Show simple item record

dc.contributor.advisorΚυπριανίδου, Έφη
dc.contributor.authorΜπαρμπαλιού, Μαρία
dc.contributor.otherMparmpaliou, Maria
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2020-02-26T10:06:11Z
dc.date.available2020-02-26T10:06:11Z
dc.date.copyright2020-02-26
dc.date.issued2019-11
dc.identifier.otherΠΠΑ/2019/00128el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/4464
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ παρούσα πτυχιακή διατριβή επιδιώκει να δώσει απάντηση σε μια σειρά ερευνητικών ερωτημάτων που σχετίζονται με τη θεωρητική έρευνα. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται ο τρόπος που αντιμετωπίζονται τα ζητήματα έμφυλων ταυτοτήτων στα αρχαιολογικά μουσεία και τα σχολικά βιβλία αρχαίας ιστορίας, ο ρόλος των γυναικών στις μουσειακές αφηγήσεις, ο ρόλος των γυναικείων μουσείων στον παγκόσμιο μουσειακό χάρτη, ο τρόπος που προβάλλονται τα θέματα φύλου μέσα από τα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα των αρχαιολογικών μουσείων της Ευρώπης και της Ελλάδας, τα ζητήματα που αναδεικνύονται στα πλαίσια της φεμινιστικής μουσειολογίας. Στην Ελλάδα η φεμινιστική κριτική για τα μουσεία απουσιάζει και επιπλέον διαπιστώνεται πλήρης ανυπαρξία μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων για θέματα φύλου στα ελληνικά αρχαιολογικά μουσεία. Με βάση τους παραπάνω λόγους κρίθηκε σκόπιμη η διεξαγωγή και παρουσίαση της συγκεκριμένης έρευνας και η δημιουργία μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων για θέματα φύλου, ώστε να συμβάλλει στην ισότιμη αντιμετώπιση των δύο φύλων και να αποτελέσει έναν οδηγό πλεύσης για όποια/όποιον επιθυμεί να προχωρήσει στο σχεδιασμό ανάλογων μουσειοεκπαιδευτικών προγραμμάτων. Οι μέθοδοι που ακολουθήθηκαν ήταν η βιβλιογραφική έρευνα, η διαδικτυακή έρευνα, η προσωπική πληροφόρηση, η βιβλιογραφική επισκόπηση, η επιτόπια έρευνα και η πρόταση τριών νέων μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων. Μέσα από την έρευνα διαπιστώθηκε πως στα ελληνικά αλλά και τα ευρωπαϊκά αρχαιολογικά μουσεία και τις αφηγήσεις τους κυριαρχεί η ανδροκρατική αντίληψη και ερμηνεία των πραγμάτων. Αντίστοιχη οπτική υιοθετείται και στα σχολικά βιβλία αρχαίας ιστορίας. Στην Ελλάδα δε διεξάγονται μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα για θέματα φύλου αλλά και στην Ευρώπη ο αριθμός τους είναι περιορισμένος. Η πατριαρχία είναι βαθιά ενσωματωμένη στη γλώσσα, την ιστορία και τις οπτικές αναπαραστάσεις. Η ελληνική αρχαιολογία έχει ανδροκρατικό και εθνοκεντρικό χαρακτήρα και κατέχει ρυθμιστικό ρόλο στον σχηματισμό της εθνικής ταυτότητας και την αναδημιουργία του εθνικού παρελθόντος. Οι εκθέσεις των αρχαιολογικών μουσείων και ο μουσειακός λόγος υιοθετούν μια σεξιστική προσέγγιση του παρελθόντος που αναπαράγει τα έμφυλα και εθνικά στερεότυπα. Συνεπώς είναι απαραίτητη η ύπαρξη γυναικείων μουσείων και μουσειοπαιδαγωγικών προγραμματων που συμβάλλουν στην κοινωνική ισότητα και δικαιοσύνη.el_GR
dc.format.extentvii, 90 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΜουσειοεκπαιδευτικά προγράμματα -- Ζητήματα φύλουel_GR
dc.subjectMuseum educational programs -- Gender issuesel_GR
dc.titleΖητήματα έμφυλων ταυτοτήτων στα αρχαιολογικά μουσεία και τα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματαel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThe current thesis aims to give an answer to a series of research questions that are connected with theoretical research. In these we include the way gender issues are handled in archaeological museums and the way women are presented, how gender issues are handled in ancient history schoolbooks, the position of women's museums in the global museum map, the way archaeological museum educational programs in Europe and Greece present gender issues, the issues that arise within the feminist museology. In Greece the feminist criticism about museums is absent. Furthermore there are no educational programs about gender issues in the Greek archaeological museums. For the above reasons we decided to conduct the current research and create unique museum educational programs about gender issues, in order to contribute to the equal treatment of genders and become a model for the creation of corresponding educational programs. The methods that we used were bibliographic research, online research, personal information, bibliographic review and the proposal of three new museum educational programs. Through the research it was found that in European and Greek archaeological museums and their narratives prevails a male-dominated perception and interpretation of things. Ancient history schoolbooks adopt the same perception. In Greece there are no museum educational programs about gender issues in the archaeological museums. In Europe their number is limited. Patriarchy is deeply embedded in language, history and visual representations. Greek archaeology is masculine and ethnocentric oriented and has a regulatory role in shaping national identity and rebuilding the national past. Archaeological museum exhibitions and museum discourse adopt a sexist approach to the past that reproduces gender and national stereotypes. Efforts in the opposite direction can contribute to social equity and justice. Women's museums and educational programs about gender equality are necessary.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record