Γυναικεία επιχειρηματικότητα και ντόπια πολιτιστική κληρονομιά. Νεοφυείς βιοτεχνίες στον χώρο της μόδας όπου αφετηρία τους είναι ο σχεδιασμός ενδυμάτων και αξεσουάρ εμπνευσμένα από παραδοσιακά μοτίβα υφαντικής και κεντητικής
Abstract
Γενική Κατεύθυνση Θέματος, Θεματικό Πεδίο και Κυριότεροι Άξονες Διατριβής: Η γενική κατεύθυνση της παρούσας διπλωματικής προσεγγίζει την Ιστορική και Λαογραφική Παράδοση των τοπικών ενδυμασιών και αποσκοπεί στο να τα συνδέσει με επιχειρηματικές ευκαιρίες ενασχόλησης των σύγχρονων γυναικών και τα πιθανά οφέλη των τοπικών κοινωνιών. Εξ’ ορισμού στηρίζεται και αποτελεί μια πρόσμιξη διεπιστημονικών εργαλείων. Οι άξονες της διατριβής στηρίζονται στο τρίπτυχο α) Ιστορική ανάλυση και καταγραφή (Ιστορική και βιβλιογραφική ανασκόπηση), β) Παρούσα κατάσταση (Γυναίκες και Επιχειρηματικότητα, Νεοφυείς επιχειρήσεις και παράδοση), (Περιπτώσεις μελέτης καλών πρακτικών, Προϊόντα λαογραφικής ντόπιας ένδυσης και Μόδα), γ) Προτάσεις (Συμπεράσματα, προτάσεις πρακτικής εφαρμογής και οφέλη).
Βασικά ερευνητικά ερωτήματα: Στην παρούσα διπλωματική αναμένουμε την απάντηση των ακόλουθων ερευνητικών ερωτημάτων, α) Ποια τα διαχρονικά κίνητρα (motivations) και οι πηγές έμπνευσης της ενασχόλησης των γυναικών με την τοπική λαϊκή –παραδοσιακή κεντητική και την υφαντουργία; β) Ποιος ο τρόπος ζωής τους και ποιοι παράγοντες επίδρασαν και επιδρούν; γ) Πως αναπτύχθηκαν και αναδείχθηκαν διαχρονικά τα προϊόντα τοπικής λαϊκής-παραδοσιακής κεντητικής και υφαντουργίας και πως αποτυπώθηκαν τα παραδοσιακά μοτίβα στις διαφορετικές ιστορικές περιόδους; δ) Ποια τα αναμενόμενα οφέλη της σύγχρονης ενασχόλησης των γυναικών αλλά και της τοπικής κοινωνίας ως προς τη δυνατότητα ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας μέσα από την παραγωγή και προαγωγή των προϊόντων τοπικής λαϊκής-παραδοσιακής κεντητικής και υφαντουργίας;
Αναγκαιότητα και σπουδαιότητα έρευνας: Η μελέτη των διαχρονικών κινήτρων ενασχόλησης των γυναικών καθώς και τα οφέλη που προκύπτουν από τη δραστηριότητα της ανάδειξης της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύνδεσής της με επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και δράσεις π.χ ανάπτυξη πολιτιστικού τουρισμού και τοπικά οφέλη για την σχετική κοινωνία και οικονομία π.χ Αράχωβας κ.ά περιοχών. Η σύνδεση με τις διεθνείς τάσεις και πρακτικές γυναικείας επιχειρηματικότητας για τη ανάδειξη της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς και η χρησιμότητα υιοθέτησης καλών πρακτικών για την ανάπτυξη και ανάδειξη του λαϊκού πολιτιστικού πλούτου.
Μεθοδολογία: Η προσέγγιση του θέματος για την απάντηση των παραπάνω ερευνητικών ερωτημάτων πρόκειται να γίνει με την βιβλιογραφική μελέτη, συλλογή, καταγραφή και ανάλυση περιπτώσεων μελέτης από την περιοχή της Αράχωβας Βοιωτίας. Επιπρόσθετα, διεξάχθηκε ποιοτική έρευνα μέσω συνεντεύξεων σε τέσσερις (4) επιχειρήσεις μόδας με κωδική ονομασία Z.D., A. K., E. K. και M. S.. Η έρευνα στοχεύει στην κάλυψη των κενών που θα παρουσιαστούν στα δευτερογενή φύσεως δεδομένα ανάλυσης και συγκεκριμένα σε γυναίκες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ενδύματος και των αξεσουάρ στην Ελλάδα με έμπνευση από την παράδοση. Οι επιχειρήσεις επιλέχθηκαν με κριτήριο την ομοιογένεια στο είδος τους και ακολούθησε ανάλυση των περιεχομένων των συνεντεύξεων με στόχο την μελέτη της παρούσας κατάστασης και την απάντηση στα ερευνητικά ερωτήματα (α) και (δ).