Σχεδιασμός συστήματος διαχείρισης εγγραφών στο πλαίσιο της διοίκησης ολικής ποιότητας: η περίπτωση του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης νέων προϊόντων σε φαρμακοβιομηχανία.
Abstract
Σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι η καταγραφή της μεθόδου, που ακολουθήθηκε από φαρμακοβιομηχανία για την ενσωμάτωση του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης (R&D) στο ήδη υπάρχον και σε λειτουργία Σύστημα Διαχείρισης Εγγράφων του οργανισμού, στο πλαίσιο της επέκτασης της πιστοποίησης κατά το πρότυπο ISO 9001:2015 και στο τμήμα R&D.
Στα πρώτα κεφάλαια παρουσιάζεται το σχετικό θεωρητικό υπόβαθρο και η βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετικά με τον σχεδιασμό Συστήματος Διαχείρισης Εγγράφων στο πλαίσιο της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας. Γίνεται μία παρουσίαση της εξέλιξης του μάνατζμεντ και της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας από τη δεκαετία του 1940 και μετά, και της καθοριστικής συμβολής προσωπικοτήτων της ποιότητας στην εξέλιξή της έως και τη Διαχείριση Γνώσης, η οποία θεωρείται «απόγονος» της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας. Αναπτύσσεται η έννοια της Διοίκησης Επιχειρησιακών Διαδικασιών και πώς αυτή συνδέεται με τη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας για τους οργανισμούς που επιδιώκουν την επιχειρηματική αριστεία. Στη συνέχεια, αναπτύσσεται η σημασία των εγγράφων και της αποτελεσματικής διαχείρισής τους, μέσω σύγχρονων Συστημάτων Διαχείρισης Εγγράφων, στην επιτυχή εφαρμογή των αρχών και των εργαλείων της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας και της Διοίκησης Επιχειρησιακών Διαδικασιών. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση ολοκληρώνεται με την επισήμανση των ιδιαιτεροτήτων και των δυσκολιών εφαρμογής Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας στα τμήματα R&D και πώς αυτά θα μπορούσαν να εφαρμοστούν επιτυχώς προσφέροντας τα πολύτιμα εργαλεία τους και στους επιστήμονες έρευνας και ανάπτυξης.
Στο ερευνητικό κομμάτι, παρουσιάζεται το υπάρχον Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας του οργανισμού και, ως αναπόσπαστο κομμάτι του, το Σύστημα Διαχείρισης Εγγράφων. Στη συνέχεια καταγράφονται τα βήματα που ακολουθήθηκαν για την ενσωμάτωση του τμήματος R&D και των διαδικασιών του, στο Σύστημα Διαχείρισης Εγγράφων του οργανισμού. Διαπιστώνεται ότι, παρά τις δυσκολίες ενσωμάτωσης λόγω του γεγονότος ότι κατά τον σχεδιασμό του συστήματος δεν είχαν ληφθεί υπόψη οι ανάγκες του τμήματος R&D, είναι δυνατή η επιτυχής εφαρμογή του. Διαπιστώνεται επίσης, ότι η ενσωμάτωση του τμήματος R&D στο Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας του οργανισμού συμβάλλει καθοριστικά στην επίτευξη των στόχων του οργανισμού, αναφορικά με τα νέα προϊόντα.