Show simple item record

dc.contributor.advisorΘεοδώρου, Μάμας
dc.contributor.authorΑντωνιάδου, Μαριάννα
dc.contributor.otherAntoniadou, Marianna
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2015-09-08
dc.date.accessioned2015-09-08T14:21:02Z
dc.date.available2015-09-08T14:21:02Z
dc.date.copyright2015-07
dc.date.issued2015-09-08
dc.identifier.otherΠΥΣΣ/2015/00013el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/2119
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΕισαγωγή: Οι περισσότερες κυβερνήσεις σήμερα βρίσκονται υπό συνεχή πίεση για περιορισμό των δαπανών υγείας, οι οποίες αυξάνονται διαχρονικά με αποτέλεσμα τη δημιουργία σοβαρών ελλειμμάτων. Η επιβολή τελών που καλούνται να πληρώσουν υπό μορφή συμπληρωμών οι χρήστες των υπηρεσιών υγείας στα δημόσια συστήματα υγείας είναι μία παγκοσμίως διαδεδομένη πρακτική, η οποία όμως αποτελεί μία αμφιλεγόμενη πολιτική ελέγχου της κρίσης υπηρεσιών υγείας. Τα τέλη χρησιμοποιούνται πρωτίστως για να μειώσουν τη ζήτηση (ελπίζοντας ότι θα αποθαρρύνουν τη λιγότερο αναγκαία) και δευτερευόντως για να αντλήσουν επιπλέον οικονομικούς πόρους για το σύστημα φροντίδας υγείας. Η διεθνής βιβλιογραφία είναι πλούσια επί του θέματος με υποστηρικτές και πολέμιους, με σοβαρά επιχειρήματα υπέρ και κατά σχετικά με τη σκοπιμότητα και τις συνέπειες από την επιβολή συμπληρωμών. Η Κύπρος μέχρι πρόσφατα ελάχιστα χρησιμοποίησε αυτό το εργαλείο. Τον Αύγουστο του 2013, με την ενθάρρυνση και της Τρόικα, εισήγαγε κάποιες συμπληρωμές σε μία (σχετικά περιορισμένη) δέσμη υπηρεσιών. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η καταγραφή και αξιολόγηση των επιπτώσεων από την επιβολή των συμπληρωμών στις δημόσιες υπηρεσίες υγείας στην Κύπρο και η εκτίμηση του βαθμού στον οποίο το μέτρο φαίνεται να είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Σημαντικούς στόχους επίσης αποτελούν ο βαθμός στον οποίο περιορίστηκε η κατανάλωση υπηρεσιών υγείας λόγω της επιβολής χρεώσεων αλλά και η άποψη των ασθενών σχετικά με το μέτρο. Απώτερος στόχος είναι να εξαχθούν συμπεράσματα που θα χρησιμεύσουν στο σχεδιασμό και τη διαμόρφωση πολιτικής για βελτίωση της αποτελεσματικότητας των συμπληρωμών. Για τη διεξαγωγή της έρευνας, ως μέσο συλλογής δεδομένων χρησιμοποιήθηκε δομημένο ερωτηματολόγιο με κλειστές ερωτήσεις το οποίο συμπληρώθηκε με τη μέθοδο της συνέντευξης. Το δείγμα αποτέλεσαν 294 ασθενείς με δικαίωμα περίθαλψης στο δημόσιο σύστημα υγείας, οι οποίοι επισκέφτηκαν το Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας, το Παλιό Νοσοκομείο Λευκωσίας, τις Πρώτες Βοήθειες του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας και τα Κέντρα Υγείας Στροβόλου, Καϊμακλίου, Λακατάμειας, Λατσιών, Έγκωμης και Αγλαντζιάς. Η έρευνα διήρκεσε από τον Απρίλιο μέχρι τον Μάιο του 2014. Αποτελέσματα: Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης οι δημόσιες υπηρεσίες υγείας αφήνουν ικανοποιημένους τους μισούς χρήστες ενώ οι άλλοι μισοί δηλώνουν δυσαρεστημένοι από το δημόσιο σύστημα υγείας. Το 99% των ερωτηθέντων γνώριζαν για την υποχρεωτική καταβολή χρημάτων στο σύστημα υγείας και οι περισσότεροι από αυτούς ήξεραν και τα ακριβή ποσά των συμπληρωμών στις διάφορες υπηρεσίες. Η πλειοψηφία των χρηστών (75,1%) θεωρεί πως το ποσό των συμπληρωμών είναι πολύ χαμηλό/χαμηλό/μέτριο γεγονός που υποδεικνύει πως τα σημερινά ποσά των συμπληρωμών δεν θεωρούνται αποτρεπτικά ως προς τη χρήση των υπηρεσιών υγείας. Μέσα από τα αποτελέσματα διαπιστώνεται επίσης πως ένας σημαντικός αριθμός ασθενών (64,2%) ζητούν να μην καταβάλλονται τέλη σε όλες τις υπηρεσίες υγείας με τις Πρώτες Βοήθειες να συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ποσοστό εξαίρεσης. Το 62,9% των συμμετεχόντων ανέφερε πως δεν διαπίστωσε αλλαγές στις υπηρεσίες υγείας μετά τον Αύγουστο του 2013. Όπως προκύπτει και μέσα από την ανάλυση των προτάσεων των ασθενών για βελτίωση του συστήματος οι περισσότεροι ζητούν να υπάρξει βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και μείωση ή κατάργηση της αναμονής. Παράλληλα, όσον αφορά την προθυμία των χρηστών να καταβάλουν ένα ποσό για να πραγματοποιηθούν οι σχετικές βελτιώσεις το 50,9% δήλωσαν πρόθυμοι, ενώ το 49,1% δήλωσαν απρόθυμοι. Μέσα από τα ευρήματα αυτά φαίνεται πως ένα μεγάλο ποσοστό ασθενών διατηρεί επιφυλάξεις για το κατά πόσον τα χρήματα τα οποία συγκεντρώνονται από τις συμπληρωμές θα χρησιμοποιηθούν ορθολογιστικά για βελτίωση των υπηρεσιών στις εγκαταστάσεις υγείας. Τα κύρια αποτελέσματα δείχνουν πως το 7,1% των ασθενών αναγκάστηκαν να δανειστούν χρήματα για να χρησιμοποιήσουν τις υπηρεσίες υγείας ενώ όσον αφορά τις ανικανοποίητες ανάγκες, το 2,4% δεν ζήτησε από γιατρό να γράψει φάρμακα λόγο των συμπληρωμών και το 1% δεν ζήτησε από γιατρό να γράψει κάποια εξέταση λόγω των συμπληρωμών. Στα ερωτήματα κατά πόσον υπήρξε ανάγκη επίσκεψης η οποία δεν πραγματοποιήθηκε σε γενικό γιατρό, ειδικό γιατρό και οδοντίατρο τα ποσοστά που απάντησαν θετικά ήταν 2,7%, 3,1% και 0,7% αντίστοιχα. Το μεγαλύτερο σχετικά ποσοστό ανικανοποίητων αναγκών παρατηρείται στις Πρώτες Βοήθειες του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας αφού το 6,8% των ασθενών ανέφερε πως δεν πραγματοποίησε επίσκεψη λόγω των συμπληρωμών. Συμπεράσματα: Εν κατακλείδι, μέσα από τα ευρήματα της παρούσας έρευνας συνεπάγεται πως η εφαρμογή του μέτρου των συμπληρωμών στο δημόσιο σύστημα υγείας της Κύπρου δεν αποτελεί εμπόδιο πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας. Το μέτρο αυτό έχει αρκετές προοπτικές για βελτίωση των υπηρεσιών υγείας αν εφαρμοστεί προσεκτικά ως μέρος ενός ευρύτερου πακέτου αναδιάρθρωσηςel_GR
dc.format.extent128 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΔημόσια υγεία -- Κύπροςel_GR
dc.subjectCo-paymentsel_GR
dc.subjectPublic health -- Cyprusel_GR
dc.titleΟι συμπληρωμές (co-payments) στα Δημόσια Συστήματα Υγείας: Η περίπτωση της Κύπρουel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractIntroduction: Most governments today are under increasing pressure to incur health care costs, which are rising continuously, resulting in the creation of important deficits. Patient user charges are widespread in the health systems worldwide and are an increasingly controversial aspect of health financing policy. Firstly, payments are used to reduce demand for care (hoping to discourage the less needy) and secondly to raise additional economic resources for the healthcare system. International literature is very rich on this topic, with advocates and opponents, who adduce strong arguments for and against the purpose and associated consequences of the implementation of co-payments. Until recently, Cyprus had been using this tool to a very small extent. In August 2013, with the encouragement of Troika, Cyprus government introduced co-payments in a relatively small package of services. Purpose: The aim of this thesis is to assess the effects of co-payments on Cyprus’ public healthcare services and to estimate the degree to which this measure produced the expected results. An additional aim is to find out whether the use of health services has been reduced because of the co-payments and also to catalogue the opinions of the patients about the measure. The findings can then be used to extract conclusions, which will help to plan and form policies, aiming towards the improvement of the co-payments’ effectiveness. The data collection part of the research was carried out by means of a structured questionnaire with closed questions, which was completed using the interview method. The sample comprised of 294 patients who had the right to use the public healthcare services and had at one time visited the Nicosia General Hospital, the Nicosia Old Hospital, the Emergency Department of Nicosia General Hospital and the Health Care Centres of Strovolos, Kaimakli, Lakatamia, Latsia, Engomi and Aglantzia. The research took place within the period April 2014 - May 2014. Findings: Based on the findings of the present study, half of the users are satisfied with the public services they receive while the other half are unsatisfied. 99% of the participants were informed about the co-payments in the healthcare system and most of them accurately recalled the exact amounts for the payments. According to the majority of the users, the charges are very low/low/average, a fact that indicates that the present charges are not considered as a barrier to the use of health services. The findings also reveal that a significant number of patients believe that co-payments should not be implemented in all services, with the Emergency Department accounting for the most notable exception to the rule. 62,9% of the participants mentioned they did not notice any changes in healthcare services after August 2013. Through the analysis of the patients’ suggestions for the improvement of the system it can be concluded that most of them ask for services which will be characterized by high quality and shorter waiting times. In addition to these, 50,9% of the users are willing to pay in order for the improvements to be achieved while 49,1% of the users are reluctant to do so. Additionally, the results also seem to suggest that a great percentage of the patients appear to be hesitant as to whether the money from the co-payments will actually be used for the improvement of the healthcare services. The main results showed that 7,1% of the patients borrowed money in order to use health services. With regards to the unsatisfied needs, 2,4% and 1% of the patients respectively, asked their doctor not to prescribe medication and not to order an examination because of the co-payments. Furthermore, 2,7%; 3,1%; and 0,7% of the patients respectively replied positively to the question if there was a need for a visit to general practitional, specialty doctor or dentist that it wasn’t accomplished. The biggest percentage of reduction (6,8%) was in the Emergency Department of Nicosia General Hospital. Conclusions: In conclusion, from the findings of the present research it appears that the implementation of co-payments in the public health system of Cyprus does not act as a barrier to people accessing healthcare services.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record