Ο ρόλος της διοίκησης των χειρουργικών μονάδων και κλινικών στην επίλυση συγκρούσεων - Βέλτιστες μέθοδοι για τη διοίκηση ανώτατου και κατώτατουπροσωπικού σε χειρουργικές μονάδες
Επιτομή
Η μελέτη εστιάζει στις μεθόδους οργάνωσης και διοίκησης μονάδων υγείας
καθώς και σε προτάσεις αντιμετώπισης και επίλυσης των συγκρούσεων μεταξύ του
προσωπικού, ανώτερου και κατώτερου. Ειδικά, γίνεται μία ενδελεχής μελέτη σχετικά
με το πως μπορεί να προσεγγιστούν τα επιμέρους ζητήματα και οι συναφείς
προκλήσεις από τη πλευρά του προϊσταμένου και της διοίκησης. Ξεκινώντας από μία
βιβλιογραφική επισκόπηση στο αντικείμενο της διοίκησης επιχειρήσεων, ειδικά αυτές
του ευρύτερου τομέα της υγείας, χωρίς να παραλείπεται, αναπόφευκτα, μία αναφορά
στις συνέπειες της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Παράλληλα, θα γίνει μία
συζήτηση σχετικά με την αλλαγή και την εφαρμογή της, την διαχείριση της
αντίστασης στην αλλαγή και το πως αυτό επιδρά στις σχέσεις μεταξύ του
προσωπικού, συγκρίνοντας και μεταξύ διαφορετικών τομέων, ερευνώντας εξίσου
παράγοντες που ενδέχεται να δημιουργούν συγκρούσεις, όπως η ανταγωνιστικότητα
και η έλλειψη επικοινωνίας (Men, 2014 ).
Το δεύτερο μέρος της μελέτης είναι ερευνητικό και περιλαμβάνει μία εξήγηση
της μεθοδολογίας που ακολουθείται - της ποσοτικής έρευνας, τα ερωτήματα, τα
ευρήματα της έρευνας και τα συμπεράσματα, βάσει της έρευνας πεδίου που έλαβε
χώρα σε ιδιωτική κλινική Λάρισας, και όχι μόνο.
Τα βασικά ερευνητικά ερωτήματα της παρούσας μελέτης είναι τα ακόλουθα:
• Ποιος ο ρόλος της διοίκησης των χειρουργικών μονάδων και κλινικών στην
επίλυση συγκρούσεων;
• Ποιος ο βασικός λόγος αποτυχίας μίας προσπάθειας αλλαγής και μείωσης των
συγκρούσεων;
• Υπάρχει στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ των απόψεων των
ερωτώμενων και των δημογραφικών τους χαρακτηριστικών (φύλο, ηλικία,
εκπαίδευση, έτη εμπειρίας, θέση εργασίας, εισόδημα);
Τα κύρια συμπεράσματα είναι τα ακόλουθα:
Η ύπαρξη ενός καλού κλίματος εντός της μονάδας και εμπιστοσύνης μεταξύ
ηγεσίας και υφισταμένων αποτρέπει, σε μεγάλο βαθμό, τις εντάσεις, τις
συγκρούσεις και την αντίσταση στην αλλαγή.
Οι αλλαγές συχνά επιβάλλονται και θα πρέπει ο προϊστάμενος να είναι σε
θέση να τις προωθήσει με κατάλληλο τρόπο, σε κατάλληλο χρόνο και με τα
κατάλληλα μέσα.
Οι εργαζόμενοι συχνά θα συγκρούονται τόσο μεταξύ τους όσο και με ανώτατα
στελέχη.
Ανάλογα με το προφίλ του κάθε εργαζόμενος αντιδρά διαφορετικά σε κάθε
τομέα.
Μεγάλο ρόλο παίζει και το μοντέλο ηγεσίας του προϊσταμένου.
Ο τομέας της υγείας διαφέρει από άλλους τομείς τόσο σε σχέση με τις
μεθόδους διοίκησης όσο και το προσωπικό και τις ανάγκες αυτών.
Μπορεί να επέλθει μείωση συγκρούσεων εφόσον η διοίκηση αφουγκράζεται
τις ανάγκες του περιβάλλοντος της επιχείρησης, του προσωπικού, των
καταναλωτών και κατέχει τις ικανότητες και τις γνώσεις για να το πράξει.