Μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Social Media) και ένοπλες δυνάμεις. Τα πολλαπλά επίπεδα της χρήσης του Twitter από τις πολεμικές αεροπορίες της Ελλάδας, του Ισραήλ και των ΗΠΑ
Abstract
Η ευρύτατη εξάπλωση και χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) έθεσε νέους κανόνες στην ενημέρωση του κοινού. Από αυτές τις εξελίξεις δεν μπορούσαν να μείνουν αμέτοχες οι Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΔ), οι οποίες αναπόφευκτα υιοθέτησαν τον νέο τρόπο επικοινωνίας προσαρμοζόμενές στα νέα δεδομένα. Στο πλαίσιο της άσκησης στρατιωτικής διπλωματίας, της παροχής εθνικής ασφάλειας, της διεξαγωγής πολεμικών επιχειρήσεων, της συνδρομής τους σε καταστροφές και καταστάσεις ανάγκης, αλλά και της ευρύτερης κοινωνικής προσφοράς τους, οι ΕΔ αξιοποιούν τα ΜΚΔ όχι μόνο για να επικοινωνήσουν με το κοινό αλλά και στοχεύοντας στην επίτευξη συγκεκριμένων σκοπών και επιδιώξεων.
Η παρούσα εργασία αποτελεί μια προσπάθεια μελέτης και ανάδειξης του ρόλου που διαδραματίζουν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) και ειδικά το Twitter, εστιάζοντας στη χρήση του από τρείς σύγχρονες και ισχυρές Πολεμικές Αεροπορίες του δυτικού κόσμου, της Ελληνικής (Πολεμική Αεροπορία – Hellenic Air Force), του Ισραήλ (Israeli Air Force – IAF) και των ΗΠΑ (United States Air Force – USAF).
Η εργασία χωρίζεται σε δυο μέρη. Το πρώτο αποτελείται από το θεωρητικό κομμάτι της εργασίας, στο οποίο αναλύονται μια σειρά ζητημάτων που αφορούν την στρατηγική επικοινωνία, τις θεωρίες της εικόνας, του Branding καθώς και της ήπιας ισχύος στο πλαίσιο της στρατιωτικής διπλωματίας και της θεωρίας των Διεθνών Σχέσεων.
Στο δεύτερο μέρος γίνεται η παρουσίαση και ανάλυση των στοιχείων της έρευνας. Στο κομμάτι αυτό εξετάζονται οι τρόποί χρήσης του Twitter από τις τρείς πολεμικές Αεροπορίες, τη στρατηγική επικοινωνίας που ακολουθούν, καθώς και οι ενδεχόμενοι επιθυμητοί στόχοι τους. Επιπλέον, ερευνάται η ανταπόκριση και η συμπεριφορά του κοινού στα μηνύματα που εκπέμπονται μέσα από τους λογαριασμούς Twitter και το επίπεδο διάδρασης τους.
Από τη μελέτη των tweets και την ανάλυση των συλλεχθέντων στοιχείων, τα συμπεράσματα που προέκυψαν αφορούν τις μεθόδους αξιοποίησης του Twitter, τον επαγγελματισμό χρήσης του συγκεκριμένου Μέσου κοινωνικής δικτύωσης, τις στρατηγικές επικοινωνίας που ακολουθούνται, τους στόχους που επιδιώκονται, τη συνοχή και την ενότητα της προσπάθειας για ολοκληρωμένη επικοινωνία και τέλος τη διαδραστικότητα με το κοινό και την επιρροή που ασκούν πάνω του.
Η μελέτη αυτή παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς εξετάζει σε βάθος τον τρόπο χρήσης ενός σύγχρονου Μέσου επικοινωνίας από τις ΕΔ, με το οποίο είναι δυνατή η αποστολή των επιθυμητών μηνυμάτων και η διάδραση με εκατομμύρια ανθρώπους, χωρίς την παρέμβαση και τα φίλτρα των παραδοσιακών Μέσων Επικοινωνίας. Το γεγονός αυτό σηματοδοτεί μια νέα αποχή για τις ΕΔ, οι οποίες αποκτούν ένα ακόμη όπλο (ήπιας ισχύος) στο οπλοστάσιο τους. Απομένει να φανεί κατά πόσο έχουν γίνει αντιληπτές οι δυνατότητες και οι τρόπο αποτελεσματικής χρήσης του.