Show simple item record

dc.contributor.advisorΠολύζος, Νικόλαος
dc.contributor.authorΓουβάλας, Αθανάσιος
dc.contributor.otherGouvalas, Athanasios
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2015-04-21
dc.date.accessioned2015-04-21T09:43:56Z
dc.date.available2015-04-21T09:43:56Z
dc.date.copyright2015-03
dc.date.issued2015-04-21
dc.identifier.otherΠΥΣΣ/2015/00005el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/1816
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ Ελλάδα βιώνει τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης από το 2009 μέχρι σήμερα. Στο πλαίσιο αυτό ο τομέας του φαρμάκου ήταν από εκείνους που επελέγησαν να συμβάλουν τα μέγιστα στην προσπάθεια της προσαρμογής και επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων μέσα από ένα μεγάλο αριθμό μέτρων και παρεμβάσεων. Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί στο γενικό μέρος να συνθέσει την εμπειρία που προκύπτει από την ακαδημαϊκή καταγραφή των πολιτικών για το φάρμακο με τις πρακτικές που ακολουθήθηκαν στις δημόσιες φαρμακευτικές πολιτικές στη χώρα άλλα και στο διεθνές περιβάλλον κατά την δεκαετία 2004-2014. Μέσω ανασκόπησης της εγχώριας και διεθνούς βιβλιογραφίας και κριτικής αξιολόγησης της ελληνικής Νομοθεσίας πραγματοποιήθηκε συγκριτική ανάλυση των οικονομικών στοιχείων δαπανών φαρμάκων και των κανονιστικών διατάξεων που εφαρμόσθηκαν τα τελευταία δέκα χρόνια. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν τη διαφορετική πολιτική προσέγγιση που ακολουθήθηκε και είχε ως αποτέλεσμα, τη διαμόρφωση δύο διακριτών περιόδων με διαφορετικά χαρακτηριστικά, με σημείο καμπής το 2009. Η διαρκής αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης με ταυτόχρονη διόγκωση της αγοράς με αυξημένους ρυθμούς ανάπτυξης, έδωσε τη θέση σε περιβάλλον ανατροπής από το 2010 και μετά, όπου καταγράφεται ραγδαία πτωτική πορεία της φαρμακευτικής δαπάνης. Οι αλλεπάλληλες παρεμβάσεις θεσμικού και δομικού χαρακτήρα, αλλά και οι πρακτικές ελέγχου της δαπάνης μέσω διατάξεων που αφορούν στην τιμολόγηση, την αποζημίωση, τον έλεγχο του όγκου αλλά και στις πολιτικές προώθησης των γενοσήμων, μείωσαν τη δαπάνη από τα € 5,1 δις το 2009 στα € 2 δις το 2014. Σημαντικό μέρος της δαπάνης μετακυλήθηκε στους ασφαλισμένους μέσω της αύξησης των συμμετοχών και του αποκλεισμού από την αποζημίωση αρκετών σκευασμάτων. Στο ειδικό μέρος η διατριβή ανέλυσε στο πρώτο σκέλος συγκριτικά μέσω βιβλιογραφικής ανασκόπησης τις πολιτικές γενοσήμων σε Ελλάδα και Πορτογαλία την περίοδο του μνημονίου. Η ανάλυση αποκάλυψε την σημαντική ομοιότητα στις πολιτικές πρακτικές που ακολουθήθηκαν στις δύο χώρες και κατέγραψε την ελαφρά υπεροχή της Πορτογαλίας όσον αφορά τα αποτελέσματα της πολιτικής προώθησης γενοσήμων. Η συνεισφορά της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας στην κατεύθυνση της 8 παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας όπως και η διασύνδεσή της με τις πολιτικές πρακτικές αποτέλεσαν το αντικείμενο του δεύτερου σκέλους του ειδικού μέρους της διατριβής. Ειδικότερα επιχειρήθηκε μέσω αποστολής ερωτηματολόγιου αξιολόγησης των γνώσεων, αντιλήψεων και συμπεριφορών διευθυντικών στελεχών της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας αλλά και άλλων ειδικών στο φάρμακο, να διερευνηθεί ο ρόλος που καλείται να επιτελέσει η ελληνική φαρμακοβιομηχανία στην κατεύθυνση της ανάπτυξης και της δημιουργίας ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης της χώρας. Τα σημαντικότερα συμπεράσματα που προέκυψαν μετά τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων που προέκυψαν από τις απαντήσεις 21 διευθυντικών στελεχών της φαρμακοβιομηχανίας και άλλων ειδικών ήταν τα εξής: 1) Η διατήρηση σταθερού θεσμικού περιβάλλοντος αποτελεί την πρώτη επιλογή στις προτιμήσεις όσον αφορά τις προτεραιότητες που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη της φαρμακοβιομηχανίας στη χώρα. 2) Ο κύριος άξονας ανάπτυξης της φαρμακοβιομηχανίας περνά μέσα από την παραγωγή γενοσήμων, απλών ¨αντιγράφων¨ αλλά ιδιαίτερα μέσω της εξέλιξης καινοτόμων μορφών χορήγησης με ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών. 3) Η εφαρμογή μιας εθνικής στρατηγικής ανάπτυξης των γενοσήμων αποτελεί το κυρίαρχο όχημα που θα βελτιώσει την ελκυστικότητα και θα επιτρέψει τη περαιτέρω διείσδυση των γενοσήμων στην φαρμακευτική αγορά. 4) Η επίσπευση των διαδικασιών αμοιβαίας αναγνώρισης εγκρίσεων, η συμμετοχή της φαρμακοβιομηχανίας στις διαδικασίες της Αξιολόγησης της Τεχνολογίας Υγείας, η ανάπτυξη της έρευνας με την χρηματοδότηση ικανών κλινικών μελετών και την δημιουργία και ανάπτυξη των κέντρων βιοϊσοδυναμίας αποτελούν προκλήσεις όσον αφορά τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. 5) Η επίσημη, διαφανής καταγραφή της φαρμακευτικής δαπάνης, η πρόσβαση στα στοιχεία της από τις φαρμακευτικές βιομηχανίες και η εμβάθυνση της συνεργασίας με μεταφορά τεχνογνωσίας με τα Ελληνικά Πανεπιστήμια αλλά και η ποιοτική ανασυγκρότηση του ανθρώπινου δυναμικού θα βελτιώσει σημαντικά το επίπεδο λειτουργικότητας. 9 6) Όσον αφορά τη βελτίωση της εξωστρέφειας από τις απαντήσεις προέκυψε ότι η ευαισθητοποίηση των εμπλεκόμενων συντελεστών (ιατρών, φαρμακοποιών, συλλόγων, κλπ) αλλά και η επικοινωνία με τον ασθενή είναι δυνατόν να επηρεάσει θετικά την ανάπτυξη της φαρμακοβιομηχανίας και να βελτιώσει την κοινωνική εικόνα της. Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να καταγράψουμε ότι η εγχώρια φαρμακοβιομηχανία καταγράφοντας μια σημαντική αναπτυξιακή και εξαγωγική πορεία την προηγούμενη δεκαετία συνεχίζει σήμερα, παρά την κρίση να έχει όλα τα εχέγγυα που θα της επιτρέψουν μέσα από ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο και μια ολοκληρωμένη πολιτική ανάπτυξης των γενοσήμων να αξιοποιήσει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει. Με βελτίωση της εξωστρέφειας και στρατηγικές συνεργασίες και στοχευόμενες εξαγορές μπορεί να ηγηθεί του κλάδου μεταποίησης σε μια νέα πορεία ανάπτυξης της χώρας.el_GR
dc.format.extent132 σ. εικ, πιν., 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΦαρμακευτικές πολιτικές -- Ελλάδα -- 2004-2014el_GR
dc.subjectΦαρμακευτικές πολιτικές -- Διεθνές περιβάλλον -- 2004-2014el_GR
dc.subjectPharmaceutical policies -- Greece -- 2004-2014el_GR
dc.subjectPharmaceutical policies -- International environment -- 2004-2014el_GR
dc.titleΣυγκριτική ανάλυση πολιτικών φαρμάκου σε περιόδους οικονομικής κρίσης: Η ελληνική περίπτωσηel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractFrom 2009 until today Greece is experiencing the consequences of the financial crisis. In this context the drug sector was among those selected to greatly contribute to the effort of adaptation and achievement of fiscal goals, through a large number of measures and interventions. In the general part this thesis attempts to compose the experience resulting from the academic record of pharmaceutical policies with the practices followed in public pharmaceutical policies in the country and international environment in the decade 2004-2014. Through the review of domestic and international literature and critically evaluation of the Greek legislation was conducted a comparative analysis of financial data drug costs and regulations applied in the last ten years. The results illustrate the different political approach followed and resulted, formulating two distinct periods with different characteristics, with the 2009 as turning point. The steady growth in pharmaceutical expenditure with simultaneous increase of the market with increased growth rates, gave way to overthrow environment from 2010 onwards, where sharp downward trend of pharmaceutical expenditure recorded. The repeated interventions of institutional and structural character, but also the cost control practices through provisions relating to the pricing, compensation, volume control and on generics promoting policies, reduced the cost of € 5, 1 billion in 2009 to € 2 billion in 2014. A significant part of the costs passed on to patients through increased co-payments and exclusion of several drugs from reimbursement list. In the special part the thesis analyzed through comparative literature review of generic policies in Greece and Portugal during the period of the memorandum. The analysis revealed a significant similarity in political practices followed in the two countries and noted the slight superiority of Portugal as regards the effects of generic promotion policy. The role assigned to it by the Greek pharmaceutical industry towards the development and creation of a new country's development model, attempted to explore subsequently, through a questionnaire evaluating knowledge and attitudes of Greek pharmaceutical managers and other drug specialists. After statistical analysis of the 11 answers given by 21 managers of the pharmaceutical industry and other specialty the most important conclusions were: 1) Maintaining a stable institutional environment is the first option in the preferences on the priorities that will enable the development of the pharmaceutical industry in the country. 2) The primary pharmaceutical development axis passes through the production of generic, simple copy but particularly through the development of innovative forms of administration by integrating new technologies. 3) The implementation of a national strategy of development of generics is the dominant vehicle which will improve the attractiveness and will allow further penetration of generics in the pharmaceutical market. 4) The acceleration of mutual recognition of approvals processes, the participation of the pharmaceutical industry in the processes of Health Technology Assessment, the development of research with funding capable clinical studies and the creation and development of bioequivalence centers are challenges in improving competitiveness. 5) The official, transparent record of pharmaceutical expenditure along with access to information from the pharmaceutical industry, the deepening cooperation through transfer of technology with the Greek Universities and the qualitative reconstruction of human resources will greatly enhance the functionality level. 6) As regards the improvement of the extroversion of the responses showed that the awareness of the actors involved (physicians, pharmacists, associations, etc.) and communication with the final patient is possible to positively influence the development and improve the social image of the Greek pharmaceutical industry. In conclusion we could say that the domestic pharmaceutical industry, recording a significant growth and export trend in the past decade, continues today despite the crisis and have all those safeguards that will allow through a stable institutional framework and an integrated policy development of generic exploit all comparative advantages. By improving openness, strategic partnerships and targeted acquisitions can lead the manufacturing industry in a new country's development path.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record