Ικανοποίηση των ασθενών-χρηστών απο το τμήμα αιμοληψίας των κλινικών εργαστηρίων του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2013-07-17Συγγραφέας
Κυριάκου, Ελένη
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Εισαγωγή: Το Τμήμα Αιμοληψίας του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας (Τμ.Αιμ. Γ.Ν.Λ/σίας) παρέχει υπηρεσίες αιμοληψίας σε εξωτερικούς ασθενείς-χρήστες. Μια εκτίμηση της ικανοποίησης από τις υπηρεσίες αυτές, κρίνεται χρήσιμη, ιδιαίτερα λόγω του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος στο οποίο αναμένεται να βρεθεί το Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας (Γ.Ν.Λ/σίας), μετά την αυτονόμησή του και την εφαρμογή του Γενικού Συστήματος Υγείας (ΓεΣΥ). Η ικανοποίηση των χρηστών από τις υπηρεσίες υγείας, καθορίζεται από παράγοντες που αφορούν οργανωτικά και λειτουργικά θέματα, καθώς και από την διαπροσωπική επικοινωνία, κυρίως στη σχέση ασθενών και εργαζομένων στον ευαίσθητο χώρο της υγείας. Η μεγιστοποίηση της ικανοποίησης του ασθενή, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες πιστοποίησης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας.
Σκοπός: H αποτίμηση της ικανοποίησης των ασθενών-χρηστών από το Τμ.Αιμ. Γ.Ν.Λ/σίας, η ανάδειξη των προβλημάτων που οδηγούν σε μη ικανοποίηση, και προτάσεις για βελτίωση.
Υλικό-μέθοδος: Για τη διεξαγωγή της παρούσας έρευνας χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο 58 ερωτήσεων ανοικτού και κλειστού τύπου, που αξιολογούν διάφορες παραμέτρους, το οποίο συμπληρώθηκε από 37 ασθενείς-χρήστες του Τμ.Αιμ. Γ.Ν.Λ/σίας την περίοδο από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Ιούνιο 2012.
Αποτελέσματα: Οι ασθενείς-χρήστες των υπηρεσιών του Τμ.Αιμ.Γ.Ν.Λ/σιας είναι στην πλειοψηφία τους δικαιούχοι δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης (89,7%), μισθωτοί του δημόσιου τομέα (32.4%) και συνταξιούχοι (27%), με εισόδημα μεγαλύτερο των 1500 ευρώ (51.4%). Οι ασθενείς-χρήστες θεωρούν ανεπαρκή τον χώρο αναμονής και μικρό τον αριθμό καθισμάτων σε αυτό, ενώ παράλληλα θεωρούν μεγάλο τον χρόνο αναμονής. Ανεπαρκή και χωρίς διαφάνεια κρίνονται από τους ασθενείς ο τρόπος τήρησης της σειράς προτεραιότητας, καθώς και ο τρόπος αναγνώρισης των επειγόντων περιστατικών. Το 35,1% του συνόλου των ασθενών-χρηστών αντιμετωπίζονται σαν επείγον, ενώ το 13,5% αντιμετωπίζονται σαν επείγον, στη βάση προφορικών οδηγιών που έχει το προσωπικό τήρησης της σειράς προτεραιότητας. Γενικά, οι ασθενείς εμφανίζονται ικανοποιημένοι από τη διαδικασία εγγραφής και αιμοληψίας, με εξαίρεση τη διαδικασία πληρωμής, και την αίσθηση απομόνωσης που νοιώθουν την ώρα της αιμοληψίας. Ιδιαίτερα ικανοποιημένοι εμφανίζονται οι ασθενείς από την εμπειρία του αιμολήπτη/τριας, ενώ είναι λιγότερο ικανοποιημένοι τόσο από τη σαφήνεια των πληροφοριών που είχαν σχετικά με τον τρόπο κοινοποίησης των αποτελεσμάτων των αναλύσεων τους, αλλά και από τον ίδιο τον τρόπο κοινοποίησης των αποτελεσμάτων. Το 22,6% του συνόλου δηλώνουν ότι σε προηγούμενες αιμοληψίες που είχαν, τους έχει συμβεί έστω και μία φορά να μην πάρουν αποτελέσματα των αναλύσεων τους και τους ζητήθηκε να ξαναγίνει αιμοληψία, ενώ παράλληλα δηλώνουν μη ικανοποιημένοι από την εξήγηση που τους δόθηκε για το γεγονός αυτό. Τέλος, οι ασθενείς δηλώνουν ότι επιθυμούν μεγαλύτερο σεβασμό της προσωπικότητάς τους.
Συμπέρασμα: Οι ασθενείς-χρήστες πιστεύουν ότι η εμπειρία του αιμολήπτη/τριας στο Τμ.Αιμ.Γ.Ν.Λ/σιας είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική, παράλληλα θεωρούν ότι χρήζουν βελτίωσης, το σύστημα τήρησης σειράς προτεραιότητας, η αναγνώριση και ο χειρισμός των επειγόντων περιστατικών, η ποιότητα στην πληροφόρηση, η διαδικασία πληρωμής, και οι διαπροσωπικές σχέσεις.