Show simple item record

dc.contributor.advisorΝικολέντζος, Αθανάσιος
dc.contributor.authorΓλυκής, Μιλτιάδης
dc.contributor.otherGlykis, Miltiadis
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2015-06-10
dc.date.accessioned2015-06-10T10:52:38Z
dc.date.available2015-06-10T10:52:38Z
dc.date.copyright2015-05
dc.date.issued2015-06-10
dc.identifier.otherΠΥΣΣ/2015/00006el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/1839
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΣκοπός: η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία έχει σκοπό τη διερεύνηση της ταυτότητας του εθελοντή αιμοδότη στην Κύπρο, μέσα από την καταγραφή και ανάλυση των παραγόντων (δημογραφικών, ψυχολογικών και κοινωνικών) που οδηγούν στην υιοθέτηση της συγκεκριμένης εθελοντικής συμπεριφοράς. Η καταγραφή των παραγόντων έγινε με τη χρήση οργάνων μέτρησης σε μορφή ερωτηματολογίων. Υλικό και Μέθοδος: Ο πληθυσμός – στόχος της μελέτης αποτελείται από εθελοντές αιμοδότες οι οποίοι προσέρχονται στο κέντρο αίματος και στους πέντε (5) σταθμούς αιμοδοσίας που λειτουργούν στην Κύπρο για να δώσουν αίμα. Στη συγκεκριμένη έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2014, συμμετείχαν 120 εθελοντές αιμοδότες, εκ των οποίων οι 78 ήταν άνδρες (65%) και οι 42 γυναίκες (35%), ηλικίας από 17 έως 65 ετών. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη συμπλήρωση ανώνυμου ερωτηματολογίου με τη μέθοδο της προσωπικής συνέντευξης. Το αμφίπλευρο επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας ορίστηκε ίσο με 0,05 και η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS 20.0. Αποτελέσματα: Η στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων δείχνει ότι τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων, για παράδειγμα το φύλο, η ηλικία και η οικογενειακή κατάσταση, παρουσιάζουν ισχυρότερη σχέση εάν πρόκειται για άτομα που αιμοδοτούν για πρώτη φορά, ενώ, χαρακτηριστικά όπως το επίπεδο εκπαίδευσης και το επάγγελμα είναι πιο ισχυρά συνδεδεμένα με την αιμοδοτική συμπεριφορά των τακτικών εθελοντών αιμοδοτών στην Κύπρο. Συγκεκριμένα, οι άνδρες (p=0,003), οι έγγαμοι συμμετέχοντες (p<0,001) και τα μεγαλύτερα σε ηλικία άτομα (p<0,001), ήταν εθελοντές αιμοδότες περισσότερα χρόνια συγκριτικά με τις γυναίκες, τους άγαμους και τους νεότερους σε ηλικία συμμετέχοντες. Η πλειοψηφία των λεγόμενων «αιμοδοτών πρώτης φοράς» (51,6%, n=63) έδωσαν για πρώτη φορά αίμα λόγω ανάγκης προσφοράς αίματος σε συνανθρώπους τους, ενώ μόνο το 2,4% των συμμετεχόντων στην έρευνα αιμοδότησε καθαρά για προσωπικό όφελος. Ένα ακόμη σημαντικό πόρισμα της διενεργηθείσας έρευνας είναι ότι η ηλικία παίζει σημαντικό ρόλο στις πεποιθήσεις και τις ανησυχίες του αιμοδότη σχετικά με την όλη διαδικασία μετάγγισης αίματος. Με μοναδική εξαίρεση την ηλικιακή ομάδα 25- ΑΠΚυ - ΠΥΣ Μεταπτυχιακή Διατριβή 5 39 ετών, όλοι οι υπόλοιποι συμμετέχοντες στην έρευνα συμφωνούν πως το αίμα που συλλέγεται εξετάζεται ενδελεχώς πριν δοθεί για μετάγγιση. Τέλος, ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει την εθελοντική αιμοδοσία είναι ο βαθμός επιτυχίας της επαφής υπευθύνων και αιμοδοτών και της υπενθύμισης για αιμοδοσία, μέσω ενός γράμματος ή ενός ηλεκτρονικού μηνύματος (e-mail). Συγκεκριμένα, προκύπτει πως αυτός ο παράγοντας είναι ευθέως ανάλογος του επιπέδου της εκπαίδευσης• όσο υψηλότερο είναι το επίπεδο εκπαίδευσης, τόσο πιο θετικά αντιλαμβάνεται ο εθελοντικής αιμοδότης το γράμμα ή το e-mail υπενθύμισης που λαμβάνει από το κέντρο αιμοδοσίας. Συμπεράσματα: Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης τεκμηρίωσαν την ανάγκης προσέλκυσης νέων εθελοντών αιμοδοτών, με στόχο την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συλλογή μονάδων αίματος, ώστε να υπάρχει επάρκεια για τις ανάγκες που προκύπτουν. Για το λόγο αυτό, κρίνεται αναγκαία η περαιτέρω ανάπτυξη, διάδοση και επικράτηση της εθελοντικής αιμοδοσίας, κυρίως μέσω στοχευμένων δράσεων και παρεμβάσεων της Πολιτείας, με την αγαστή πάντα συνεργασία άλλων φορέων, εθελοντικών οργανώσεων και σωματείων. Στους παραπάνω στόχους της περαιτέρω διάδοσης της εθελοντικής αιμοδοσίας μπορεί να συμβάλει η αποτελεσματική και έγκυρη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των Κυπρίων πολιτών, με χρήση των σύγχρονων μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media), αλλά και του διαδικτύου γενικότερα. Ο απώτερος σκοπός είναι - μέσω της διαφήμισης, με κάθε παραδοσιακό και νέο, ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο - να ενισχυθεί η προσέλκυση και η διατήρηση εθελοντών αιμοδοτών στην Κύπρο.el_GR
dc.format.extent140 σ. πιν., 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΕθελοντική αιμοδοσία -- Κύπροςel_GR
dc.subjectVolunteer blood donor -- Cyprusel_GR
dc.titleΔημογραφική, κοινωνική και ψυχολογική ταυτότητα του εθελοντή αιμοδότη στην Κύπροel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractAim: The aim of the present Master’s thesis is to study the identity and attributes of volunteer blood donors, through the analysis of demographic, psychological and social factors associated with volunteerism and the adoption of such behavior. Materials and Research Methods: The sample of the study includes 120 individuals (78 males and 42 females) who visited the Cyprus Blood Establishment and the Blood Donation Departments at all the major city hospitals during the three-month study (first trimester of 2014, January until March). Data collection was carried out using an anonymous self-report questionnaire. The researcher chose two-tailed significance level equal to 0.05 and SPSS 20.0 was used to perform data analysis. Results: Statistical analysis on the results of the study show that demographic characteristics such as sex, age and family size are strongly correlated with people that donate blood for the very first time, while in contrast, there is a very strong correlation between factors such as education and job with regular blood donors. With the exception of participants in the 25-39 age group, all others are showing strong positive correlation with beliefs such as “Blood donations are tested before transfusion”. Moreover, education seems to be a factor that is showing strong significant correlation with the belief that “Donating blood is a safe process”, while at the same time people that are more educated are more likely to react positively to reminders from the blood donation departments for blood donation. Conclusions: Concerted and coordinated efforts to promote healthcare programs and raise public awareness on volunteer blood donation and, at the same time, obtaining support from the state and establishing special legislative frameworks to induce motivation and provide incentives are only some of the actions that can significantly help to increase the number of the volunteer blood donors.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record