Show simple item record

dc.contributor.advisorΚαραϊσκου, Βάγια
dc.contributor.authorΣπανού, Γεωργία
dc.contributor.otherSpanou, Georgia
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2017-01-26
dc.date.accessioned2017-01-26T09:08:58Z
dc.date.available2017-01-26T09:08:58Z
dc.date.copyright2016-12
dc.date.issued2017-01-26
dc.identifier.isbn978-9963-695-53-9
dc.identifier.otherΔΚ-ΕΛΠ/2016/00002el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/2732
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ παρούσα διδακτορική διατριβή, με τίτλο «Κυπριακά Πολιτιστικά Φεστιβάλ: Πολιτιστικές Πολιτικές και Διαχείριση στην Κυπριακή Δημοκρατία από την Ανεξαρτησία (1960) έως το 2004», αποτελεί μια καταγραφή και κριτική ανάλυση των πολιτιστικών φεστιβάλ στην Κυπριακή Δημοκρατία ως προς τη σχέση τους κυρίως με το πολιτικό πλαίσιο της χώρας και τις απορρέουσες ιδεολογίες. Η ανάδειξη του τομέα της πολιτιστικής πολιτικής και διαχείρισης στην Κυπριακή Δημοκρατία ως «αρένα» ιδεολογικών και πολιτικών αντιπαραθέσεων με καθοριστική επίδραση στη διαμόρφωση των κυπριακών πολιτιστικών φεστιβάλ την περίοδο 1960-2004 αποτελεί την κύρια συμβολή της έρευνας στην ευρύτερη μελέτη του εγχώριου πολιτιστικού πεδίου. Η έρευνα στηρίχθηκε στη διεξοδική εξέταση αρχειακού υλικού οργανισμών και κρατικών φορέων, καθώς και δημοσιευμάτων στον ελληνοκυπριακό τύπο. Από το υλικό της πρώτης περιόδου των πολιτιστικών φεστιβάλ στην Κυπριακή Δημοκρατία (1960-1974) τεκμηριώθηκε ότι αυτά στόχευσαν κυρίως στην επανασύνδεση των Ελληνοκυπρίων με τις αρχαίες ελληνικές ρίζες και καταβολές, ώστε να εμπεδωθεί περαιτέρω ο ελληνοκεντρικός χαρακτήρας της πολιτισμικής τους ταυτότητας. Η ραγδαία επιδείνωση των σχέσεων των δύο κοινοτήτων, της ελληνοκυπριακής και της τουρκοκυπριακής, η οποία οδήγησε στην εισβολή του 1974, μετέτρεψε τον πολιτισμό και τη διαχείρισή του στο νησί σε μέσο ισχυροποίησης της εθνικής ταυτότητας των Ελληνοκυπρίων. Η αποχώρηση των Τουρκοκυπρίων από τη διακυβέρνηση της χώρας το 1963, οδήγησε την Κυπριακή Δημοκρατία στην ενίσχυση της ιδεολογίας του πολιτισμικού εθνικισμού μέσω της αποκλειστικής σχεδόν εστίασης στην αρχαιοελληνική κληρονομιά και στη σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή. Το κράτος στήριξε καλλιτέχνες και δράσεις πολιτιστικών φορέων και πνευματικών σωματείων που προέβαλαν την ελληνική «καταγωγή» στο πολιτιστικό αγαθό. Στον αντίποδα, κατά την ίδια περίοδο διοργανώσεις προερχόμενες κυρίως από τον χώρο της ελληνοκυπριακής Αριστεράς και αριστερών φορέων εν γένει, επικεντρώθηκαν, αντίθετα, στην προσπάθεια ανάδειξης της κυπροκεντρικής πτυχής της πολιτισμικής ταυτότητας των Ελληνοκυπρίων. Οι προσπάθειες αυτές είχαν περιορισμένη απήχηση στην ελληνοκυπριακή κοινότητα. Ταυτόχρονα, η ανάγκη εφαρμογής ενός ορθολογικού και συγκροτημένου πολιτιστικού σχεδιασμού συνεχώς μετατίθετο στο μέλλον. Κατά τη δεύτερη περίοδο των πολιτιστικών φεστιβάλ, ειδικά έως το 1990, οι πλείστες διοργανώσεις στο νησί λειτούργησαν στο πλαίσιο μιας πολιτικής εντατικής προβολής εθνικών μηνυμάτων και συμβολισμών με ιδεολογικό τους άξονα το δίπολο «ελληνοκεντρισμός-κυπροκεντρισμός». Ταυτόχρονα, οι διοργανωτές χρησιμοποίησαν τα φεστιβάλ ως μέσο αύξησης του τουριστικού ρεύματος στο νησί. Επιπρόσθετα, αυτά λειτούργησαν ως πρόφαση για τη διατήρηση και ενίοτε την ενίσχυση των πελατειακών σχέσεων μεταξύ κράτους, διάφορων κυπριακών φορέων και ιδιωτών. Η υποβολή αίτησης για την ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 1990 έφερε σταδιακά στο προσκήνιο μια νέα ταυτότητα, την ευρωπαϊκή, η οποία προσέθεσε ένα νέο άξονα στο προαναφερόμενο ήδη παγιωμένο δίπολο, της «ευρωπαϊκής-ελληνοκεντρικής» ταυτότητας. Σε αυτό το νέο πλαίσιο, πολιτιστικές εκδηλώσεις και φεστιβαλικές διοργανώσεις πρόβαλαν αφενός τη σύγχρονη ευρωπαϊκή πολιτιστική δημιουργία στο εγχώριο κοινό και, αφετέρου, υπογράμμιζαν τον σημαντικό ρόλο του ελληνικού πολιτισμού στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού προβάλλοντας, ενισχύοντας εκ νέου στο εσωτερικό τον ελληνοκεντρικό πολιτισμικό εθνικισμό. Κατά τη δεύτερη περίοδο των κυπριακών πολιτιστικών φεστιβάλ (1974-2004), η εμφάνιση ιδιωτικών πολιτιστικών ιδρυμάτων και οργανισμών διαφοροποίησε ουσιωδώς το εγχώριο φεστιβαλικό τοπίο παρά τη συνεχιζόμενη διαμάχη ανάμεσα στο προαναφερόμενο δίπολο, κυπροκεντρική και ελληνοκεντρική πολιτισμική ταυτότητα αλλά και το δίπολο «Ευρώπη-Κύπρος». Η παρουσία τους τροχοδρόμησε αλλαγές αναφορικά με την αντίληψη και τον ρόλο του πολιτισμού στην κυπριακή κοινωνία. Επιπρόσθετα, η χειραφέτησή τους από τις κρατικές πολιτικο-ιδεολογικές επιδιώξεις οδήγησε σταδιακά στη διοργάνωση εκδηλώσεων και φεστιβάλ που αποσκοπούσαν στην αισθητική εξέλιξη του κοινού και στην ουσιαστική επαφή του με νέες μορφές δημιουργίας.el_GR
dc.format.extent319 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΠολιτιστικά φεστιβάλ -- Κύπροςel_GR
dc.subjectCultural festivals -- Cyprusel_GR
dc.subjectΠολιτιστική πολιτική -- Κύπροςel_GR
dc.subjectCultural policy -- Cyprusel_GR
dc.titleΚυπριακά πολιτιστικά φεστιβάλ: Πολιτιστικές πολιτικές και διαχείριση στην κυπριακή δημοκρατία απο την ανεξαρτησία μέχρι το 2004el_GR
dc.typeΔιδακτορική Διατριβήel_GR
dc.contributor.committeememberΠαπαδάκης, Γιάννης
dc.contributor.committeememberΙορδανίδου, Σοφία
dc.contributor.committeememberΔανός, Αντώνης
dc.contributor.committeememberΣτυλιανού-Λάμπερτ, Θεοπίστη
dc.description.translatedabstractThis doctoral thesis, entitled, “Cypriot Cultural Festivals: Cultural Policies and Management of the Republic of Cyprus since its Independence (1960) until 2004,” consists of a critical analysis of the cultural festivals which were organized in the Republic of Cyprus, focusing mainly on the relationship of the political framework and its resulting ideologies. The main contribution of the current research concerns the emergence of cultural policy and management in the Cypriot Republic as an ‘arena’ for ideological and political confrontations, with decisive effect in the formation of Cypriot cultural art festivals during the period of 1960-2004. The research has been based on a thorough examination of archival material from organisations and governing bodies, as well as publications written in the Greek-Cypriot press. The data provided was drawn upon the first period of the Cypriot Republic of Cultural festival (1960-1974) documenting, that local festivals mainly aimed at the reunification of Greek-Cypriots with their ancient Greek roots and origins, in order to further consolidate their Greek-centric characteristics of their cultural identity. The rapid deterioration of the two communities, the Greek-Cypriot and the Turkish-Cypriot relations, led to the Turkish invasion which transformed the island’s cultural and management into a means of a tool used to strengthen the national and cultural identity of the Greek-Cypriots. The state supported artists and activities of cultural and spiritual bodies that promoted the Helleno-centric ‘origin’ of the cultural possessions. During that period, events organized on the Greek-Cypriot side, by the Greek-Cypriot Left, focused, in contrast to the efforts of the Cypriot-centered aspects of the locals’ cultural identity, although with limited impact to the members of the Greek Cypriot community. Simultaneously, the need to implement a rational and coherent cultural plan was postponed for the future. Moreover, until 1990, the majority of cultural festivals organised on the island, functioned in an intensive political projection of national messages and symbolisms with ideologies focusing on bipole, ‘Hellenocentric-Cypriotcentralic’. Concurrently, the organisers took the opportunity to use the festivals as a way of increasing the influx of tourists to the island. Additionally, these events functioned as an excuse for maintaining and unifying the inner relationships between clients and their countries on different local bodies and individuals. These events and art festivals, promoted the contemporary European cultural creativity to the local audience, however they underlined the important role of the Greek culture in the formation of the European culture, emphasising a diverse kind of Hellenocentric cultural nationalism to the local people. During the second period of the Cypriot arts festival (1974-2004), the appearance of private cultural institutes and agencies differentiated substantially the local festival landscape, despite the ongoing controversy between the aforementioned dispute among the Cypriot-Centric and the Greek-Centric cultural identity, as well as the bipole ‘Europe-Cyprus’. Their presence initiated changes regarding the perception and the role of culture in the local society. In addition, their emancipation from the state political-ideological aspirations lead to the launch of cultural events and festivals which aimed at the aesthetic development of their audience, initiating its contact with new creative art forms.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record