Συλλέγειν: Οι ιδιωτικές συλλογές έργων τέχνης στην Αθήνα, από το ιδιωτικό στο δημόσιο
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2021-04Συγγραφέας
Λαΐου, Χρυσούλα Γεωργία
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η παρούσα πτυχιακή διατριβή, στηριγμένη σε δευτερογενή έρευνα (βιβλιογραφικές μελέτες,
επιστημονικά περιοδικά και άρθρα), πραγματεύεται τις ιδιωτικές συλλογές έργων τέχνης,
ατομικές και εταιρικές.
Ένας από τους στόχους της πτυχιακής διατριβής, είναι η κατανόηση των κινήτρων των συλ-
λεκτών. Γίνεται αναδρομή στις πρώτες καταγεγραμμένες συλλογές του παρελθόντος, καθώς
και στην ανάγκη των συλλογών για δημόσια προβολή.
Για να καταστεί αυτό δυνατό, είναι αναγκαίο να προηγηθεί έρευνα σχετικά με το περιεχόμενο
της έννοιας του συλλέγειν. Αρχικά, γίνεται καταγραφή της ιστορικής διαδρομής της έννοιας
του συλλέγειν και της εξέλιξής της. Ακολούθως, γίνεται εκτενής αναφορά στην ίδια τη συλ-
λογή, τα είδη συλλογών και τους σκοπούς που εξυπηρετούν. Στη συνέχεια, επιχειρείται η πα-
ρουσίαση και η μελέτη των εταιρικών συλλογών, ενός ξεχωριστού κεφαλαίου των ιδιωτικών
συλλογών.
Γνωρι ζοντας ο τι η συλλογη ε ργων τε χνης αποτελει μια απο τις πιο επικερδει ς επενδυ σεις,
αφου τα ε ργα τε χνης διατηρου ν την υψηλη τους αξι α ακο μα και σε περιο δους οικονομικη ς
κρι σης και πωλου νται ακριβα , τίθεται ταυτόχρονα το ερώτημα αν ο συλλέκτης είναι ένας
απλός επενδυτής, ή πολλά περισσότερα από αυτό. Προσδιορίζοντας το ρόλο του, ο συλλέκτης
εξετάζεται ως οντότητα. Κατόπιν, γίνεται αναφορά στους μεγαλύτερους συλλέκτες παγκο-
σμίως, αλλά και στους εγχώριους Έλληνες συλλέκτες και την σπουδαία πολιτιστική τους
δράση.
Στη συνέχεια, η εργασία επικεντρώνεται στο πολιτιστικό έργο ενός από τους σπουδαιότε-
ρους συλλέκτες διεθνώς και τον μεγαλύτερο συλλέκτη έργων τέχνης στην Ελλάδα του σή-
μερα, τον κύριο Δάκη Ιωάννου. Ο ίδιος, μέσα από το ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, που ο ίδιος ίδρυσε, έναν
ιδιωτικό πολιτιστικό φορέα με έδρα την Αθήνα και την Ύδρα, μεταφέρει την συλλογή του
από την ιδιωτική στη δημόσια θέα. Τον ίδιο ακριβώς σκοπό εξυπηρετεί και το ίδρυμα Βασίλη
και Ελίζας Γουλανδρή, το οποίο επίσης παρουσιάζεται στην εργασία, με το πρόσφατο ά-
νοιγμα ενός νέου μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Αθήνα, το 2019.