Show simple item record

dc.contributor.advisorΗλιόπουλος, Παναγιώτης
dc.contributor.authorΠιζή, Μαρία
dc.contributor.otherPizi, Maria
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2023-09-05T08:00:56Z
dc.date.available2023-09-05T08:00:56Z
dc.date.copyright2023-09-04
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.otherBIH/2023/00013el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/5703
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ καθημερινή και συνεχιζόμενη εξέλιξη της ιατρικής δίδει σήμερα στους θεράποντες ιατρούς τη δυνατότητα να διατηρήσουν στη ζωή ασθενείς που υπό άλλες συνθήκες θα βρίσκονταν σε μη αναστρέψιμη κατάσταση οδηγώντας σε πρακτικές αμφίβολης βελτιστοποίησης. Έτσι υποστηρικτικές ιατρικές παρεμβάσεις που βασίζονται στην πρόοδο της σύγχρονης τεχνολογίας έχουν συμβάλει θεαματικά στη βελτίωση της πρόγνωσης των βαρέως πασχόντων ασθενών. Έχουν, όμως, ταυτόχρονα, ορισμένες φορές, το μειονέκτημα να παρατείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα τη ζωή ασθενών με πολύ πτωχή ή μηδενική πρόγνωση, εγείροντας έτσι δύσκολα ηθικά διλήμματα στην καθημερινή κλινική πράξη. Συχνά ο ιατρός, ως «αυθεντία», αναλαμβάνει την απόφαση για μια ιατρική πράξη με μικρή έως καθόλου συμμετοχή του ασθενούς ή έστω της οικογενείας αυτού, καταλήγοντας σε άσκοπες ή αλλιώς μάταιες θεραπείες, όπου μάταιη θεωρείται η θεραπεία όταν δεν μπορεί να ματαιώσει την έλευση του θανάτου, να παρατείνει τη ζωή για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο και να διατηρήσει μια αποδεκτή ποιότητα ζωής. Η εγωιστική παράταση της διαδικασίας του θανάτου ή η παρεμπόδιση της επέλευσής του επιτείνουν το ψυχικό και το σωματικό άλγος του ασθενούς, υπονομεύουν την αξιοπρέπειά του ως προσώπου και επιβαρύνουν ποικιλοτρόπως την οικογένειά του. Η αρχή του φιλοσοφικού ρεύματος του πραγματισμού, όπως προτείνεται από τον William James, έγκειται στο ότι το νόημα κάθε έννοιας που έχουμε κατά νου σχετίζεται με την πρακτική συνέπεια που αυτή παράγει. O James αναφέρει ότι μια ιδέα είναι αληθής στο βαθμό που το να πιστεύουμε σε αυτήν είναι επωφελές για τη ζωή μας. Το ότι οι ιατροί οφείλουν να απομακρυνθούν από πρακτικές του παρελθόντος όπου ο ιατρικός πατερναλισμός και η επιλογή των μάταιων θεραπειών ήταν η κύρια επιλογή τους, θα μπορούσε έμμεσα να επεξηγείται από τον James με την ακόλουθη άποψή του: Η ελεύθερη βούληση από τη σκοπιά του πραγματισμού σημαίνει καινοτομίες στον κόσμο, το δικαίωμα να προσδοκούμε ότι στα βαθύτερα στοιχεία του, όπως επίσης και στα επιφανειακά του φαινόμενα, το μέλλον ενδέχεται να μην επαναλαμβάνει και να μη μιμείται πανομοιότυπα το παρελθόν. Επομένως, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη θεώρηση του πραγματισμού, όπως εκφράζεται στη φιλοσοφία του W. James, η εξασφάλιση ενός ειρηνικού και ανώδυνου τέλους για τον ασθενή δύναται να συνιστά ιατρικό καθήκον εξίσου επιτακτικό με την παροχή όλων των ενδεδειγμένων θεραπειών στον ασθενή που μπορεί να σωθεί.el_GR
dc.format.extent70 σ. ; 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessel_GR
dc.subjectΘεωρία του πραγματισμού -- William, Jamesel_GR
dc.titleΟ πραγματισμός του William James στη διερώτηση μιας ηθικής μάταιων θεραπειών και ο ιατρικός πατερναλισμόςel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThe continuous development of medicine gives the physicians the ability to preserve the lives of patients that would otherwise be in an irreversible condition leading to dubious optimization practices. These supportive medical interventions based on the progress of modern technology, have complemented spectacularly in improving the prognosis of critically ill patients. At the same time however, the disadvantage of prolonging the patient’s life with a very poor or zero prognosis, is raising difficult ethical problems, in the daily clinical practice. Often the physician, as the “authority”, makes the decision for a medical practice with some or no participation of the patient or even their family, resulting in pointless or otherwise futile treatments. Futile treatment is considered to be the one which cannot prevent death, to prolong life for a certain period of time and maintain an acceptable quality of life. The selfish prolongation of the dying process or the prevention of its occurrence increases the mental and physical pain of the patient, undermines his personal dignity and burdens his family in various ways. The principle of the philosophical stream of pragmatism, as it is supported by William James, is that the meaning of any concept we have in mind is related to the practical consequence it infers. James stated that believing in it is beneficial to our lives. The physicians need to move away from practices of the past where medical paternalism and the choice of futile treatments have been their primary choice. This is illustrated by James in the following statement: free will, from the point of pragmatism, means innovations in the world, the right to expect that in its deepest elements, as well as in its superficial phenomena, the future may not repeat and imitate identically the past. Therefore, according to the pragmatist views expressed in the philosophy of W. James, ensuring a peaceful and painless end for the patient is capable of being a doctors’ most important duty as well as providing all appropriate treatments to the patient who can be saved.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record