Η "Δημόσια Τέχνη" (Public Art) στη παλιά πόλη της Λευκωσίας, ο ρόλος της για τους κατοίκους και όσους αλληλεπιδρούν με αυτή. Μπορεί η "Δημόσια Τέχνη" να γίνει το μέσο "Οικειοποίησης", ενθάρρυνση αλληλεπίδρασης στον δημόσιο χώρο και ενδυνάμωσης τοπικής πολιτισμικής ταυτότητας;
Abstract
Η πτυχιακή αυτή διατριβή πραγματεύεται τη Δημόσια Τέχνη στην παλιά πόλη της Λευκωσίας και τη σχέση που δημιουργείται ανάμεσα στα έργα και όσους έρχονται αντιμέτωποι με αυτή. Η πρόσφατη ανάπτυξη των τελευταίων χρόνων είχε ως αποτέλεσμα να επιστρέψουν οι κάτοι-κοι στο κέντρο για να περάσουν τον ελεύθερό τους χρόνο. Ο πολιτισμός είναι ένα εργαλείο το οποίο χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη αυτή, για την αναζωογόνηση κεντρικών περιοχών, της αστικής ανάπτυξης με στόχο την οικονομική ανάπτυξη. Η αξιοποίηση αυτή όμως επικεντρώνε-ται κυρίως στην ενίσχυση υποδομών και χορηγιών σε πολιτιστικούς οργανισμούς με αποτέλε-σμα την τέχνη να την απολαμβάνει μέρος του πληθυσμού. Ενώ στα μουσεία/γκαλερί τοποθε-τούνται πίνακες ζωγραφικής και αντικείμενα πολιτιστικής κληρονομιάς, στον εξωτερικό χώρο της πόλης έχουν αναπτυχθεί κάποιες άλλες μορφές τέχνης και έκφρασης, τοποειδής παρεμβά-σεις. Αυτές οι μορφές, τα γκράφιτι και οι τοιχογραφίες, μαζί με τις πιο ‘παραδοσιακές’ μορφές, τα μνημεία και γλυπτά, αποτελούν πλέον ένα μείγμα από εκφράσεις με θέμα τα κοινωνικοπο-λιτικά και περιβαλλοντικά δρώμενα τα οποία καλούν τον περαστικό σε ένα διάλογο. Μέσω αυτών μεταφέρονται μηνύματα, μια αφήγηση, μια ιστορία η οποία τον καλεί να την ανακαλύ-ψει και να την γνωρίσει. Θα διερευνηθεί αν αυτός ο διάλογος είναι επιτυχής, εάν ο περαστικός αντιδρά και αλληλεπιδρά με τα έργα στον αστικό χώρο, εάν είναι γι’αυτούς μέσο για οικειο-ποίηση του δημοσίου χώρου και εάν ενδυναμώνεται η πολιτισμική ταυτότητά του. Επιχειρείται η θεωρητική προσέγγιση του δημοσίου χώρου και τόπου σε σχέση με τον άνθρωπο καθώς και των διαφόρων μορφών τέχνης και το ιστορικοκοινωνικοπολιτικό πλαίσιο στο οποίο αναπτύ-χθηκαν. Ακολούθως αναλύεται η δημόσια τέχνη στην παλιά Λευκωσία, το στάδιο στο οποίο βρίσκεται και το πολιτικοκοινωνικό πλαίσιο το οποίο την χαρακτηρίζει. Η παράθεση των με-λετών περίπτωσης θα διευκολύνει την κατανόηση της δημόσιας τέχνης, από πλευράς κοινού, των διαφόρων ειδών της αλλά και της γενικής εικόνας της. Έπειτα παρατείθονται τα αποτελέ-σματα της πρωτογενούς έρευνας η οποία διεκπεραιώθηκε με έρευνα παρατήρησης των μελε-τών περίπτωσης σε πρώτο στάδιο και μετέπειτα με τη διανομή ερωτηματολογίου. Η μέθοδος παρατήρησης έχει αποβεί χρήσιμη αν και δεν επιτρέπει ξεκάθαρα συμπεράσματα. Η πιο ανα-λυτική μέθοδος, η παράθεση ερωτηματολογίου, θα βοηθήσει στην κατανόηση των ζητουμέ-νων και στόχων. Η δημόσια τέχνη έχει πολλές μορφές και είδη, όπως θα αναλυθεί, με αποτέ-λεσμα να μην είναι σαφής ο διαχωρισμός τους σε κατηγορίες, εντούτοις το κοινό έδειξε εν-διαφέρον και προτίμηση, στην πλειοψηφία, για έργα τέχνης στον χώρο της πόλης.