dc.contributor.advisor | Στούρνα, Αθηνά | |
dc.contributor.author | Μητροπούλου, Αγγελική | |
dc.contributor.other | Mitropoulou, Aggeliki | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T14:16:10Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T14:16:10Z | |
dc.date.copyright | 2018-09-05 | |
dc.date.issued | 2018-05 | |
dc.identifier.other | ΘΣΠ/2018/00111 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/3676 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η Ηλέκτρα του Σοφοκλή υπήρξε έργο – σταθμός για τον Vitez, το οποίο σκηνοθέτησε τρεις φορές μέσα σε είκοσι χρόνια (το 1966, το 1971 και το 1986), υποβάλλοντας κάθε φορά μια διαφορετική σκηνική εκδοχή του μύθου. Βασικός σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής, μέσα από την κριτική προσέγγιση των βιβλιογραφικών δεδομένων και του οπτικοακουστικού υλικού, είναι η ανάλυση των παραπάνω σκηνοθετικών προσεγγίσεων και ο προσδιορισμός του τρόπου με τον οποίο αναβιώνει η αρχαία ελληνική τραγωδία στα πολιτισμικά συμφραζόμενα του 20ου αιώνα.
Στο πρώτο κεφάλαιο, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στον ίδιο τον σκηνοθέτη (πορεία, επιρροές, αισθητική), διερευνώνται οι λόγοι της προσήλωσής του στη σοφόκλεια Ηλέκτρα και αναλύονται οι πολιτικοί συνειρμοί που γέννησε μέσα του ο αρχαίος μύθος. Ακολουθεί αναλυτική παρουσίαση των τριών παραστάσεων στα επόμενα κεφάλαια: περιγραφή και ερμηνεία της λιτής, κειμενο- κεντρικής προσέγγισης του 1966, με την οποία o Vitez κάνει την πρώτη του εμφάνιση ως σκηνοθέτης‧ διεξοδική ανάλυση της «ποιητικής» σκηνικής εκδοχής του 1971 και διατύπωση συγκεκριμένων κρίσεων σε ό, τι αφορά τη χρήση των «παρενθέσεων» του Ρίτσου, τη σκηνογραφία (θεατρικός χώρος, σκηνικά αντικείμενα, ενδύματα) και την προσέγγιση των δραματικών χαρακτήρων‧ εκτενής ανάπτυξη της σκηνοθετικής πρότασης του 1986, η οποία αποτέλεσε μία από τις κορυφαίες παραστάσεις του μεταπολεμικού ευρωπαϊκού θεάτρου, καταξιώνοντας τον Γάλλο σκηνοθέτη. Τέλος, στο επιλογικό κεφάλαιο εντοπίζονται τα κοινά στοιχεία και οι διαφορές μεταξύ των τριών σκηνοθετικών ερμηνειών του αρχαίου μύθου και εξάγονται συμπεράσματα. | el_GR |
dc.format.extent | vii, 88 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.publisher | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Σοφοκλής, 497/6-406/5 Π.Χ -- Κριτική και Ερμηνεία | el_GR |
dc.title | Η Ηλέκτρα του Σοφοκλή στη Γαλλική σκηνή του εικοστού αιώνα: οι τρείς σκηνοθετικές προσεγγίσεις του Antoine Vitez | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | Electra is considered to be a milestone in Antoine Vitez’s career. Indeed, the Sophoclean tragedy remained one of the French director’s favorite texts and he staged it three times over twenty years, each time with the same actress as Electra.
The main aim of this postgraduate dissertation is to analyze and compare these three different stagings through a critical approach to the existing bibliography and audiovisual material. In addition, this study examines the staging of ancient Greek tragedy within the historical, political, cultural and artistic context of the 20th century.
The first chapter focuses on Vitez’s artistic trajectory, influences and aesthetic vision and questions his interest in Sophocles’ Electra, by stressing the impact that the myth’s political aspect had on the director’s artistic vision. In the three following chapters, a detailed presentation of the three different productions is provided: the first version (1966) – is a text-centered approach; the second one (1971) is a more “poetic” reading of the tragedy, in which the director adds poems by Yannis Ritsos. The so-called “parentheses” are thoroughly discussed, along with the production’s scenography and acting. The third version (1986) is marked by a less explicit political reading and focuses on a more psychological approach. The conclusion compares and discusses the three different productions. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |