Ρύπανση των υδάτινων σωμάτων απο τις απορροές αυτοκινητόδρομων: Η περίπτωση του οδικού δικτύου της Κύπρου
Abstract
Εισαγωγή
Οι απορροές των όμβριων υδάτων από το οδικό δίκτυο μιας περιοχής μπορεί να προκαλέσει επιβάρυνση στους υδάτινους αποδέκτες που καταλήγουν (επιφανειακά ή υπόγεια νερά). Η επιβάρυνση είναι εντονότερη στις περιπτώσεις που οι υδάτινοι αποδέκτες είναι οικολογικά ευαίσθητες περιοχές. όπως είναι οι αλμυρές λίμνες της Λάρνακας, οι οποίες είναι προστατευμένος υγροβιότοπος.
Σκοπός
Σκοπός της μεταπτυχιακής διατριβής είναι να μελετηθεί κατά πόσο το οδικό δίκτυο της Κύπρου προκαλεί επιμόλυνση των όμβριων υδάτων και κατ’ επέκταση των υδάτινων αποδεκτών τους (επιφανειακά και υπόγεια νερά). Οι κυριότεροι ρύποι που εντοπίζονται είναι διάφορα βαρέα μέταλλα και οργανικοί ρύποι που εκπέμπονται από τη χρήση των οχημάτων. Οι συγκεντρώσεις τους εξαρτώνται από τον συνολικό αριθμό και το είδος των διακινούμενων οχημάτων, το χρόνο μεταξύ βροχοπτώσεων, την ένταση της βροχής και τη χρήση της γης στη περιοχή.
Μεθοδολογία
Για τη διερεύνηση της πιθανής επιμόλυνσης των όμβριων υδάτων, έγιναν δειγματοληψίες νερών κατά τη διάρκεια βροχοπτώσεων. Σ’ αυτά έγιναν προσδιορισμοί διαφόρων παραμέτρων-ρύπων. Συνολικά συλλέχτηκαν 52 δείγματα από δύο σημεία, που βρίσκονται κοντά σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές. Η συλλογή γινόταν σε πέντε διαφορετικούς χρόνους κάθε φορά.
Αποτελέσματα
Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι πράγματι τα όμβρια ύδατα είναι επιβαρημένα με ρύπους οι οποίοι έχουν συγκεντρώσεις σε διάφορα επίπεδα. Η συγκέντρωση των ρύπων μειώνεται με τη πάροδο του χρόνου ανά ημέρα. Η ένταση της βροχής αυξάνει τους ρύπους που μεταφέρονται μηχανικά και μειώνει άλλους (αραίωση).
Συμπεράσματα
Η συγκέντρωση των ρύπων όπως μετρήθηκε είναι τέτοια, που λόγω της μεγάλης έκτασης του οδικού δικτύου της Κύπρου και σε συνδυασμό της προσθετικής δράσης των ρύπων, βγαίνει το συμπέρασμα ότι πρέπει να προστατευτούν οι υδάτινοι αποδέκτες. Απαιτείται να γίνεται διαχείριση των όμβριων υδάτων.