Show simple item record

dc.contributor.advisorΝικολαϊδου, Γαλάτεια
dc.contributor.authorΚασκούτη, Θεοδώρα
dc.contributor.otherKaskouti, Theodwra
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2019-07-11T05:56:46Z
dc.date.available2019-07-11T05:56:46Z
dc.date.copyright2019-07-10
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.otherΕΠΑ/2019/00068el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/4163
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ αποτελεσματική ηγεσία στην προσχολική εκπαίδευση αποτελεί το κύριο σημείο διερεύνησης της παρούσας μελέτης. Η ενασχόληση με το θέμα προκύπτει αφενός, ως ανάγκη διερεύνησης των ηγετικών πρακτικών που χρησιμοποιούν οι προϊσταμένες στην προσχολική εκπαίδευση και αφετέρου ως εξέταση των επιδράσεων που ασκούν οι πρακτικές αυτές στην αυτό- αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών. Η ηγεσία εδώ προσεγγίζεται σφαιρικά μέσα από την Ακτίνα Δράσης Ηγεσίας των προϊσταμένων, η οποία αποτελείται από πέντε στυλ ηγεσίας (Παιδαγωγικό, Συμμετοχικό, στυλ Ανάπτυξης Προσωπικού, Επιχειρηματικό, Δομικό), σύμφωνα με το Ολιστικό Μοντέλο Ηγεσίας των Pashiardis και Brauckmann (2008). Μέσα λοιπόν σε αυτό το θεωρητικό πλαίσιο διατυπώθηκε ο σκοπός της παρούσας έρευνας, ο οποίος είναι η διερεύνηση της σχέσης της ακτίνας δράσης ηγεσίας των προϊσταμένων με την αυτό-αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας. Για το σκοπό αυτό διενεργήθηκε ποσοτική έρευνα τύπου επισκόπησης μέσω ερωτηματολογίων, στην οποία πήραν μέρος 93 νηπιαγωγοί από δημόσια σχολεία στην περιφέρεια του δήμου Αθηναίων. Σημαντικά ευρήματα της παρούσας έρευνας είναι τα ακόλουθα: Πρώτον, οι προϊσταμένες σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς της έρευνας, χρησιμοποιούν σε αρκετά μεγάλο βαθμό ηγετικές πρακτικές και από τα πέντε στυλ ηγεσίας, με κυρίαρχο το Συμμετοχικό και το Δομικό στυλ ηγεσίας. Ταυτόχρονα φάνηκε να απουσιάζουν από το ρεπερτόριο τους, σημαντικές ηγετικές πρακτικές από το Παιδαγωγικό, Επιχειρηματικό και από το στυλ Ανάπτυξης Προσωπικού. Δεύτερον, αναδείχθηκε η θετική σχέση μεταξύ των ηγετικών στυλ και της αυτό-αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών, με το Παιδαγωγικό στυλ ηγεσίας να αποτελεί σημαντικό προβλεπτικό παράγοντα της αυτό-αποτελεσματικότητάς τους. Τρίτον, οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ότι δυσκολεύονται περισσότερο με ζητήματα αυτό-αποτελεσματικότητας στη διαχείριση της τάξης, ενώ ο παράγοντας διδακτική εμπειρία φάνηκε να ασκεί επίδραση στην αυτό-αποτελεσματικότητα τους. Η συζήτηση και η ερμηνεία των παραπάνω αποτελεσμάτων οδηγεί αφενός στην ανάγκη αναθεώρησης του ρόλου της προϊσταμένης και αφετέρου στην επαγγελματική ενδυνάμωση της, η οποία θα της επιτρέψει να χρησιμοποιήσει στο ρεπερτόριό της και άλλες ηγετικές πρακτικές, όπως δημιουργία και μετάδοση οράματος, ανάληψη ρίσκου, επίβλεψη επιπέδων διδασκαλίας, δημιουργία αποτελεσματικής κοινότητας μάθησης και στήριξη των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, πρακτικές οι οποίες με τη σειρά τους θα οδηγήσουν σε ενίσχυση της αυτό-αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών. Συμπερασματικά, θα μπορούσε να ειπωθεί ότι η έρευνα αυτή αποκτάει ιδιαίτερη σημασία, αφού για πρώτη φορά διερευνώνται με ένα ολιστικό τρόπο τα ηγετικά χαρακτηριστικά των προϊσταμένων στην αντίστοιχη βαθμίδα, ανοίγοντας νέους δρόμους για μια αποτελεσματική ηγεσία στην προσχολική εκπαίδευση.el_GR
dc.format.extentxii, 168 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΗγεσία -- Προσχολική εκπαίδευσηel_GR
dc.subjectLeadership -- Early childhood educationel_GR
dc.titleΑποτελεσματική ηγεσία στην προσχολική εκπαίδευση: Μελετώντας την ακτίνα δράσης ηγεσίας σε σχέση με την αυτο-αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικώνel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThe effective leadership in the early childhood education is the main focus of the current study. On the one hand, the survey is based on the need to investigate the leadership practices used by the head in the early childhood education and on the other hand to examine the effects of these practices on the teachers’ self-efficacy. Leadership is approached through the head of Leadership Radius, consisting of five leadership styles (Instructional, Participative, Personnel Development, Entrepreneurial, Structuring), in accordance with the Pashiardis and Brauckamm Holistic Leadership Framework (2008). The purpose of this research, is the exploration of all the features of the five leadership styles of Pashiardis and Brauckmann Holistic Framework in relation to the self-efficacy of early childhood teachers. For this purpose, a quantitative survey was conducted through questionnaires in which 93 kindergarten teachers from public schools took part in the municipality of Athens. The main findings of this research are the following: Firstly, the headteachers according to the teachers use extensively all the leadership styles, especially the Participative and the Structural leadership style. At the same time, important leadership practices from Instructional, Entrepreneurial and Personnel Development style appeared to be absent from their repertoire. Secondly, the positive relationship between the leadership style and the teachers’ self-efficacy has emerged, with the Instructional leadership style being an important predictive factor for the teachers’ self-efficacy. Thirdly, teachers mentioned that they had more difficulty with issues of self-efficacy in classroom management, while the factor of teaching experience seemed to have an impact on their self-efficacy. The discussion and the interpretation of the above results, initially leads to the need of reconsidering the role of the headteacher and secondly to the headteachers’ professional empowerment which will promote the inclusion of additional leading practices in the headteacher’s repertoire, such as creating and transmitting the school’s vision, taking risks, supervising teaching, creating an effective learning community, supporting the newly appointed early childhood teachers, practices which will increase the self-efficacy of the teachers. In conclusion, it can be said that this research is of particular importance, since is the first time that the leadership characteristics of the headteachers are examined within a holistic approach, opening up new ways for effective leadership in early childhood education.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record