Τα συστήματα διαχείρισης επιχειρησιακών πόρων (ERP) ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις ελληνικές εξαγωγές
Abstract
Σήμερα οι επιχειρήσεις καλούνται να αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις σε ένα συνεχόμενα ανταγωνιστικό και αμείλικτο περιβάλλον, θα έλεγε κανείς. Η παγκοσμιοποίηση της αγοράς και η εντατικοποίηση του ανταγωνισμού είναι χαρακτηριστικό φαινόμενο της εποχής της πληροφορικής και των νέων τεχνολογιών. Νοιώθουμε σίγουροι να πούμε πως η νέα αυτή εποχή χαρακτηρίζεται από τις έννοιες : Διεθνές εμπόριο, διοίκηση και έλεγχος σε παγκόσμιο επίπεδο (πολυεθνικές εταιρίες), ιδιαίτερα ανεπτυγμένοι οργανισμοί και ανεπτυγμένες χώρες με επιχειρηματικό μοντέλα βασισμένα στην πληροφορία και τα δίκτυα, μικρός χρόνος ζωής προϊόντων (FMCG), προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, προϊόντα σχεδιασμένα στις ιδιαίτερες ανάγκες του πελάτη, υπηρεσίες στενά προδιαγεγραμμένες για συγκεκριμένους πελάτες έχουν αναγκάσει τις επιχειρήσεις, και ιδιαίτερα τους νεοεισερχόμενους και μικρομεσαίους οργανισμούς, να αναζητούν συνεχώς τρόπους ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν και κατ’ επέκταση να αναπτυχθούν.
Η απότομη και ιλιγγιώδη ανάπτυξη του world-wide web, σε συνδυασμό με το διαδίκτυο,
αλλά και η νέα φιλοσοφία στον επιστημονικό κόσμο για την ενοποίηση των τμημάτων εντός και εκτός μιας επιχείρησης συνέβαλαν στην δημιουργία αρκετών πρόσθετων εφαρμογών, οι οποίες καλύπτουν πληθώρα εμπορικών αναγκών. Όπως αναζητούνται πλέον ηγετικά χαρίσματα στελεχών με οριζόντιο στυλ διοίκησης (δηλαδή τα υψηλόβαθμα στελέχη, να αφουγκράζονται και να φροντίζουν τα επιμέρους τμήματα ενός οργανισμού), έτσι και τα ERP εμφανίζουν μια κατεύθυνση ενοποίησης και αξιοποίησης κοινών πόρων.
Τα συστήματα ERP (Enterprise Resource Planning) είναι συστήματα διαχείρισης και
αξιοποίησης των επιχειρησιακών πόρων που συγκεντρώνουν τα πληροφοριακά συστήματα για όλες τις λειτουργίες τις επιχείρησης (χρηματοοικονομικά, αποθήκη και παραγωγή, προμήθειες, ανθρώπινο δυναμικό) από όλες τις χρονικές περιόδους σε μια κοινή πλατφόρμα, στην οποία η αναζήτηση και η διαχείριση της πληροφορίας είναι εύκολη. Τέτοια συστήματα καθημερινά επιλέγονται, κάτω από συγκεκριμένα KPIs που καλύπτει το καθένα, από έναν οργανισμό και αν υλοποιηθεί σωστά τόσο η εγκατάσταση του, όσο και η παραμετροποίηση του, μπορεί να προσφέρει ολοκλήρωση επιχειρησιακών διαδικασιών που αποδεδειγμένα βελτιστοποιούν την απόδοση και αποτελεσματικότητα.
Ένα τέτοιο σύστημα καλύπτει το φάσμα των εσωτερικών λειτουργιών μιας επιχείρησης, καθώς και των λειτουργιών που σχετίζονται με το εξωτερικό περιβάλλον, αξιοποιώντας τις τεχνολογίες τη πληροφορικής κα των επικοινωνιών ώστε να δημιουργηθεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι άλλων. Όσο αφορά τη διοίκηση, αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια της, καθώς είναι σε θέσε real-time να παρακολουθεί στόχους και να εξάγει χρήσιμα και έγκυρα αποτελέσματα.