Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού - Εσωτερικό μάρκετινγκ & εργασιακή ικανοποίηση
Abstract
Η ιδέα του Εσωτερικού Μάρκετινγκ αναπτύχθηκε στη βιβλιογραφία από τη δεκαετία του 1980 και οι προσεγγίσεις της ποικίλουν καθώς συνδέεται με όλες τις μονάδες Διοίκησης. Βασικό στοιχείο του, είναι η αντιμετώπιση του εργαζομένου ως εσωτερικού πελάτη και στόχος η βελτίωση της εξυπηρέτησης του τελικού (εξωτερικού) πελάτη. Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή, μαζί με την πολυδιάστατη αυτή έννοια, αναλύεται και η έννοια της Εργασιακής Ικανοποίησης και διερευνάται η σύνδεση των δυο αυτών εννοιών. Μετά την επισκόπηση της σχετικής βιβλιογραφία το Εσωτερικό Μάρκετινγκ προσεγγίζεται ως μία τρισδιάστατη μεταβλητή αποτελούμενη από τα: «Όραμα», «Ανάπτυξη» και «Ανταμοιβές» και διαμορφώνεται το Θεωρητικό Πλαίσιο της έρευνας στο οποίο αποτυπώνονται οι σχετικές υποθέσεις. Οι υποθέσεις ελέγχονται εμπειρικά με τη διεξαγωγή έρευνας στους εργαζόμενους της επιχείρησης λιανικού εμπορίου Marks & Spencer. Ως ερευνητικό εργαλείο χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο. Συγκεντρώθηκαν συνολικά 100 έγκυρα ερωτηματολόγια από το σύνολο των εργαζομένων σε διάφορα τμήματα της επιχείρησης. Μέσω της ανάλυσης παλινδρόμησης προκύπτουν ισχυρές θετικές σχέσεις μεταξύ των διαστάσεων του Εσωτερικού Μάρκετινγκ «Ανάπτυξη» και «Ανταμοιβές» και της Εργασιακής Ικανοποίησης. Τέλος, καταγράφονται οι περιορισμοί της έρευνας και προτάσεις για μελλοντική έρευνα και παρέχονται χρήσιμες πρακτικές εφαρμογές για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο του λιανεμπορίου .