Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην επαγγελματική εκπαίδευση στην εποχή της πανδημίας μέσα από τις εμπειρίες και αντιλήψεις των εκπαιδευτών επαγγελματικής κατάρτισης: Η περίπτωση της Κύπρου κατά την πανδημία Covid-19
Abstract
Η παρούσα μελέτη διερευνά την επίδραση της πανδημίας covid-19 και της απότομης στροφής στην διαδικτυακή εκπαίδευση που ενδεχομένως οδήγησε στο μετασχηματισμό των Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης. Σκοπός της μελέτης είναι η καταγραφή του βιώματος των ΕΕΚ στα νέα δεδομένα που έφερε η ξαφνική και επιβεβλημένη αυτή αλλαγή και η εξέταση του τρόπου με τον οποίο αντιμετώπισαν το νέο συγκείμενο.
Μέσα από τις εμπειρίες 12 Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης αναδεικνύονται οι δυσκολίες και τα αποπροσανατολιστικά διλήμματα που προέκυψαν καθώς και οι ενέργειες που έγιναν, ώστε να προσαρμοστούν οι εκπαιδευτές αλλά και οι μέθοδοι και τεχνικές τους στα νέα δεδομένα.
Ως θεωρητικό πλαίσιο της διερευνητικής διαδικασίας αποτέλεσαν τρεις θεωρητικές προσεγγίσεις. Η πρώτη και ουσιαστικά κυρίαρχη θεωρητική προσέγγιση στην παρούσα εργασία είναι η θεωρία της μετασχηματιστικής μάθησης του Jack Mezirow . Η δεύτερη θεωρητική προσέγγιση είναι η θεωρία της βιωματικής μάθησης όπως αυτή εκφράστηκε από τον Dewey και τον Kolb και η τρίτη θεωρία είναι η προσέγγιση του Kurt Lewin αναφορικά με το φόβο της αλλαγής. Κοινό σημείο και των τριών προσεγγίσεων είναι η αλλαγή ιδιαίτερα μέσα από δύσκολες και τραυματικές συνθήκες.
Με εργαλείο τις ημιδομημένες συνεντεύξεις αξιοποιώντας την ποιοτική μεθοδολογία και με βάση το θεωρητικό πλαίσιο που αναφέρθηκε πιο πάνω, προσπαθήσαμε να διερευνήσουμε σε βάθος την εμπειρία των ΕΕΚ. Η διερευνητική διαδικασία κατέδειξε ότι μέσα από τις αντιδράσεις των ΕΕΚ/Εκπαιδευτών Ενηλίκων, σύμφωνα με τις δικές τους βιωμένες εμπειρίες, όπως τις μοιράστηκαν μαζί μας στις συνεντεύξεις προέκυψε η μεταμόρφωση, η ενίσχυση και βελτίωση των δεξιοτήτων τους με συνέπεια τον μετασχηματισμό τους καθώς και στο μετασχηματισμό της ίδιας της εκπαίδευσης που παρείχαν στους εκπαιδευόμενους.