Μελέτη περίπτωσης: Ερασιτεχνική θεατρική ομάδα της Αθήνας με πολυετή λειτουργία: η ανάπτυξη αυτογνωσίας και ενσυναίσθησης σε ενήλικες συμμετέχοντες.
Abstract
Στόχος της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι η διερεύνηση του ρόλου της θεατρικής διαδικασίας στην ανάπτυξη αυτογνωσίας και ενσυναίσθησης στους ενήλικες που συμμετέχουν σε μία ερασιτεχνική θεατρική ομάδα με πολυετή λειτουργία στην Αθήνα, καθώς επίσης και η μελέτη της λειτουργίας της ως περιβάλλον άτυπης μάθησης και μετάδοσης πολιτισμού. Η ερευνητική μεθοδολογία που ακολουθήθηκε είναι η ποιοτική προσέγγιση και συγκεκριμένα η μελέτη περίπτωσης μιας ερασιτεχνικής θεατρικής ομάδας, ώστε να αναλυθούν σε βάθος οι απόψεις, οι αντιλήψεις και οι εμπειρίες των συμμετεχόντων στην έρευνα. Με την παρούσα έρευνα δίνεται η δυνατότητα να συμπληρωθούν αποτελέσματα αντίστοιχων ποσοτικών ερευνών, ώστε να εξαχθούν πιο ολοκληρωμένα επιστημονικά συμπεράσματα. Ο πληθυσμός – στόχος είναι οι σκηνοθέτες – καθηγητές και τα μέλη του θεατρικού εργαστηρίου που επιλέχθηκε, καθώς λειτουργεί εδώ και 25 χρόνια. Τα εργαλεία συλλογής δεδομένων που χρησιμοποιήθηκαν είναι ατομικές και ομαδικές συνεντεύξεις (ομάδες εστίασης) καθώς και η συλλογή αρχείων (ντοκουμέντων).
Τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την παρούσα έρευνα και αφορούν στη μελέτη περίπτωσης της ερασιτεχνικής θεατρικής ομάδας είναι ότι: α) οι συμμετέχοντες στην ερασιτεχνική θεατρική ομάδα φαίνεται να μετέχουν σε διαδικασία άτυπης μάθησης, αφού διευρύνουν τις γνώσεις τους και επαναπροσδιορίζουν απόψεις, αντιλήψεις και στάσεις ζωής β) η ερασιτεχνική θεατρική ομάδα φαίνεται να αποτελεί φορέα διάδοσης γνώσεων που αφορούν τον πολιτισμό, καθώς τα μέλη της διευρύνουν τις γνώσεις τους για την τέχνη, το θέατρο, την ιστορία και την κοινωνία, γ) η συμμετοχή ενηλίκων στην ερασιτεχνική θεατρική ομάδα φαίνεται να αυξάνει το επίπεδο της ενσυναίσθησης, εφόσον οι συμμετέχοντες αντιλαμβάνονται καλύτερα τη θέση των άλλων και δ) η ενασχόληση των συμμετεχόντων στην ερασιτεχνική θεατρική ομάδα φαίνεται, τέλος, να συμβάλλει στην ανάπτυξη της αυτογνωσίας, αφού με τη μελέτη και την ενσάρκωση ρόλων, οι συμμετέχοντες οδηγούνται στην ενδοσκόπηση και την ανάλυση του χαρακτήρα τους και ανακαλύπτουν νέες πτυχές της προσωπικότητάς τους.
Λέξεις κλειδιά: Άτυπη Μάθηση, Εκπαίδευση Ενηλίκων, Θέατρο, Θεατρική Αγωγή, Ενσυναίσθηση, Αυτογνωσία, Ποιοτική Έρευνα