dc.contributor.advisor | Καϊτελίδου, Δάφνη | |
dc.contributor.author | Διακάτου, Αναστασία | |
dc.contributor.other | Diakatou, Anastasia | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2016-07-05 | |
dc.date.accessioned | 2016-07-05T10:52:49Z | |
dc.date.available | 2016-07-05T10:52:49Z | |
dc.date.copyright | 2016-05 | |
dc.date.issued | 2016-07-05 | |
dc.identifier.other | ΠΥΣΣ/2016/00057 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/2362 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η οικονομική κρίση οδήγησε την Ελλάδα σε περικοπές των δημόσιων δαπανών για την υγεία και αύξηση των ιδιωτικών, με μέτρα όπως οι αυξήσεις σε θεσμοθετημένες συμπληρωμές. Επιπρόσθετα μειώθηκε το βασικό πακέτο παροχών προς τον ασφαλισμένο πληθυσμό και τέθηκαν περιορισμοί στην πρόσβαση και χρήση των υπηρεσιών υγείας, όπως για παράδειγμα μέσω της αύξησης συμμετοχών σε φάρμακα και ιατρικές εξετάσεις, με παράλληλη μείωση του εύρους κάλυψης φαρμάκων και εξετάσεων.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η περιγραφή αντιλήψεων και γνώσεων, χρηστών του συστήματος υγείας, για τις αυξήσεις των συμμετοχών, η διερεύνηση των επιπτώσεων του μέτρου στον τρόπο που οι πολίτες χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες υγείας, και τη διερεύνηση συσχετίσεων μεταξύ των απαντήσεων τους και των κοινωνικο/δημογραφικών τους στοιχείων.
Μεθοδολογία: Ο πληθυσμός της μελέτης ήταν πολίτες του Νομού Ηρακλείου της Κρήτης, με ασφαλιστική κάλυψη δημοσίου. Χρησιμοποιήθηκε αυτοσυμπληρούμενο δομημένο ερωτηματολόγιο με κλειστές ερωτήσεις, που διαμορφώθηκε για τις ανάγκες της μελέτης από ομάδα επιστημόνων του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου και του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το ερωτηματολόγιο ελέγχθηκε πιλοτικά για την διερεύνηση δυσκολιών στην συμπλήρωσή του, σε 20 άτομα, και για την αξιοπιστία του, με την μέθοδο ελέγχου-επανελέγχου, σε 30 άτομα. Το δείγμα που συμμετείχε ήταν δείγμα ευκολίας. Για την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πακέτο SPSS19.
Αποτελέσματα: Από τα 316 ερωτηματολόγια που απαντήθηκαν, 200 ήταν επαρκώς συμπληρωμένα ώστε να συμπεριληφθούν στην μελέτη. Η πλειοψηφία του δείγματος θεωρεί το ύψος των χρεώσεων μέτριο (47,9%). Το 58,3% πιστεύει ότι η εφαρμογή του μέτρου έχει αναγκάσει, αρκετά ή πολύ, κάποιους να πάνε στον ιδιωτικό τομέα (58,3%), ή να σκέφτεται δύο φορές πριν πάει στο γιατρό (58,58%). Οι περισσότεροι δεν πιστεύουν ότι τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν θα χρησιμοποιηθούν για να βελτιωθούν οι υπηρεσίες υγείας (78,2%). Η συντριπτική πλειοψηφία (93,3%) αναγνωρίζει ότι πρέπει να υπάρχουν εξαιρέσεις από το μέτρο τόσο για ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, όσο και για υπηρεσίες (84,4%). Περίπου τα μισά άτομα 54% είναι είναι πρόθυμα να καταβάλλουν ένα ποσό από το εισόδημά τους, αν ξέρουν ότι θα χρησιμοποιηθεί για την βελτίωση του συστήματος. Ένα ποσοστό 38,7% δήλωσε ότι πλήρωσε σε γιατρό συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ. Ενδιαφέρον είναι ότι το 66,2% από τα άτομα αυτά, ανέφερε ότι το ποσό ήταν 10 ευρώ.
Το δείγμα δεν έχει καλή γνώση των χρεώσεων. Το 64,8% δηλώνει ότι δεν γνωρίζει το ποσοστό για τα φάρμακα και το 73,9 % το ποσό για κάθε συνταγή. Λιγότερες γνώσεις έχουν οι νεαρότερες ηλικίες.
Από τότε που εφαρμόστηκε το μέτρο, ένα ποσοστό 12,5%, δηλώνει ότι πήρε δανεικά για να καλύψει το κόστος για υπηρεσίες υγείας. Στατιστικά σημαντική σχέση βρέθηκε με άτομα χαμηλότερου εισοδήματος και χαμηλότερης εκπαίδευσης. Η συμμόρφωση με τις οδηγίες του γιατρού για τα φάρμακα είναι υψηλή (78%). Μεγαλύτερη συμμόρφωση δήλωσαν οι χρόνια πάσχοντες και μικρότερη τα άτομα χαμηλού εισοδήματος. Το 62,37% κάλυψε ολόκληρη την επίσκεψη ιδιωτικά για να μην ταλαιπωρηθεί. Τα άτομα αυτά είναι κυρίως άτομα υψηλότερου εισοδήματος και εκπαίδευσης. Τα άτομα με χαμηλότερο εισόδημα απευθύνθηκαν κυρίως στο νοσοκομείο και είναι εκείνα που δεν επισκέφθηκαν ιατρό όταν χρειάστηκε, δανείστηκαν χρήματα, ή σταμάτησαν να αγοράζουν φάρμακα.
Συμπεράσματα: Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι ερωτηθέντες δεν είχαν καλές γνώσεις και είναι δύσπιστοι προς το μέτρο. Τα άτομα με υψηλότερα εισοδήματα έδειξαν να στρέφονται προς τις υπηρεσίες του ιδιωτικού τομέα και τα άτομα με χαμηλότερα εισοδήματα προς το Νοσοκομείο, ή την μη κάλυψη των αναγκών τους. Πρέπει να επισημανθεί ότι τα αποτελέσματα της παρούσης μελέτης προέρχονται από μικρό, μη αντιπροσωπευτικό δείγμα πληθυσμού και περαιτέρω μελέτη είναι απαραίτητη για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα. | el_GR |
dc.format.extent | 101 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Οικονομική κρίση -- Υπηρεσίες υγείας -- Ελλάδα | el_GR |
dc.subject | Economic crisis -- Health services -- Greece | el_GR |
dc.title | Γνώσεις, στάσεις και συμπεριφορές ασθενών σε σχέση με τη συμμετοχή στο κόστος σε ιατρικές υπηρεσίες και προϊόντα κατά την περίοδο οικονομικής κρίσης | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | The financial crisis has led Greece to cuts in public spending on health, while private spending has increased, as a result of measures such as increases in user charges. Moreover, there was a reduction in benefits of the insured population and restrictions in access to health services, through, for example, an increase in patient contribution to the cost of medicines and medical tests, while at the same time there has been a reduction in the range of coverage for medicines and medical tests.
Aims:The aims of this study were to reflect the perceptions and knowledge of users of the health system on the increases, to report on the impact of this policy measure on the use of health services, and to explore any correlation between the responses of the sample and their social/demographic data.
Method:The sample population included citizens of the Prefecture of Heraklion, Crete, which were covered by a State social security plan. A structured self-completed questionnaire with closed-ended questions was used. The questionnaire was formed by a scientific team from the Open University of Cyprus and the university of Athens. A pilot study on 20 individuals and a reliability test (test–retest) on 30 individuals preceeded. Convenience sampling and the SPSS19 statistical package for data analysis, were used.
Results: Among the 316 questionnaires answered, 200 questionnaires were sufficiently completed and could be included in our study. Most participants believed the cost of charges is moderate (47,9%) and 58,3% supported that the implementation of this policy measure forced certain individuals to turn to the private sector (quite a lot or a lot - 58,3%), or think twice before going to the doctor (58,58%). Most participants were not convinced that the savings from the co-payements will be used with the aim of improving health services (78,2%). The overwhelming majority is conscious of the fact that exceptions from this policy measure are required both regarding vulnerable population groups (93,3%) and certain services (84,4%). Approximately half of the population (54%) would be willing to contribute a share of their income, if they were assured that this would be used to improve the system. Thirty eight per cent of the sample reported that they payed for visiting a doctor in contract with EOPYY. It is interesting that 66,2% from these individuals, reported that the amount was 10 euro.
There is poor knowledge of the measure (type and levels of charges) among the sample population. Sixty for per cent reports lack of knowledge for the contribution to the cost of medicines and 73,9% for the prescription fee. Younger generations show lower levels of knowledge on charges.
Since the introduction of the measure, 12,5% of our sample have had to borrow money to cover the costs. A statistically significant relationship was identified with lower income and lower education individuals. Compliance with the doctor’s instructions on the medication was high (78%). A higher compliance was reported by the chronically ill, while compliance was lower among the lower-income population. 62,37% of our sample completely turned to the private sector to avoid the potential hassle. It was mostly individuals of higher income and higher academic qualifications that stated they had resorted to private health care. Lower-income individuals turned mainly to hospitals, and it is those individuals that did not visit a doctor even when they were in need of one, that borrowed money, or stopped buying medicines.
Conclusion: The study provides evidence that most participants were not well aware of the charges and doubted the effectiveness of the measure. Higher income individuals turned to private health services, while lower income individuals to the hospital, or avoided necessary services. However, it must be noted that the results of the study are based on a small, not representative sample and thus, further research is required in order to obtain safe conclusions. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |