Show simple item record

dc.contributor.advisorΠιθαρά, Χρυστάλλα
dc.contributor.authorΣιαμά, Έλλη
dc.contributor.otherSiama, Elli
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2014-04-03
dc.date.accessioned2014-04-03T11:10:08Z
dc.date.available2014-04-03T11:10:08Z
dc.date.copyright2013-12
dc.date.issued2014-04-03
dc.identifier.otherΔΜΥ/2013/00201el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/1480
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΕισαγωγή: Λόγω της παρούσας οικονομικής κρίσης καθίσταται ακόμα επιτακτικότερη η ανάγκη για βέλτιστη χρήση των πόρων σε όλους τους τομείς συμπεριλαμβανομένου του τομέα των υπηρεσιών υγείας. Για να επιτευχθεί αυτό είναι σημαντικό να είναι γνωστή η χρήση αυτών των υπηρεσιών και να γίνεται αξιολόγηση της ποιότητάς τους. Ένας τρόπος αξιολόγησης της ποιότητας είναι και η συλλογή πληροφοριών για την ικανοποίηση των χρηστών των συγκεκριμένων υπηρεσιών. Η πρωτοβάθμια παιδιατρική φροντίδα υγείας στην Κύπρο προσφέρεται τόσο από τον ιδιωτικό, όσο και από το δημόσιο τομέα. Η μέγιστη προσέλευση παιδιατρικών ασθενών στο δημόσιο τομέα παρατηρείται στο Νοσοκομείο "Αρχιεπίσκοπος Μακάριος ΙΙΙ" (ΝΑΜ ΙΙΙ), όπου όμως δεν έχει γίνει ως τώρα μελέτη της προσέλευσης των ασθενών, των κοινωνικοδημογραφικών στοιχείων αυτών καθώς και της ικανοποίησης των γονέων των ασθενών. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη της προσέλευσης των ασθενών στα παιδιατρικά εξωτερικά ιατρεία του ΝΑΜ ΙΙΙ και της ικανοποίησης των γονέων των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Μεθοδολογία. Συνελέχθησαν στοιχεία της προσέλευσης των 2777 ασθενών τους μήνες Ιανουάριο- Φεβρουάριο 2013 από τους γιατρούς των εξωτερικών ιατρείων μέσω της συμπλήρωσης του ανάλογου εντύπου και ακολούθησε επεξεργασία αυτών με ΙΒΜ SPSS 20. Έγινε μετάφραση και πολιτισμική προσαρμογή του γερμανικού ερωτηματολογίου Child- ZAP questionnaire (Bitzer E., 2012) που μετρά την ικανοποίηση των γονέων των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες, με τη χρήση των ελαχίστων κριτηρίων μετάφρασης του Ινστιτούτου MAPI (MAPI Research Institute, 2002) και ακολούθως στάθμισή του. Τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2013 συνελέχθησαν 67 ερωτηματολόγια από γονείς ασθενών στο χώρο αναμονής των εξωτερικών ιατρείων. Έγινε επεξεργασία των συλλεγέντων δεδομένων με το στατιστικό πρόγραμμα για τις κοινωνικές επιστήμες IBM SPSS 20. Αποτελέσματα. Αναφορικά με τα στοιχεία προσέλευσης ο ηλικιακός μέσος όρος των ασθενών ήταν 4,2 έτη με το 52,9% να είναι αγόρια. Οι πλείστοι (75,9%) των ασθενών προσέρχονταν για έλεγχο λόγω ασθενείας αν κα τα μισά περίπου εκ των βρεφών προσήλθαν για εξέταση ρουτίνας.. Το 97,5% ήταν κάτοικοι επαρχίας Λευκωσίας και το 96,6% δικαιούχοι δωρεάν ή με μειωμένο αντίτιμο περίθαλψης. Η επικρατούσα διάγνωση για τους μήνες της έρευνας ήταν η λοίμωξη ανώτερου αναπνευστικού και η μέγιστη προσέλευση παρατηρούνταν τις Δευτέρες, ενώ η ελάχιστη τις Πέμπτες. Το μεταφρασμένο ερωτηματολόγιο εμφάνισε ικανοποιητικά ψυχομετρικά χαρακτηριστικά με δείκτη εσωτερικής συνέπειας Cronbach's α 0,944, δείκτη ενδοκατηγορικής συσχέτισης 0,961 και εγκυρότητα όψης και περιεχομένου. Το ποσοστό ανταπόκρισης ήταν 95,7%. Οι συμμετέχοντες γονείς ασθενών (στην πλειοψηφία τους μητέρες) εμφανίζονται σε ποσοστό 96,5% πολύ ή μάλλον ικανοποιημένοι γενικά με τις παρεχομένες υπηρεσίες και 96% απάντησαν πως εμπιστεύονται σε μεγάλο ή αρκετά μεγάλο βαθμό τον γιατρό. Λιγότερο ικανοποιημένοι εμφανίζονται όσον αφορά στο χρόνο αναμονής (μόνο το 43,7% δήλωσε πολύ ή αρκετά ικανοποιημένο) και τις δυνατότητες απασχόλησης και ψυχαγωγίας του παιδιού κατά το χρόνο αυτό (46,9% αντίστοιχα). Επίσης λιγότερο ικανοποιημένοι όσον αφορά στη συμμετοχή τη δική τους ή του παιδιού τους στη λήψη αποφάσεων. Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες δήλωσαν ότι περίμεναν πάνω από 2 ώρες προκειμένου να εξεταστούν. Η έρευνα αυτή δεν ανέδειξε στατιστικά σημαντική διαφορά όσον αφορά την ικανοποίηση σε σχέση με το φύλο του συμμετέχοντα, την ηλικία αυτού ή του παιδιού, τη χώρα προέλευσης των γονέων, την εισοδηματική κατηγορία, το επίπεδο εκπαίδευσης, το χρόνο αναμονής και την αντιλαμβανόμενη σοβαρότητα του προβλήματος υγείας του παιδιού. Αντίθετα περισσότερο ικανοποιημένοι σε στατιστικά σημαντικό βαθμό διαπιστώθηκε να είναι όσοι δεν εργάζονται συγκριτικά με εκείνους που εργάζονται. Συμπεράσματα Το μεταφρασμένο ερωτηματολόγιο εμφανίζει ικανοποιητική εγκυρότητα και αξιοπιστία και δύναται να χρησιμοποιηθεί σε περαιτέρω έρευνες. Οι πλείστοι ασθενείς των εξωτερικών ιατρείων είναι νηπιακής ηλικίας με συχνότερη αιτία προσέλευσης τις λοιμώξεις του αναπνευστικού. Συνήθως συνοδεύονται από τη μητέρα τους και είναι δικαιούχοι δωρεάν περίθαλψης. Οι αναφερόμενοι από τους γονείς ικανοποίηση είναι υψηλή ιδίως όσον αφορά στη σχέση των ιδίων και του παιδιού τους με το γιατρό και λιγότερο από τις συνθήκες και το χρόνο αναμονής. Οι γονείς που δεν εργάζονται εμφανίζονται περισσότερο ικανοποιημένοι. Χρειάζεται να γίνουν μελλοντικά ακόμα πιο εκτεταμένες έρευνες στον τομέα της ικανοποίησης από την παιδιατρική φροντίδα στην Κύπρο.el_GR
dc.format.extentix, 112 σ. πιν., 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΠρωτοβάθμια παιδιατρική φροντίδαel_GR
dc.subjectPrimary pediatric careel_GR
dc.titleΚοινωνικοδημογραφικά χαρακτηριστικά των ασθενών των παιδιατρικών εξωτερικών ιατρείων του Νοσοκομείου "Αρχιεπίσκοπος Μακάριος ΙΙΙ" Λευκωσίας και ικανοποίηση των γονέων τουςel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractBackground The optimal use of resources in all areas including health services due to the current economic crisis has become more urgent than ever before. To achieve that, it is important to know the extent that these services are being utilised and their quality has to be assessed. One way of assessing quality is to collect information on the user satisfaction of these services. Primary pediatric health care in Cyprus is provided by both the private and the public sector. The maximum turnout of pediatric patients in the public sector is taking place in the Hospital "Archbishop Makarios III" (NAM III), although there has been no previous studies of the exact use of these services by the patients, or of their socio-demographic characteristics and the parental satisfaction. Aim of the present work is to study the turnout of patients in the pediatric outpatient department of NAM III and the parental satisfaction from the services provided. Methods Details of the attedance/ turnout of 2777 patients were collected during January-February 2013 by the doctors of the pediatric outpatient department by completing the appropriate form. The German Child-ZAP questionnaire (Bitzer E., 2012) was translated and culturally adapted for measurement of the parental satisfaction with the services provided, using the minimum translation criteria of the Institute of Translation MAPI (MAPI Research Institute, 2002). During the same period 67 questionnaires were collected. The data collected were then processed with the statistical program for social sciences IBM SPSS 20. Results Regarding the attendance figures the average age of patients was 4.2 years with 52.9 % of them being boys. The majority ( 75.9 % ) of patients came to be examined due to sickness, but about half of the babies under 1 year of age came for check-up. 97.5 % of the patient were residents of Nicosia district and 96.6 % of them were entitled to free or reduced- price care. The prevailing diagnosis for the months of the study was upper respiratory tract infection and the maximum turnout was observed on Mondays , while the minimum on Thursdays. The translated questionnaire showed satisfactory psychometric characteristics, such as the indicator of internal consistency Cronbach's a 0.944 , and the intraclass correlation index 0,961. The face and content validity were also examined. The response rate was 95.7 %. 96,5% of the participants (mostly mothers ) were very or rather satisfied overall with the services provided and 96 % said they trusted the doctor. They appeared to be less satisfied with the waiting time (only 43.7 % said they were very or fairly satisfied ) and entertainment opportunities for the child (46.9 % respectively). They also seem to be less satisfied from their involvement in decision making compared to the other parameters of the interaction with the doctor that were also examined in this study. Over half of the participants said they waited more than two hours in order for the child to be examined. This research did not reveal a statistically significant difference in terms of satisfaction with regard to the gender of the participant , age of him/her or of his child , the parents' country of origin , income category , education level , the waiting time and the perceived severity of the child's health problem . Participants who do not work seemed to be significantly more satisfied by the services offered compared to those who work. Conclusions The translated questionnaire has satisfactory psychometric characteristics and can be used in further researches. The majority of the patients of the outpatient department are infants usually accompanied by their mother and are entitled to free health care. The most common complaint was a respiratoy tract infection. The overall reported parental satisfaction is high especially regarding the interaction with the doctor. Parents who do not work appear to be more satisfied than those who work. There is a need for even more extensive field surveys of satisfaction with pediatric care in Cyprus.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record