Ανώτερη εκπαίδευση και επαγγελματική ειδίκευση: διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευομένων, των εκπαιδευτών και του ναυτιλιακού επιχειρηματικού κόσμου για την σπουδαιότητα και την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας της Αγγλικής Ναυτικής Πρ
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2019-06Συγγραφέας
Κουτσογιάννη, Σοφία
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή διαπραγματεύεται την σπουδαιότητα και την αποτελεσματικότητα – σε ουσιαστικά πρακτικό επίπεδο – της διδασκαλίας της Αγγλικής Ναυτικής ορολογίας της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού (Σχολή Πλοιάρχων) του νομού Αττικής. Με την υιοθέτηση κατάλληλης μεθοδολογικής προσέγγισης και των αντίστοιχων εργαλείων, διεξήχθη έρευνα για την παρουσίαση και διερεύνηση των απόψεων των ενηλίκων εκπαιδευομένων/σπουδαστών της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού, των διδασκόντων/εκπαιδευτών την Αγγλική ναυτική ορολογία, μέλους της Διεύθυνσης της Σχολής Πλοιάρχων καθώς και στελεχών ναυτιλιακών εταιρειών και επιχειρήσεων. Το κριτήριο για την επιλογή του προαναφερθέντος κοινού ήταν η προσπάθεια να εκπροσωπηθεί ένα όσο το δυνατόν μεγαλύτερο και αντιπροσωπευτικότερο μερίδιο των όσων εμπλέκονται στον τομέα της Δημόσιας Ναυτικής εκπαίδευση, εξασφαλίζοντας έτσι μεγαλύτερη εισροή πρωτογενών δεδομένων. Η διερεύνηση, δε, των απόψεων των προαναφερθέντων ομάδων αποσκοπεί – κυρίως μεταξύ άλλων - στο να παρουσιάσει το πως οι εμπλεκόμενες αυτές ομάδες στο χώρο της Δημόσιας Ναυτικής εκπαίδευσης προσεγγίζουν το θέμα του αν και σε ποιο βαθμό επιτυγχάνονται οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος των Ναυτικών Αγγλικών όπως επίσης και το αν οι δόκιμοι αξιωματικοί μπορούν να επιδείξουν σε ικανοποιητικό και αποτελεσματικό βαθμό επικοινωνιακή επάρκεια – τόσο κατά την διάρκεια των δύο εκπαιδευτικών τους ταξιδιών όσο και μετά την αποφοίτηση τους, όταν δηλαδή ξεκινούν να εργάζονται στον χώρο της ναυτιλίας – σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον, κατά την εκτέλεση και διεκπεραίωση των καθημερινών, λειτουργικών τους καθηκόντων. Οι μαθησιακοί αυτοί στόχοι και η επικοινωνιακή επάρκεια παρουσιάζονται και σκιαγραφούνται τόσο μέσα από το πρόγραμμα μαθημάτων και διδακτέας ύλης των Ναυτικών Αγγλικών (“model course 3.17”) το οποίο έχει δημιουργηθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (International Maritime Organisation) όσο και μέσα από τις οδηγίες για την αποτελεσματικότερη επίτευξη τους.
Όπως αναφέρθηκε ήδη, η παρούσα έρευνα διεξήχθη σε σπουδαστές της Σχολής Πλοιάρχων της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού του Β’ και του Ε’ εξαμήνου - που έχουν ολοκληρώσει, ως απαιτείται, τουλάχιστον ένα από το δύο εκπαιδευτικά ταξίδια - σε αποφοίτους της Ακαδημίας, σε εκπαιδευτές που διδάσκουν την Αγγλική Ναυτιλιακή ορολογία, σε μέλος της Διεύθυνσης της Σχολής Πλοιάρχων και, τέλος, σε εκπροσώπους της Ελληνικής Εμπορικής ναυτικής κοινότητας (στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών). Ο ερευνητικός σχεδιασμός που υιοθετήθηκε αποτέλεσε συνδυασμό ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας συλλογής δεδομένων προκειμένου να οδηγηθούμε σε μία όσο το δυνατόν καλύτερη και αντικειμενικότερη κατανόηση του ερευνητικού προβλήματος και των επακόλουθων ερευνητικών ερωτημάτων – ωστόσο, λόγω του όγκου των πρωτογενών δεδομένων που συνελέγησαν στο πλαίσιο της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής θα παρουσιαστούν και θα αναλυθούν μόνο τα ποσοτικά δεδομένα. Ως ερευνητικό εργαλείο της ποσοτικής έρευνας χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο – στο πλαίσιο της παρούσας έρευνας χρησιμοποιήθηκε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο - το οποίο αναρτήθηκε στην ηλεκτρονική πλατφόρμα google.docs όπου οι εκπαιδευόμενοι υπέβαλλαν τις απαντήσεις τους ενώ για την συλλογή των ποιοτικών δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο η προσωπική, ημι-δομημένη συνέντευξη.
Τα αποτελέσματα του ποσοτικού σκέλους της έρευνας επικεντρώθηκαν – μεταξύ άλλων – στην σπουδαιότητα της διδασκαλίας των Ναυτικών Αγγλικών, στο κατά πόσο και σε ποιό βαθμό η διδαχθείσα ναυτική ορολογία είχε άμεσα πρακτική εφαρμογή στον εργασιακό χώρο (τόσο κατά την διάρκεια της θαλάσσιας υπηρεσίας των εκπαιδευομένων όσο και μετά την αποφοίτησή τους, κατά την είσοδο τους, δηλαδή, στον εργασιακό στίβο) και στις προτάσεις τους για μια πιο αποτελεσματική διδασκαλία του μαθήματος των Ναυτικών Αγγλικών. Τέλος, τα δεδομένα της ποιοτικής έρευνας αποτύπωσαν τις απόψεις των στελεχών ναυτιλιακών εταιρειών, του μέλους της Διεύθυνσης της σχολής αλλά και των εκπαιδευτών για την σπουδαιότητα εκμάθησης της Αγγλικής Ναυτικής ορολογίας, την επαρκή ή όχι γνώση των Ναυτικών Αγγλικών των δοκίμων με την οποία εισέρχονται στον επαγγελματικό στίβο, αλλά και τυχόν προτάσεις τους (εκπαιδευτές, εκπαδευόμενοι) για την βελτίωση της διδασκαλίας των Ναυτικών Αγγλικών – όπως, όμως προαναφέρθηκε, θα περιοριστούμε στην παρουσίαση και ανάλυση της ποσοτικής έρευνας.