Η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του έργου των διευθυντών των σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σύμφωνα με τις απόψεις των εκπαιδευτικών στα πλαίσια της βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2018-12Συγγραφέας
Καραγιαννόπουλος, Πέτρος
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία έχει ως σκοπό να αποτυπώσει τις απόψεις των
εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων όσον αφορά την αποτελεσματικότητα του
πολύπλευρου έργου των διευθυντών των μονάδων αυτών. Η έρευνα είναι ποσοτική και
πραγματοποιήθηκε μέσω ερωτηματολογίου. Οι 105 ερωτήσεις του, οι οποίες αποτέλεσαν
δείκτες της αποτελεσματικότητας του διευθυντικού έργου στις σχολικές μονάδες,
ομαδοποιήθηκαν σε τέσσερις κατηγορίες-άξονες αξιολόγησης. Για κάθε κατηγορία τέθηκαν
ένα έως δύο σχετικά προς αυτήν κριτήρια αξιολόγησης. Συνολικά λοιπόν η
αποτελεσματικότητα του έργου των διευθυντών των σχολικών μονάδων αξιολογήθηκε με
105 δείκτες, μέσω εννέα κριτηρίων σε 4 κατηγορίες αξιολόγησης. Τα ερωτηματολόγια
συμπληρώθηκαν ανώνυμα και ηλεκτρονικά. Πληθυσμό αναφοράς για την έρευνα
αποτέλεσαν εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Ανατολικής Αττικής, από
όπου προέκυψε και το δείγμα των 152 ατόμων της έρευνας. Στα αποτελέσματα της έρευνας
φαίνεται πως οι διευθυντές δίνουν ιδιαίτερο βάρος στην διαμόρφωση κατάλληλου
σχολικού κλίματος και μιας παιδαγωγικής κουλτούρας και ασκούν σε ικανοποιητικό βαθμό
το διοικητικό και το οργανωτικό τους έργο, ενώ οι τομείς στους οποίους αυτό χρειάζεται
βελτίωση είναι εκείνοι της επιμόρφωσης, της αύξησης των τυπικών προσόντων καθώς και
της γενικότερης επιστημονικής και εκπαιδευτικής δράσης. Περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν
και για τον άξονα της άσκησης εποπτείας και αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου που
συνολικά επιτελείται στις σχολικές μονάδες από πλευράς του διευθυντή. Τα αποτελέσματα
από τις συγκρίσεις των τεσσάρων αξόνων ελέγχου της αποτελεσματικότητας του έργου
των διευθυντών των σχολικών μονάδων με το φύλο των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών
της έρευνας δεν έδειξε καμία στατιστικά σημαντική διαφορά. Οι ίδιες συγκρίσεις ως προς
τις ηλικιακές ομάδες των εκπαιδευτικών έδειξαν γενικά διαφορές μεταξύ των ηλικιακών
ομάδων ως προς την άσκηση καθηκόντων ευθύνης, καθώς και ως προς την επιστημονική
και επαγγελματική ανάπτυξη του διευθυντή. Διαφορές καταγράφονται μεταξύ των
νεότερων σε ηλικία εκπαιδευτικών και των άλλων ηλικιακών ομάδων σχετικά με τον τρόπο
υλοποίησης του νομοθετικού πλαισίου στην οργάνωση του έργου του συλλόγου
διδασκόντων, στην άσκηση διοικητικού και οργανωτικού έργου, όπως και στην
επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη του διευθυντή. Οι νεότεροι σε ηλικία
εκπαιδευτικοί αξιολογούν χαμηλότερα την αποτελεσματικότητα του διευθυντικού έργου
στις σχολικές μονάδες. Παρόμοιες διαφορές καταγράφονται από τις συγκρίσεις των αξόνων
αξιολόγησης με τα έτη υπηρεσίας των συμμετεχόντων, ως προς την υπηρεσιακή συνέπεια
και επάρκεια του διευθυντή, την άσκηση καθηκόντων ευθύνης, καθώς την επαγγελματική
και επιστημονική ανάπτυξη του διευθυντή.