dc.contributor.advisor | Κράιας, Γεώργιος | |
dc.contributor.author | Σοφοκλέους, Σοφοκλής | |
dc.contributor.other | Sofokleous, Sofoklis | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2022-08-02T08:22:58Z | |
dc.date.available | 2022-08-02T08:22:58Z | |
dc.date.copyright | 2022-08-01 | |
dc.date.issued | 2021-12 | |
dc.identifier.other | ΘΣΠ/2021/00167 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/5192 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή εξετάζονται η πρόσληψη του έργου του Σοφοκλή Φιλοκτήτης από τον Γερμανό συγγραφέα Heiner Müller και τα διακειμενικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στο έργο του Philoktet. Πραγματοποιήθηκε εκτεταμένη σύγκριση μεταξύ των δύο κειμένων, επιχειρώντας τον προσδιορισμό των συγκλίσεων, αλλά κυρίως των αποκλίσεων που παρουσιάζει ο Philoktet του Müller σε σύγκριση με τον Φιλοκτήτη του Σοφοκλή.
O Müller δημιουργεί το έργο του μέσα στις δύσκολες συνθήκες της Ανατολικής Γερμανίας, μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Μέσω των διασκευών του πάνω σε αρχαιόθεμα αλλά και πιο σύγχρονα έργα μιλά για την εποχή του κατά τρόπο υπαινικτικό, για να αποφύγει την λογοκρισία του καθεστώτος. Μέσω της διακειμενικότητας και κυρίως των αποκλίσεων από τον βασικό μύθο και την εξέλιξη του αρχαιόθεμου έργου, ενσωματώνει τις διεισδυτικές θέσεις του για την κοινωνία της εποχής του και τα προβλήματά της. Οι διαπιστώσεις του ξεπερνούν τα χρονικά και τοπικά όρια της εποχής και της χώρας του και αποκτούν διαχρονική και παγκόσμια διάσταση.
Ως εργαλείο διερεύνησης επιλέχθηκε η αισθητική θεωρία της πρόσληψης του Hans Robert Jauss. Η επιλογή έγινε για τη σημασία που αποδίδει στον ορίζοντα προσδοκιών και τον ρόλο του θεατή/αναγνώστη στην ερμηνεία του έργου. Διερευνάται ο τρόπος πρόσληψης του σοφόκλειου έργου από τον Müller, εξετάζονται τα διακειμενικά στοιχεία και ο τρόπος με τον οποίο αυτά ανανοηματοδοτούνται στο δικό του έργο. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται, επίσης, οι υφολογικές, δομικές και χαρακτηρολογικές αποκλίσεις στον Philoktet και η διαχείριση της εξέλιξης του μύθου, οι αλλοιώσεις που επιφέρει και οι στοχεύσεις πίσω από αυτές. Το έργο εξετάζει διάφορα φαινόμενα της ανθρώπινης συμπεριφοράς κατά τρόπο σκληρό και κυνικό. Βασικότερο είναι η εργαλειοποίηση του ανθρώπου και η συνεπαγόμενη χειραγώγησή του σε πολλές μορφές, η απομόνωση και η βαθιά υπαρξιακή μοναξιά, η απαξίωση του ανθρώπου από άλλο άνθρωπο στο όνομα μιας ιδεολογίας, ο διχασμός της ανθρώπινης συμπεριφοράς ως αποτέλεσμα της συνύπαρξης με την εξουσία και ο θάνατος που προβάλλεται σε πολλούς ρόλους. | el_GR |
dc.format.extent | 103 σ. ; 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.publisher | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Σοφοκλής, 497/6-406/5 Π.Χ -- Φιλοκτήτης | el_GR |
dc.subject | Σοφοκλής, 497/6-406/5 Π.Χ -- Κριτική και Ερμηνεία | el_GR |
dc.subject | Muller, Heiner, 1929-1995 -- Philoktet | el_GR |
dc.title | Η πρόσληψη του μύθου του Φιλοκτήτη: από τον Φιλοκτήτη του Σοφοκλή στον Philoktet του Heiner Müller | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | The present dissertation aims to examine German author Heiner Müller’s reception of Sophocles’ play Philoctetes as well as instances of intertextuality that occur in his drama Philoktet. The two works have been extensively juxtaposed in an attempt to establish evident similarities but more importantly how Philoktet deviates from Sophocles’ original text.
Müller’s drama was written in Eastern Germany during the extremely harsh conditions that followed the tragedy of the Second World War. Through his literary work, which includes both adaptations of ancient Greek mythology as well as more contemporary works, Müller talks about his era in an ingeniously subtle way so as to avoid censorship from the state. By utilizing intertextuality, and more specifically deviations from the original myth, as well as the evolution of ancient mythology, he masterfully alludes to the various problems that plague the society of his time and his criticism of it. However, his observations are universal since they transcend the boundaries of his time and country.
It should be noted that Hans Robert Jauss’ reception theory was selected as the main approach to the research. This theory was chosen as it recognizes the importance of the role of the individual reader in the interpretation of the work, thereby emphasizing the horizon of expectation of the audience, without detracting from the literary value of the text itself. The merging of the horizon of expectation of both the reader and the text leads to the emergence of a new interpretation that is equally significant. In this dissertation Müller’s reception of the Sophoclean work will be analyzed in addition to instances of intertextuality as they are assigned a new meaning in his own work. Furthermore, deviations regarding style, structure and character that occur in Philoktet shall also be examined as well as Müller’s approach to the evolution of myth, the resulting differences and the reasoning behind them. Philoktet explores various examples of human behavior in a rather harsh and cynical way. The most fundamental examples are the manipulation, exploitation and reduction of human beings to tools (instrumentalization), the dread of existential loneliness, the dehumanization of people in the name of an ideology, the division of human behavior that arises by living under authority and finally mortality and death that are portrayed in numerous ways. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |