Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές στη διοίκηση αεροδρομίων. Μελέτη περίπτωσης: Επιχειρηματικό σχέδιο Διεθνούς Αερολιμένα Ζακύνθου
Abstract
Τα περιφερειακά ελληνικά αεροδρόμια βρίσκονται μπροστά στην πραγματικότητα της
μετάβασής τους από δημόσιους οργανισμούς σε εμπορικές επιχειρήσεις. Υπό αυτό το νέο
πρίσμα, καλούνται να υιοθετήσουν νέες επιχειρησιακές πρακτικές. Ο σκοπός της παρούσας
ιατριβής είναι να ανιχνεύσει τις παραμέτρους του αναδυόμενου σκηνικού, με στόχο τη
διαμόρφωση ενός συγκεκριμένου αναπτυξιακού πλάνου για το διεθνές αεροδρόμιο της
Ζακύνθου. Για το λόγο αυτό, στο πρώτο μέρος επιχειρείται η θεώρηση του αεροδρομίου ως
επιχειρηματικής μονάδας, περιγράφεται η ισχύουσα κατάσταση των ελληνικών αεροδρομίων
και ανιχνεύονται οι σύγχρονες τάσεις που κυριαρχούν στην αεροπορική αγορά, όπως είναι η
απελευθέρωση των αερομεταφορών, η αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων, οι στρατηγικές
συμμαχίες μεταξύ αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών και η ανάπτυξη των εταιρειών
χαμηλού κόστους. Στη συνέχεια, μελετώνται οι σύγχρονες πρακτικές διοίκησης αεροδρομίων,
όπως η Συγκριτική Προτυποποίηση, η Ισορροπημένη Κάρτα, η Εκχώρηση Λειτουργιών, η
ιοίκηση Ολικής Ποιότητας και η ιαχείριση Χρόνου, καθώς και τα εργαλεία Μάρκετινγκ
που εφαρμόζονται ευρέως στην αεροπορική αγορά. Στο δεύτερο μέρος γίνεται εφαρμογή των
ανωτέρω στον διεθνή αερολιμένα της Ζακύνθου, υπό τη μορφή επιχειρηματικού σχεδίου. Η
επιχείρηση εξετάζεται μέσα στο συνολικό πλαίσιο του τουριστικού προϊόντος του νησιού και
η ανάλυση επεκτείνεται στο εξωτερικό κι εσωτερικό περιβάλλον. Επιπλέον, σκιαγραφείται η
οικονομική εικόνα του αεροδρομίου η οποία φαίνεται πολύ θετική και με δυνατότητες
περαιτέρω βελτίωσης. Στη συνέχεια, αναπτύσσονται συγκεκριμένες στρατηγικές
ανταγωνισμού και μάρκετινγκ και πραγματοποιείται ανάλυση κινδύνων. Η διατριβή
καταλήγει στο συμπέρασμα πως το διεθνές αεροδρόμιο της Ζακύνθου διαθέτει όλες τις
προϋποθέσεις για να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που ανοίγονται με την επερχόμενη αλλαγή
ιδιοκτησιακού σχήματος και, με την εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων διοίκησης και
μάρκετινγκ, να ενισχύσει τον κομβικό του ρόλο στην ευρύτερη περιοχή.