dc.contributor.advisor | Ζηροπούλου, Κωνσταντίνα | |
dc.contributor.author | Νικολοπούλου, Κωνσταντίνα | |
dc.contributor.other | Nicolopoulou, Constantina | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2019-03-22T06:48:35Z | |
dc.date.available | 2019-03-22T06:48:35Z | |
dc.date.copyright | 2019-03-20 | |
dc.date.issued | 2018-12 | |
dc.identifier.other | ΘΣΠ/2018/00123 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/3963 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί την διερεύνηση ζητημάτων παραστασιμότητας έργων αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Με αφετηρία το γεγονός ότι στη σύγχρονη εποχή η πλειονότητα των Ελλήνων σκηνοθετών προτιμά την παρουσίαση τραγωδίας σε ανοιχτούς χώρους και κυρίως τέτοιους που συνδέουν το είδος με τις πρώιμες μορφές παράστασής του, η εργασία επιχειρεί να εξετάσει εάν μια τέτοια καλλιτεχνική επιλογή αποτελεί το προϊόν μιας παράδοσης και μόνον ή επιτελεί επιπλέον λειτουργίες και ποιες θα μπορούσαν να είναι αυτές.
Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου η διατριβή ασχολείται, καταρχάς, με τις συνθήκες μέσα στις οποίες γεννήθηκαν και καθιερώθηκαν οι παραστάσεις τραγωδίας κατά τους κλασικούς χρόνους. Εκτίθενται οι λόγοι που συνέτειναν στην δημιουργία του είδους, καθώς και το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτό θεμελιώθηκε, καταδεικνύοντας ότι αυτές οι παράμετροι σε συνδυασμό με απολύτως πρακτικά ζητήματα, κατέστησαν την παρουσίαση της τραγωδίας κατά την αρχαιότητα εφικτή αποκλειστικά και μόνο σε ανοικτούς χώρους.
Εν συνεχεία, αναφέρονται περαιτέρω στοιχεία χρήσης του ανοιχτού θεατρικού χώρου κατά την αρχαιότητα, σε αντιπαραβολή με το σήμερα, αποδεικνύοντας πως η λειτουργικότητα του ανοικτού χώρου δεν αποτελεί πια συνθήκη ή προαπαιτούμενο.
Στο τρίτο μέρος της διατριβής επιχειρείται μια συνοπτική ιστορική καταγραφή των χώρων (ανοικτών ή κλειστών) όπου φιλοξενήθηκαν παραστάσεις αρχαίου δράματος σε διάφορες περιόδους από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, καθώς και των συνθηκών που υπαγόρευσαν την επιλογή τους, με στόχο να καταδειχτεί η συνέχεια ή ασυνέχεια της αρχαιοελληνικής παράδοσης ως προς το ζήτημα αυτό. Ακολούθως, η διατριβή εστιάζει το ενδιαφέρον της στο δεύτερο μισό του περασμένου αιώνα, όπου και παρατηρείται μια έντονη αναβίωση του ενδιαφέροντος για το συγκεκριμένο είδος όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Για την περίοδο αυτή γίνεται προσπάθεια σύνδεσης διαφόρων παραστασιολογικών μοντέλων της τραγωδίας στην Ελλάδα με τη χρήση ανοικτών ή κλειστών χώρων αντίστοιχα.
Στο τελευταίο μέρος της διατριβής αποτυπώνονται, αφενός, οι απόψεις επάνω στο ζήτημα της επιλογής ανοικτού ή κλειστού χώρου ενός καταξιωμένου σκηνοθέτη στην αρχαία τραγωδία, του Τσέζαρις Γκραουζίνις, και, αφετέρου, οι προσωπικές εμπειρίες και οι συνακόλουθες σκέψεις της γράφουσας σχετικά με το ζήτημα. Το εν λόγω κομμάτι αναπόφευκτα έχει έντονα βιωματικό χαρακτήρα. Σε μορφή υπομνήματος παρατίθεται λίστα με τα έργα εκείνα αρχαίας τραγωδίας, τα οποία παραστάθηκαν από επαγγελματικούς θιάσους στην Ελλάδα σε κλειστούς χώρους. Το τμήμα αυτό, μολονότι αποτελεί προϊόν μέγιστου κόπου και ενδελεχούς έρευνας, δε μπορεί να θεωρείται εξαντλητική καταγραφή, κυρίως σε ότι αφορά θέατρα της επαρχίας. | el_GR |
dc.format.extent | vi, 96 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.publisher | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Αρχαία Ελληνική Τραγωδία | el_GR |
dc.subject | Ancient Greek Tragedy | el_GR |
dc.title | Ζητήματα παραστασιμότητας της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας σε ανοιχτό και κλέιστό χώρο | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | This M.A. dissertation aims at exploring issues concerning the limits of performability of ancient tragedy plays. In the light of the fact that, throughout the past decades, most Greek directors have shown a preference for open space performances, mainly such connecting the type of tragedy with its original performing location, this dissertation attempts to define whether such an artistic choice derives from tradition only, or whether it serves other functions and which.
So as to provide plausible answers to the aforementioned topic, this dissertation firstly focuses on the conditions within which ancient tragedy was born and grew during the classical years. The reasons conducive to its creation are thoroughly presented in combination with the historical and social frame within which tragedy was established, thus proving that such parameters in accordance with strictly technical issues had tragedy be performed exclusively in open theatres.
Additionally, further elements as to the use of open space theatre in ancient times are cited, in contrast to the present situation, demonstrating that the functionality of open space does no longer constitute a necessary condition, or a prerequisite
In the third part, a brief historical listing of the places, both open and closed accommodating tragedy throughout centuries is provided, as well as the conditions dictating the choice towards the one or the other location, with a view to defining the possible consistences and inconsistences with tradition dating back from ancient Greek times. Following from that, this M.A. dissertation focuses on the second half of the previous century when a revival of interest towards tragedy is observed both at a national and international level. For this particular era an attempt is made to connect specific performing types in Greece with the choice of an open or an indoor theatrical environment.
In the final part of this dissertation, the issue of opting between an open or an indoor performing place, is viewed, on the one hand from the standpoint of the prominent Lithuanian director Cezaris Grauzinis, and on the other, from the personal experiences of the writer and conclusions ensuing. Unavoidably, this specific part comes with a strong personal element. As an appendix, the plays performed in closed theatres by professional companies in Greece is listed. This appendix, although comes after painstaking and thorough research, cannot, understandably, be considered exhaustive, especially when it comes to provincial theatre and companies. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |