dc.contributor.advisor | Δερμεντζόπουλος, Χρήστος | |
dc.contributor.author | Μητσομπόνου, Ασημίνα | |
dc.contributor.other | Mitsomponou, Asimina | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2019-03-13T08:32:02Z | |
dc.date.available | 2019-03-13T08:32:02Z | |
dc.date.copyright | 2019-03-13 | |
dc.date.issued | 2018-12 | |
dc.identifier.other | ΠΠΑ/2018/00083 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/3927 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η παρούσα εργασία πραγματεύεται, υπό το πρίσμα της πολιτιστικής διαχείρισης, ένα θέμα που έχει απασχολήσει τη ναυτική και ναυπηγική κοινότητα τα τελευταία τριάντα χρόνια. Πρόκειται για την καταστροφή των ξύλινων αλιευτικών σκαφών με βάση την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία.
Η προσέγγιση του θέματος γίνεται από διαφορετικές οπτικές προκειμένου να αναδειχτούν όλες οι όψεις αυτής της συνθήκης. Εξετάζεται η γνώμη της ακαδημαϊκής κοινότητας, η τοποθέτηση των αλιέων, η επιχειρηματολογία των σωματείων και των συλλόγων υπέρ της διαφύλαξης της ναυτικής κληρονομιάς, η θέση της Πολιτείας καθώς και αυτή του έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου. Κοινός παρανομαστής όλων των εμπλεκόμενων μερών, με εξαίρεση αυτού του κρατικού φορέα, είναι η παύση της ολοσχερούς διάλυσης των ξύλινων σκαφών.
Μέσα από το πόνημα αυτό αναδεικνύεται η πολιτιστική αξία των σκαφών και της ξυλοναυπηγικής τέχνης. Παράλληλα, επιχειρείται μια εις βάθος βιβλιογραφική έρευνα που καθιστά εφικτή την ιστορική επισκόπηση ως προς τη γέννηση και εξέλιξη των πλοίων από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη εποχή. Εν συνεχεία αναζητήθηκαν οι πλέον αντιπροσωπευτικοί τύποι σκαφών, εστιάζοντας στο καΐκι και την ποικιλία σκαριών που απαντούν σε αυτή την κατηγορία. Επιπλέον, παρουσιάζεται το πλέγμα της λαϊκής παράδοσης που έχει σχηματιστεί γύρω από τον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός σκάφους, συνθέτοντας τις προϋποθέσεις εκείνες για τη συγκρότηση μιας τεκμηριωμένης υποψηφιότητας στη άυλη πολιτιστική κληρονομιά του τόπου.
Αφού λήφθηκε υπόψη το σύνολο των παραμέτρων που στοιχειοθετούν τη σημερινή εικόνα της ξυλοναυπηγικής και των εκφραστών της μέσα από επιτόπια έρευνα και συνεντεύξεις με ειδήμονες στο είδος, επιχειρήθηκε η ανάλυση μιας μελέτης περίπτωσης με θέμα τον πολιτιστικό τουρισμό και την εναλλακτική αξιοποίηση των ξύλινων αλιευτικών σκαφών. Στόχος του παρουσιαζόμενου σχεδίου, η πολιτιστικά, κοινωνικά και οικονομικά εννοούμενη διάσωση της ναυπηγικής τέχνης και των συντελεστών της. | el_GR |
dc.format.extent | vii, 97 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.publisher | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Πολιτιστική διαχείριση | el_GR |
dc.subject | Cultural management | el_GR |
dc.title | Έρευνα και ανάπτυξη σύγχρονων πολιτιστικών μεθόδων για την αξιοποίηση και ανάδειξη των ελληνικών ξύλινων αλιευτικών σκαφών | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | The present paper addresses, in light of cultural management, an issue that has concerned the naval and shipbuilding community over the last thirty years. It deals with the destruction of wooden fishing vessels based on European and national legislation.
The issue is approached from several different directions in order to shed light on all the aspects of the present situation. The opinion of the academic community, the position of fishermen, the view of clubs and associations in support of the preservation of the naval heritage, the stance of the state as well as that of the printed and electronic press are examined. A common denominator of all parties involved, with the exception of the state, is the cessation of the complete dismantling of wooden boats.
Through this work, the cultural value of boats and the art of wooden-ship construction are highlighted. At the same time, an in-depth literature review was conducted that enables the historical overview of the birth and evolution of ships from antiquity to modern times. Subsequently, the most representative types of boats were studied, focusing on the caique (a small eastern Mediterranean sailing ship) and the variety of vessels in this category. Additionally, the web of folk traditions that has been formed around the design and construction of a vessel is presented, combining the prerequisites for establishing a documented candidacy for the intangible cultural heritage of the area.
After considering all the parameters that characterize the present image of nautical woodworking and its representatives through on-site research and interviews with experts in the genre, an analysis of a case study on cultural tourism and alternative exploitation of wooden fishing vessels was attempted. The aim of the presented project is the cultural, social and economic professed rescue of the art of shipbuilding and its variants. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |