Η ικανοποίηση των ασθενών απο τα εξωτερικά ιατρεία των δημοσίων νοσοκομείων της Κύπρου
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2011-07-28Συγγραφέας
Γαβριήλ, Έλενα
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η ικανοποίηση των χρηστών υπηρεσιών υγείας, αποτελεί θεμελιώδη ζήτημα για την σωστή οργάνωση, διαχείριση και αποτελεσματικότητα των δημόσιων νοσοκομείων. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι, να εκτιμήσει το βαθμό ικανοποίησης των χρηστών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες των εξωτερικών ιατρείων τεσσάρων δημόσιων νοσοκομείων της Κύπρου: της Λευκωσίας, της Λεμεσού, της Λάρνακας και της Πάφου. Για την διεξαγωγή της έρευνας ως μέσο συλλογής δεδομένων, χρησιμοποιήθηκε δομημένο ερωτηματολόγιο με κλειστές ερωτήσεις το οποίο συμπληρώθηκε με την μέθοδο της συνέντευξης. Οι μετρήσεις έγιναν με τη χρήση πενταβάθμιας κλίμακας Likert, στην οποία το 1 αντιπροσώπευε το «συμφωνώ απόλυτα» και το 5 το «διαφωνώ πλήρως». Το δείγμα αποτέλεσαν 761 ασθενείς των εξωτερικών ιατρείων των εν λόγω νοσοκομείων. Ως μέθοδος δειγματοληψίας, εφαρμόστηκε η συστηματική δειγματοληψία. Η έρευνα διήρκησε από τον Δεκέμβριο του 2008, μέχρι το Φεβρουάριο του 2009.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, οι υπηρεσίες των εξωτερικών ιατρείων των τεσσάρων νοσοκομείων, αφήνουν ικανοποιημένο το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών (61,8%). Όπως προκύπτει μέσα από την ανάλυση των απαντήσεων, υπάρχει ψηλή αποδοχή για τη συμπεριφορά και τον επαγγελματισμό του προσωπικού των εξωτερικών ιατρείων, ιδιαίτερα του ιατρικού. Ο σχετικός δείκτης στο παγκύπριο δείγμα, κυμαίνεται από 3,56 – 4,20 (στην κλίμακα 1 – 5, με 5 τον υψηλότερο βαθμό ικανοποίησης). Ψηλός βαθμός ικανοποίησης εκφράζεται και για την επικοινωνία και ποιότητα οδηγιών από το γιατρό, με δείκτη που κυμαίνεται από 3,82 – 4,01 στο παγκύπριο δείγμα. Το ιατρικό έργο είτε αφορά την ενημέρωση, είτε τις θεραπευτικές διαδικασίες, έχει αναδειχθεί ως ο σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει την ικανοποίηση του Κύπριου ασθενή.
Ωστόσο, διαπιστώθηκαν συγκεκριμένοι τομείς οι οποίοι χρήζουν ποιοτικής βελτίωσης και εντοπίζονται κυρίως στα ευρήματα που αφορούν την ανταπόκριση και πρόσβαση στις υπηρεσίες των εξωτερικών ιατρείων. Τα ερωτήματα αυτά, καταγράφουν σημαντικά ποσοστά δυσαρέσκειας, ενώ ο δείκτης τους κυμαίνεται από 2,59 – 3,81, στο παγκύπριο δείγμα. Μεγαλύτερα ποσοστά δυσαρέσκειας για όλα τα νοσοκομεία, καταγράφονται στα ερωτήματα για την εύρεση θέσης στάθμευσης και τον χρόνο αναμονής ραντεβού, τόσο μέχρι τη μέρα εξέτασης, όσο και στην αίθουσα για εξέταση.
Παράλληλα όσον αφορά τη κτιριακή υποδομή, δυσαρέσκεια εκφράστηκε για τη δυσκολία εύρεσης καθίσματος. Όμως σε γενικές γραμμές, η κτιριακή υποδομή ικανοποιεί αρκετά τους χρήστες. Ο σχετικός δείκτης στο παγκύπριο δείγμα, κυμαίνεται από 3,21 – 4,20.
Από τα αποτελέσματα κατά νοσοκομείο, ψηλότερες επιδόσεις σημειώνει στα περισσότερα ερωτήματα το νοσοκομείο Πάφου, με δεύτερο καλύτερο αυτό της Λευκωσίας. Τα νοσοκομεία Λάρνακας και Λεμεσού, σημειώνουν γενικά χαμηλότερες βαθμολογίες. Παράλληλα οι χρήστες των νοσοκομείων Πάφου, Λευκωσίας και Λάρνακας έχουν μεγαλύτερα ποσοστά ικανοποίησης από το σύνολο των υπηρεσιών με 69,6%, 69,5% και 62,8% αντίστοιχα, σε σύγκριση με αυτούς της Λεμεσού που το ποσοστό είναι χαμηλότερο με 52,8%.
Συμπερασματικά, η συνολική αξιολόγηση των υπηρεσιών των εξωτερικών ιατρείων των τεσσάρων νοσοκομείων είναι αρκετά καλή. Φαίνεται όμως να υπάρχουν προβλήματα, στα οποία πρέπει να παρθούν διορθωτικά μέτρα, ώστε οι υπηρεσίες που οι ασθενείς απολαμβάνουν να χαρακτηρίζονται από υψηλή ποιότητα.