Η πορεία προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων - Προσδοκίες, προκλήσεις και παράγοντες επιτυχίας
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2022-05Συγγραφέας
Δημησιάνος, Νικόλαος
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων αποτελεί ένα πολυσυζητημένο αντικείμενο που τα τελευταία χρόνια έχει απασχολήσει σημαντικά, τόσο την ακαδημαϊκή κοινότητα όσο και τον επιχειρηματικό κόσμο.
Με τον όρο “ψηφιακός μετασχηματισμός” αναφερόμαστε σε όλες τις αλλαγές που προκύπτουν σε έναν οργανισμό από την υιοθέτηση και την εκμετάλλευση της τεχνολογίας. Οι αλλαγές αυτές λαμβάνουν χώρο σε διάφορα επίπεδα και μπορεί να σχετίζονται με οργανωτικές αλλαγές και τη δημιουργία νέων ρόλων και δομών, αλλαγές στη δημιουργία αξίας μέσω του επαναπροσδιορισμού των επιχειρηματικών μοντέλων και την παροχή καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών και λειτουργικές αλλαγές, μέσω της επανεξέτασης των υπαρχόντων διαδικασιών και λειτουργιών.
Παρά τα πλεονεκτήματά του ψηφιακού μετασχηματισμού, υπάρχουν ακόμα επιχειρήσεις οι οποίες δεν έχουν συνειδητοποιήσει πλήρως ούτε τις ευκαιρίες ούτε το πως μπορούν να εκμεταλλευτούν στο έπακρο την τεχνολογία, ενώ παρά τις προσπάθειες των οργανισμών να προσεγγίσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους επιτυχώς, οι σχετικές έρευνες θέλουν το ποσοστό αποτυχίας να είναι ακόμα αρκετά υψηλό, καθώς δεν υπάρχει εξακριβωμένη συνταγή επιτυχίας.
Η παρούσα έρευνα έχει ως στόχο την καταγραφή των προσδοκιών και τον εντοπισμό τόσο των προκλήσεων που ένας οργανισμός δύναται να αντιμετωπίσει στην ψηφιακή του μετάβαση, όσο και των παραγόντων αυτών που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία ενός τέτοιου προγράμματος, όπως προκύπτουν από συνεντεύξεις με διοικητικά στελέχη του χώρου.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως οι προσδοκίες σχετίζονται κυρίως με τη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών, την αύξηση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών και την ανάπτυξη του οργανισμού.
Οι προκλήσεις που εντοπίστηκαν σχετίζονται με ελλείψεις και αδυναμίες σε ό,τι αφορά θέματα στρατηγικής, ψηφιακής κουλτούρας, γνώσεων και πόρων.
Τέλος, παράγοντες επιτυχίας αποτελούν η εδραίωση μιας ψηφιακής κουλτούρας, η δέσμευση της διοίκησης, η σε βάθος μελέτη μιας κατάλληλης στρατηγικής και η συγκρότηση μιας ομάδας με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να φέρει εις πέρας αυτό το πρόγραμμα. Εξίσου σημαντικό παράγοντα αποτελούν και η ένταξη του πελάτη στην όλη διαδικασία, καθώς και οι συνεργασίες με εξωτερικούς συνεργάτες.