Ιδιωτικές οδοντιατρικές υπηρεσίες: Ικανοποίηση δημοσίων και δημοτικών υπαλλήλων στον Νομό Αχαϊας
Abstract
Με την ραγδαία αύξηση των δαπανών του κοινωνικού κράτους και ιδίως στον τομέα των υπηρεσιών υγείας, δημιουργήθηκε η ανάγκη μέτρησης της ποιότητας των προσφερομένων υπηρεσιών, ώστε οι περιορισμένοι συνήθως διαθέσιμοι πόροι να αποδίδουν το μέγιστο δυνατόν αποτέλεσμα.
Παράλληλα οι έρευνες για την ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας απέδειξαν ότι δεν αρκεί η αξιολόγηση της μόνον από την οπτική γωνία του ιατρικού κόσμου, αλλά χρειάζεται να μετρηθεί και η ικανοποίηση των ίδιων των ασθενών.
Συστατικά στοιχεία της ικανοποίησης τα οποία και επιτρέπουν μια ακριβή μέτρηση της, είναι η δυνατότητα εύκολης πρόσβασης, το φυσικό περιβάλλον των υπηρεσιών, η μέριμνα για τον ασθενή, η θεραπεία και το αποτέλεσμα αυτής, αλλά και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των ασθενών όπως η ηλικία, το φύλο κ.λ.π.
Η παρούσα εργασία έχει ως σκοπό την διερεύνηση της ικανοποίησης των ασφαλισμένων στον ΟΠΑΔ –ΤΥΔΚΥ και τώρα ΕΟΠΥΥ, στην περιοχή των Πατρών, από την εμπειρία τους στις υγειονομικές υπηρεσίες των ιδιωτικών οδοντιατρείων.
Για την μέτρηση της ικανοποίησης των συγκεκριμένων ασθενών χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια τα οποία διανεμήθηκαν και συμπληρώθηκαν με την παρουσία της ερευνήτριας στους ασφαλισμένους που προσέρχονταν στον ασφαλιστικό τους φορέα. Τα αποτελέσματα αυτής της μέτρησης αξιολογήθηκαν αυτοτελώς αλλά και σε συνδυασμό με άλλες προγενέστερες έρευνες και ιδιαίτερα με την έρευνα της Ελληνικής Οδοντιατρικής Ομοσπονδίας.
Από την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων προκύπτει ότι η συνολική ικανοποίηση των ασφαλισμένων στα ανωτέρω ταμεία, όπως αυτή αποτυπώνεται στις απαντήσεις των ερωτηματολογίων, είναι αρκούντως καλή για την θεραπευτική διαδικασία, αφού το 88% των ερωτηθέντων δήλωσαν ικανοποιημένοι. Από την ανάλυση όμως των επί μέρους παραμέτρων και την σύγκριση με την έρευνα της Ελληνικής Οδοντιατρικής Ομοσπονδίας, αναφαίνεται ότι το κόστος είναι ένας σοβαρά υπολογίσιμος παράγων για την μη χρήση των υπηρεσιών των ιδιωτικών οδοντιατρείων, η ανεπαρκής ασφαλιστική κάλυψη επίσης παίζει ρόλο στην συχνότητα με την οποία προσέρχονται στα ιδιωτικά οδοντιατρεία, αλλά και η ευχέρεια στην πρόσβαση είναι ένας άλλος αρνητικός παράγων στην ικανοποίηση των ασθενών.
8
Τα αποτελέσματα αυτά απέδειξαν ότι υπάρχουν ακόμη τομείς οι οποίοι μπορούν να βελτιωθούν γεγονός που θα αναβαθμίσει την ποιότητα των οδοντιατρικών υπηρεσιών.