Επιπολασμός και προσδιοριστές του εθισμού των νέων 18-25 ετών στο διαδίκτυο
Abstract
Σκοπός: Ο σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνήσει το βαθμό τού εθισμού των νέων ηλικίας 18-25 ετών στο διαδίκτυο καθώς και η εξέταση των προσδιοριστών οι οποίοι συμβάλλουν στην εκτεταμένη χρήση του διαδικτύου και κατά συνέπεια στον εθισμό στο διαδίκτυο. Υλίκό/Μέθοδος: Η έρευνα ήταν συγχρονική και τα δεδομένα έχουν συλλεχθεί με τη χρήση
δομημένου ερωτηματολογίου. Για να πραγματοποιηθεί η έρευνα χρησιμοποίήθηκαν τρία ερωτηματολόγια. Το πρώτο ερωτηματολόγιο είναι η «Κλψακα Διαδικτυακού Εθισμού » (ΙΑΤ) και αποτελεί κλίμακα αξιολόγησης του εθισμού στο διαδίκτυο. Το δεύτερο είναι το ερωτηματολόγιο μέτρησης υγείας και ψυχικής υγείας (General Health Questionnaire, GHQ-28 Goldberg 1978) για ανίχνευση άγχους, κατάθλιψης και αυτοπεποίθησης του γενικού πληθυσμού. Το τρίτο είναι το ερωτηματολόγιο της αυτοεκτίμησης (Rosenberg Sef-Esteem Scale 1965} το οποίο εφαρμόστηκε για την αξιολόγηση της αυτοεκτίμησης. Για την επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πακέτο SPSS (Statistical Package for the Social Sciences 19.0).
Αποτελέσματα: Βρέθηκε ότι το 39% των συμμετεχόντων χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με κίνδυνο να εθιστούν,· το 22% έχει εθισμό/παθολογική χρήση στο διαδίκτυο. Το 45,90% των
άτομα με εθισμό/παθολογική χρήση στο διαδίκτυο έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, ενώ το 28,4% των ατόμων που χρησιμοποιούν λιγότερο το διαδίκτυο έχουν επίσης χαμηλή αυτοεκτίμηση. Επιπλέον, το 78,40% των ατόμων με εθισμό/παθολογική χρήση στο διαδίκτυο παρουσιάζουν αυξημένα προβλήματα υγεία και ψυχικής υγείας ενώ το 49,30% των ατόμων με τυπική χρήση στο διαδίκτυο παρουσιάζουν λιγότερα προβλή ματα υγείας και ψυχικής υγείας.
Συμπεράσματα: Οι νέοι χρησιμοποιούν καθημερινά το διαδίκτυο σε υπερβολικό βαθμό και ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό έχει εθιστεί στο διαδίκτυο ή υπάpχει μεγάλος κίνδυνος να
εθιστεί στο διαδίκτυο. Για να αντιμετωπιστεί το θέμα με τον εθισμό στο διαδίκτυο χρειάζεται να ενημερωθούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί από ειδικούς για αναγνώριση του προβλήματος, για αντιμετώπιση και σωστό χειρισμό του εθισμένου παιδιού ή νέου καθώς επίσης να ενταχθεί στο σχολείο ένα μάθημα το οποίο θα εκπαιδεύει τα παιδιά για τη σωστή χρήση του διαδικτύου.