Μεταφορά/Μεταβίβαση της γνώσης στον χώρο των επαγγελματιών υγείας
Abstract
Η εκπαίδευση και κατάρτιση στη σύγχρονη εποχή έχει μεταβληθεί άρδην σε σχέση με τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούνταν κατά το παρελθόν. Η ταχύτατη επιστημονική πρόοδος αναδεικνύει και την αναγκαιότητα μεταβολής των ίδιων των τρόπων με τους οποίους μεταβιβάζεται η γνώση. Στο πλαίσιο αυτό, η συγκεκριμένη μελέτη επικεντρώθηκε στο ζήτημα διερεύνησης των τρόπων μεταβίβασης της γνώσης στους επαγγελματίες υγείας. Ειδικότερα, αναλύονται η επαγγελματική καθοδήγηση, το coaching και η ομότιμη καθοδήγηση σε επαγγελματίες υγείας. Όπως διαπιστώνεται, και οι τρεις αυτές μορφές χρησιμοποιούνται σε διεθνές επίπεδο, με στόχο τη βελτίωση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των επαγγελματιών υγείας, την ανάπτυξη της επαγγελματικής τους ταυτότητας και εν τέλει τις ευεργετικές επιδράσεις στην ποιότητα της εργασίας τους και στην αποδοτικότητα τους. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα σημαντικά ζητήματα τα οποία σχετίζονται με την ίδια την ακρίβεια των όρων που χρησιμοποιούνται, καθώς στην περίπτωση των νοσηλευτών εντοπίζονται πολλές έρευνες στις οποίες γίνεται αναφορά στην επαγγελματική καθοδήγηση, ενώ στην πραγματικότητα μελετώνται άλλα φαινόμενα, όπως για παράδειγμα η συμβουλευτική. Επιπλέον, μέσω της συγκεκριμένης έρευνας εξετάστηκε το ζήτημα της μεταβίβασης γνώσης μεταξύ των επαγγελματιών υγείας κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η μεταβίβαση γνώσης φαίνεται να λαμβάνει χώρα κυρίως μέσω του διαδικτύου, καθώς υπάρχει η ανάγκη για φυσική αποστασιοποίηση, αλλά και καθώς η νέα γενιά επαγγελματιών υγείας, η οποία διακρίνεται από εντονότερες υποστηρικτικές ανάγκες, είναι αρκετά πιο εξοικειωμένη με τις σύγχρονες τεχνολογίες. Συμπερασματικά, η συγκεκριμένη μελέτη αναδεικνύει την αξία της μεταβίβασης γνώσης εντός των συστημάτων υγείας ως τρόπου μετατροπής των μονάδων υγείας σε οργανισμούς μάθησης και βελτίωσης της συνολικής τους αποδοτικότητας.