Αντιμετώπιση ασθενών σε εφημερία γενικού νοσοκομείου που εμφανίζουν συμπτώματα ψυχολογικής αιτιολογίας
Abstract
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνηθεί η ικανοποίηση των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας στο νοσοκομείο Παπανικολάου της Θεσσαλονίκης και ειδικότερα στη διάρκεια εφημεριών της παθολογικής και καρδιολογικής κλινικής. Το δείγμα αποτέλεσαν ασθενείς που παρουσίαζαν συμπτώματα τα οποία αξιολογήθηκαν από τους εφημερεύοντες ιατρούς ως συμπτώματα ψυχολογικής αιτιολογίας, που χρήζουν περαιτέρω ψυχιατρικής ή ψυχολογικής υποστήριξης και παραπέμφθηκαν για ψυχιατρική διερεύνηση και εκτίμηση.
Για τη διεξαγωγή της έρευνας χρησιμοποιήθηκε το Ερωτηματολόγιο ικανοποίησης ασθενών (Patient Satisfaction Questionnaire) (PSQ-III) (Ware, Snyder & Wright, 1976), που απαντήθηκε από 76 άτομα που επισκέφθηκαν τα εξωτερικά ιατρεία του συγκεκριμένου νοσοκομείου με συμπτώματα τα οποία διαγνώστηκαν ως συμπτώματα ψυχολογικής αιτιολογίας. Μετά από χρονικό διάστημα 15 ημερών, με τηλεφωνική επαφή διερευνήθηκε αν τα άτομα αυτά προχώρησαν σε περαιτέρω ψυχολογική ή/και ψυχιατρική διερεύνηση των συμπτωμάτων τους και ταξινομήθηκαν σε εκείνους που ακολούθησαν τη συμβουλή των γιατρών για περαιτέρω ψυχολογική/ψυχιατρική διερεύνηση των συμπτωμάτων και σε εκείνους που δεν την ακολούθησαν.
Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι οι ασθενείς που παραπέμπονται για περαιτέρω ψυχιατρική διερεύνηση των συμπτωμάτων τους παρουσιάζουν χαμηλή ικανοποίηση από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας σε αντίθεση προς το γενικό πληθυσμό που, όπως έχουν δείξει άλλες έρευνες, παρουσιάζει υψηλό βαθμό ικανοποίησης. Ωστόσο, δεν υπήρξαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ως προς την ικανοποίηση ανάμεσα στους ασθενείς με προβλήματα ψυχοσωματικού τύπου που ακολούθησαν τη συμβουλή των γιατρών για περαιτέρω ψυχιατρική διερεύνηση των προβλημάτων και σε εκείνους που δεν την ακολούθησαν. Ως προς τα δημογραφικά και κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά των ασθενών του δείγματος, διαπιστώθηκε ότι αυτοί ήταν κυρίως γυναίκες, μέσης και τρίτης ηλικίας, προέρχονταν από μεσαία επαγγελματικά στρώματα, και είχαν μέτριο και υψηλό μορφωτικό επίπεδο. Οι δημογραφικοί και κοινωνικο-οικονομικοί παράγοντες, ωστόσο, δεν επηρέασαν τους δείκτες ικανοποίησης από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας στο σύνολο του δείγματος. Μόνο ο παράγοντας της Γενικής Ικανοποίησης από το σύστημα υγείας φάνηκε να επηρεάζεται από το εκπαιδευτικό επίπεδο, το επάγγελμα, και από την ηλικία.