Μουσειοεκπαιδευτική προσέγγιση της Βασιλικής του Αγίου Αρσενίου στην Κυπερούντα και Μουσειοεκπαιδευτικά προγράμματα
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2019-05Συγγραφέας
Παπαϊωάννης, Ιωάννου
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η εναλλακτική εκπαιδευτική πολιτική και διδασκαλία, ως συνδυασμός μελέτης, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας, που αποτελεί το κύριο ζητούμενο στα σημερινά εκπαιδευτικά δρώμενα, μπορεί να πραγματωθεί πλέον μέσα από εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας, με την χρήση σύγχρονων μουσειοεκπαιδευτικών προγραμμάτων σε μουσειακούς, μνημειακούς και άλλους χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς και πολιτισμικής ανάπτυξης.
Η βιωματική μάθηση και κατάκτηση της γνώσης, η δημιουργικότητα και συνεργασία, η συμμετοχικότητα και η αλληλοδιάδραση, η καλλιέργεια δεξιοτήτων και ανακάλυψη ταλέντων, είναι μερικά από τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν τα προγράμματα αυτά.
Ειδικότερα η εξερεύνηση του παρελθόντος στοιχείου και ο συνδυασμός με την σημερινή πραγματικότητα και τα σύγχρονα τεχνολογικά επιτεύγματα και εφόδια, αναπλάθουν την προσωπικότητα του ατόμου και βοηθούν στην ολοκλήρωση του, προετοιμάζοντας το για την πρόκληση του μέλλοντος και νέες κατακτήσεις.
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή, εξετάζεται ο ρυθμός και η αρχιτεκτονική της παλαιοχριστιανικής βασιλικής, η τέχνη και τεχνοτροπία των βασικών της μερών, στοιχείων και παραστάσεων, καθώς και η καλλιτεχνική, ιστορική και συμβολική τους αξία και ερμηνεία. Σημείο αναφοράς αποτελεί ο εμβληματικός Ναός του Αγίου Αρσενίου στην Κυπερούντα, ως η μοναδική περίπτωση, αναβίωσης του ρυθμού αυτού στην Κύπρο.
Σε συνδυασμό με την σχολική ύλη και τους δείκτες επάρκειας και επιτυχίας των νέων αναλυτικών προγραμμάτων της ιστορίας κατεύθυνσης Β΄ Λυκείου, προτείνονται πέντε εκπαιδευτικά προγράμματα, που καλύπτουν τις πλείστες απαιτήσεις τις σχολικής ύλης, μέσα από την διερεύνηση και μελέτη βασικών μερών, δομικών στοιχείων, παραστάσεων και συμβόλων του πιο πάνω μνημείου.
Συμπερασματικά, τα αποτελέσματα της εργασίας αυτής είναι αφενός, να διαφανεί η μεγάλη σημασία της χρήσης μουσειοεκπαιδευτικών προγραμμάτων και η ενσωμάτωση τους στην σχολική ύλη και αφετέρου, να αναδειχθεί και να προαχθεί ο διδακτικός και εκπαιδευτικός ρόλος και αποστολή των χριστιανικών μνημείων, πέραν από την συμβατική λειτουργική και λατρευτική χρήση τους.