος σύγκρουσης ήταν προβλήματα οργανωτικής δομής (62,7%) ενώ ο λιγότερο συχνός ήταν οι διαπροσωπικές διαφορές (8,6%). Περίπου οι μισοί (45,5%) ήταν αρκετά ευχαριστημένοι από την εργασία τους. Τέλος, το ένα τέταρτο (25,2%) των συμμετεχόντων είχαν ενημερωθεί για θέματα διαχείρισης αντιπαραθέσεων κατά τη διάρκεια των σπουδών τους με την πλειοψηφία αυτών να έχει ενημερωθεί στις μεταπτυχιακές σπουδές (51,6%).
Συμπεράσματα: Ο χειρισμός των συγκρούσεων αποτελεί πρόκληση για όλα τα επίπεδα διοίκησης. Ο βασικός στόχος είναι η επίλυση των διαφορών και η μετατροπή μιας συνισταμένης δυσλειτουργίας σε υποστηρικτικό για τον οργανισμό παράγοντα.