Διερεύνηση της σχέσης μεταξύ ποιότητας εργασιακής ζωής, ικανοποίησης από την εργασία και απόδοσης των εργαζομένων: μια μελέτη σε κυπριακές επιχειρήσεις
Επιτομή
Στόχος της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι να διερευνηθεί η ικανοποίηση των εργαζομένων στις κυπριακές επιχειρήσεις από την ποιότητα της εργασιακής τους ζωής, να μετρηθεί ο βαθμός ικανοποίησης τους από την εργασία και οι αντιλήψεις τους για το επίπεδο της εργασιακής τους απόδοσης και να διερευνηθεί η σχέση μεταξύ των πιο πάνω μεταβλητών. Μετά από ενδελεχή επισκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας διαμορφώθηκε το θεωρητικό πλαίσιο της έρευνας και διατυπώθηκαν συνολικά εννέα (9) υποθέσεις. Η ποιότητα της εργασιακής ζωής προσεγγίστηκε ως μια πολυδιάστατη μεταβλητή η οποία αποτελείται από οκτώ επιμέρους διαστάσεις: επαρκής και δίκαιη αποζημίωση, ασφαλές και υγιεινό περιβάλλον, ανάπτυξη ανθρώπινων ικανοτήτων, εξέλιξη και ασφάλεια, κοινωνική ενσωμάτωση, συνταγματισμός (δικαιώμαυα), ισορροπία επαγγελματικής προσωπικής ζωής, κοινωνική συνάφεια (ευθύνη). Οι υποθέσεις της έρευνας ελέγχθηκαν εμπειρικά με τη διεξαγωγή ποσοτικής έρευνας σε ργαζομένους κυπριακών επιχειρήσεων. Ως ερευνητικό εργαλείο χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο. Συνολικά συλλέχτικαν 131 ερωτηματολόγια. Η ανάλυση των δεδομένων κατέδειξε ότι το επίπεδο ικανοποίησης των εργαζομένων στις κυπριακές επιχειρήσεις τόσο από την ποιότητα της εργασιακής τους, όσο και από τη εργασία τους είναι σχετικά υψηλό. Πρόσθετα, διαπιστωθηκε ότι το επίπεδο ικανοποίησης των εργαζομένων από τις οκτώ υπο-μελέτη διαστάσεις της ποιότητας της εργασιακής ζωής επηρεάσει θετικά την ικανοποίηση από την εργασία. Επιπλέον, η ικανοποίηση από την εργασία φαίνεται να επηρεάζει επίσης θετικά την απόδοση του εργαζομένου. Παρά τους περιορισμούς της (π.χ. δείγμα ευκολίας) η παρούσα έρευνα συμβάλλει τόσο σε θεωρητικό όσο και πρακτικό επίπεδο στην σχετική έρευνα. Ειδικότερα, παρέχει χρήσιμες πληροφορίες στα στελέχη των κυπριακών επιχειρήσεων για τη διαμόρφωση πολιτικών με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου της ποιότητας ζωής των εργαζομένων τους και τελικά του επιπέδου ικανοποίησης τους από την εργασία και της απόδοσης τους με εναμενόμενα θετικά αποτελέσματα και σε επίπεδο οργανωσιακής απόδοσης.