dc.contributor.advisor | Τσιάκκιρος, Ανδρέας | |
dc.contributor.author | Κουνναπή Γ., Κλεονίκη | |
dc.contributor.other | Kounnapi G., Kleoniki | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2011-08-22 | |
dc.date.accessioned | 2011-08-22T14:15:16Z | |
dc.date.available | 2011-08-22T14:15:16Z | |
dc.date.copyright | 2010-06 | |
dc.date.issued | 2011-08-22 | |
dc.identifier.other | ΕΠΑ/2010/00014 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/163 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Ο σκοπός της έρευνας αυτής ήταν να διερευνήσει το ρόλο που επιτελούν οι Βοηθοί Διευθυντές (ΒΔ) ως ηγετικά στελέχη στην ανάπτυξη δράσης για προώθηση της επαγγελματικής ανάπτυξης του προσωπικού στη σχολική μονάδα, στην οποία υπηρετούν, λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, τις απόψεις τους για την επαγγελματική ανάπτυξη και το βαθμό στον οποίο αναπτύσσουν διαπροσωπικές σχέσεις στη σχολική μονάδα.
Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι η αυξημένη πολυπλοκότητα των σχολείων ως οργανισμών απαιτεί την παρουσία δυναμικής διευθυντικής ομάδας για αποτελεσματική διοίκηση του σχολείου. Η μελέτη του ρόλου του ΒΔ στην Επαγγελματική Ανάπτυξη (ΕΑ) προέκυψε ως αναγκαιότητα εφόσον το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού μελετά την αναβάθμιση του ηγετικού αυτού ρόλου και προτίθεται να δημιουργήσει μια νέα θέση, αυτή του Παιδαγωγικού Συμβούλου ο οποίος καλείται να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην ΕΑ των συναδέλφων του. Υιοθετώντας την παραδοχή ότι οι αποτελεσματικοί ηγέτες μπορούν να ασκήσουν ισχυρή επίδραση στην παρακίνηση και παρώθηση του προσωπικού τους, ώστε να αναδιαμορφώσουν τις διδακτικές τους πρακτικές και να αναβαθμίσουν την ποιότητα διδασκαλίας και μάθησης, με άμεση επίδραση στα μαθησιακά αποτελέσματα, διερευνήσαμε τις προεκτάσεις του πιο πάνω ρόλου.
Για να διερευνηθούν οι πιο πάνω σχέσεις, διενεργήθηκαν προκαταρκτικές συνεντεύξεις με πέντε ΒΔ και ακολούθως σχεδιάστηκε το ερωτηματολόγιο το οποίο δόθηκε στο μισό περίπου πληθυσμό των ΒΔ (πληθυσμός ΒΔ 650, ανταπόκριση 201 από τα 304 ερωτηματολόγια, ποσοστό ανταπόκρισης 66%) που υπηρετούσαν τη σχολική χρονιά 2009-2010 στα δημοτικά σχολεία της Κύπρου. Οι άξονες στους οποίους στηρίχτηκε το ερωτηματολόγιο ήταν η διερεύνηση του τύπου προσωπικότητας, η διερεύνηση της ηγετικής δράσης του ΒΔ, οι παράγοντες που συμβάλλουν ή εμποδίζουν την ΕΑ, τα χαρακτηριστικά που παρωθούν την ΕΑ και οι παράγοντες για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος για ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων.
Μέσα από την ανάλυση των δεδομένων παρουσιάστηκαν οι παράγοντες που συμβάλλουν ή εμποδίζουν την επαγγελματική ανάπτυξη και αφορούν κυρίως την ΕΑ μέσω
v
συνεργατικών πρακτικών στα πλαίσια της σχολικής μονάδας. Φάνηκε, επίσης, ότι οι ΒΔ που υιοθετούν τους τύπους προσωπικότητας «Ευσυνειδησία» και «Δεκτικότητα στην εμπειρία» συμβάλλουν θετικά τόσο στην επαγγελματική ανάπτυξη, όσο και στην ανάπτυξη ηγετικής δραστηριότητας. Όσον αφορά την ηγετική δράση των ΒΔ οι δηλώσεις ανέδειξαν τα διοικητικά κυρίως καθήκοντα με τα οποία ασχολούνται οι ΒΔ και τα χαρακτηριστικά ενός ΒΔ που παρωθούν στην ΕΑ των συναδέλφων του. Εντοπίστηκαν, ακόμα, οι παράγοντες για διαμόρφωση θετικού κλίματος για ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων, οι οποίοι περιστρέφονταν γύρω από τη συνεργασία, την ύπαρξη σχέσεων εμπιστοσύνης και ανοικτής επικοινωνίας. Φάνηκε, επίσης, ότι όσοι ΒΔ υιοθετούν τους τύπους προσωπικότητας «Ευσυνειδησία», «Δεκτικότητα στην εμπειρία» και «Εξωστρέφεια» συμβάλλουν θετικά στη διαμόρφωση θετικού κλίματος για ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων, ενώ όσοι υιοθετούν τον τύπο προσωπικότητας «Νευρωτισμός» συμβάλλουν αρνητικά. Φάνηκε ακόμα ότι η επαγγελματική ανάπτυξη επηρεάζεται από την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων, ενώ η ύπαρξη θετικού κλίματος για ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων επηρεάζει την ηγετική δραστηριότητα των ΒΔ.
Συμπερασματικά, επιβεβαιώνεται μέσα από την έρευνα αυτή ότι τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του ηγέτη αποτελούν ένα σημαντικό παράγοντα για την ηγετική δράση που θα αναπτύξει, τη συμβολή του στις διαπροσωπικές σχέσεις που θα διαμορφωθούν, καθώς και τη συμβολή του στην ΕΑ του προσωπικού του. Αποσαφηνίζεται παράλληλα ότι η ΕΑ την οποία οι ΒΔ θεωρούν κατάλληλη για τους συναδέλφους τους εστιάζεται σε συνεργατικές πρακτικές, με στοχευμένες διαδικασίες ώστε οι εκπαιδευτικοί να μαθαίνουν ο ένας από τον άλλο, ως μέρος της καθημερινής ρουτίνας και με αυτό τον τρόπο η συνεχής μάθηση να αποτελεί λειτουργία του σχολείου. Διαφαίνεται, επίσης, η ηγετική δραστηριότητα που αναπτύσσουν σήμερα οι ΒΔ και αφορά κυρίως την άσκηση διδακτικών και διοικητικών καθηκόντων. Αναδεικνύεται ακόμα, ο δημιουργικός ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει ο ΒΔ ως ηγετικό στέλεχος στη δημιουργία επαγγελματικής κοινότητας μάθησης στη σχολική του μονάδα, στηριζόμενος στην εμπειρογνωμοσύνη του σε θέματα διδασκαλίας, διοίκησης και χειρισμού προβλημάτων συμπεριφοράς. Εν κατακλείδι, επιβεβαιώνεται ότι οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις θεωρούνται βασική πηγή εσωτερικής παρώθησης και προϋπόθεση για την επαγγελματική ανάπτυξη καθώς και η διαλεκτική σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην ηγεσία, την ισχύουσα κουλτούρα του σχολείου, όπως αυτή διαμορφώνεται από την ποιότητα των διαπροσωπικών σχέσεων που αναπτύσσουν οι εκπαιδευτικοί μεταξύ τους. | el_GR |
dc.format.extent | xvi, 185 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.subject | Δημοτική εκπαίδευση | el_GR |
dc.subject | Διευθυνση -- Δημοτική εκπαίδευση | el_GR |
dc.title | "Διερεύνηση της σχέσης της προσωπικότητας βοηθών διευθυντών δημοτικής εκπαίδευσης και της συμβολής τους στην ανάπτυξη του προσωπικού της σχολικής τους μονάδας | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.contributor.committeemember | Πασιαρδής, Πέτρος | |
dc.description.translatedabstract | The purpose of this research was to examine the role Assistant Principals (AP) play as leading executives in developing action in order to promote the professional development of their teaching personnel, taking into consideration the characteristics of their personality, their views on professional development and the extent to which they develop interpersonal relationships within the school unit.
It is widely acknowledged that the increased complexity of schools as organisations requires the presence of a dynamic leadership team in order for the school to be effectively administrated. Research on the role of AP in Professional Development (PD) emerged as a necessity, since the Ministry of Education and Culture is considering to upgrade this leadership role. Specifically, the intent is to create a new post, this of the Educational Advisor, who is expected to play a central role in the PD of teachers. Adopting the idea that effective leaders are in position to exercise a strong effect in encouraging and prompting school personnel to recreate their instructive practices and improve the quality of teaching and learning and directly affecting student outcomes, we examined the extensions of the role analyzed above.
In order to investigate the aforementioned relationships, preliminary interviews were carried out with five AP. Following, we developed a questionnaire which was distributed to nearly half of the population of AP (population AP 650, response 201 out of 304 questionnaires, and response rate 66%) working in primary schools in Cyprus during the school year 2009-2010. The questionnaire was designed based on the following areas: AP personality model, leader action, the factors that enhance or prevent PD, the characteristics that encourage PD and finally the factors that form a positive school climate and allow interpersonal relationships to foster and grow.
Data analysis revealed the factors that enhance or prevent teachers’ professional development. In particular, it seems that these factors mainly relate with PD via collaborating practices that take place within the school context. Furthermore, it appeared that AP associated with the personality models “Conscientiousness” and “Openness to experience” positively affect both school personnel’s professional development and leading activity. With regards to leading action, relative statements give emphasis to the administrative duties that AP engage in and the characteristics of AP that encourage the PD of their colleagues. Also, factors that contribute to positive school climate, the development
vii
of interpersonal relationships, that revolve around collaboration and the existence of relationships based on trust and open communication, elevated from analyzing the data. Moreover, it appeared that AP who take up the personality models “Conscientiousness”, “Openness to experience” and “Extraversion” positively contribute to the development of a school climate that allows interpersonal relationships to foster and grow, while those who adopt the personality model “Neuroticism” negatively affect the above areas. Also, it seems that PD is influenced by the development of interpersonal relationships, while the existence of a positive school climate that fosters the development of interpersonal relationships influences the assistant principals’ leading activity.
In addition,, the present research confirms that leader’s personality characteristics constitute an important factor regarding leading action the interpersonal relationships they will develop, as well as their contribution to the PD of the school personnel they lead. At the same time, it is clarified that AP consider as most suitable the PD that focuses on collaborating practices with targeted processes that encourage teachers to learn from each other, as part of their daily routine, which constitutes a continuous learning process of the school. Leading activity also emerges and seems to mainly concern assistant principals’ exercise of instructive and administrative duties. Finally, this research accentuated the creative role AP can potentially play as a leading executive in creating a professional learning community in their school unit, relying on their own expertise on issues regarding teaching, administration and managing behavioral problems.
In conclusion, it is confirmed that positive interpersonal relationships are considered to be a crucial source of internal motivation and a necessity for the PD and the dialectic relationship that exists between leadership, and the current school culture as it is formed by the quality of interpersonal relationships that teachers develop. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |