dc.contributor.advisor | Γαλάνης, Πέτρος | |
dc.contributor.author | Ιωαννίδου, Μελπομένη | |
dc.contributor.other | Ioannidou, Melpomeni | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2016-03-01 | |
dc.date.accessioned | 2016-03-16T08:59:44Z | |
dc.date.available | 2016-03-16T08:59:44Z | |
dc.date.copyright | 2015-12 | |
dc.date.issued | 2016-03-16 | |
dc.identifier.other | ΠΥΣΣ/2015/00034 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/2203 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η εκτίμηση του βαθμού των γνώσεων των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου σχετικά με τις πρώτες βοήθειες πριν την παρακολούθηση ενός εικοσάλεπτου εκπαιδευτικού προγράμματος, καθώς και η εκτίμηση των γνώσεων που αποκτήθηκαν μετά την παρακολούθηση του. Παράλληλα διερευνήθηκαν πιθανοί προσδιοριστές των γνώσεων πρώτων βοηθειών. Υλικό και μέθοδος: Στη συγχρονική μελέτη που πραγματοποιήθηκε απο τον Οκτώβριο του 2014 εως τον Απρίλιο του 2015, συμμετείχαν 242 μαθητές. Η συμμετοχή των μαθητών ήταν προαιρετική, έπειτα απο σχετική ενημέρωση για τον σκοπό και τη μεθοδολογία της μελέτης. Η διεξαγωγή του διδραστικού εκπαιδευτικού προγράμματος πραγματοποιήθηκε στο χώρο του σχολείου και η συλλογή των δεδομένων | el_GR |
dc.format.extent | 77 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση -- Εκπαίδευση | el_GR |
dc.subject | Cardiopulmonary resuscitation -- Education | el_GR |
dc.title | Γνώσεις μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις πρώτες βοήθειες: Μια συγκριτική μελέτη για το γνωστικό επίπεδο των μαθητών πριν και μετά την παρακολούθηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | Purpose: The evaluation of high school students' knowledge concerning first aids before attending a 20 minute educational program, and the knowledge acquired after attending the program. The possible determinants which may influence first aids knowledge were also examined.
Material and methods: A cross-sectional study with 242 students was conducted between October 2014 to April 2015. Participation was voluntary, after informing students about the methodology and the aims of the study. The interactive educational program took place in schools and data collection was performed with an anonymous knowledge questionnaire, before and after the program. Data analysis was performed with the statistical package IBM SPSS 21.0.
Results: The mean first aids knowledge score before the educational program was 9.2, while the mean score after the program was 21.6, indicating an important increase (p<0.001). We found that increased grades in school was associated with increased first aids knowledge score after the program (p<0.001). Concerning determinants of first aids knowledge score, multivariate linear regression analysis identified that increased grades in school (p<0.001), increased information about first aids (p=0.014) and increased visiting of web pages with healthcare material (p=0.03) were associated with increased first aids knowledge score before the educational program. Also, first aids knowledge score was higher for students in public schools than students in private schools (p=0.02).
Conclusions: The results of the present study indicate that the students before the educational program had limited and insufficient first aids knowledge. After the educational program a significant improvement on the first aids knowledge score was observed. In conclusion, the study reveals the limited first aids knowledge in students of secondary education and supports the need for training them in a regular basis, by appropriate educational programs or applying school nurses, following the example of other European countries. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |