Διερεύνηση των παραγόντων που σχετίζονται με την ικανοποίηση των χρηστών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας ενός Κέντρου Υγείας της Ανατολικής Αττικής
Abstract
Εισαγωγή: Η ικανοποίηση των ασθενών αποτελεί ένα σημαντικό δείκτη έκβασης της
ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών φροντίδας υγείας. Ο 21ος αιώνας, χαρακτηρίζεται
ως αιώνας ποιότητας και η προσφορά ανάλογων υπηρεσιών είναι μία συνεχής πρόκληση για
τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς. Στην τελευταία εικοσαετία είναι έκδηλο το
αυξανόμενο ενδιαφέρον για τις έρευνες ικανοποίησης των χρηστών από τις παρεχόμενες
υπηρεσίες φροντίδας υγείας.
Σκοπός: Η αξιολόγηση της ικανοποίησης των χρηστών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες
πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας ενός Κέντρου Υγείας της Ανατολικής Αττικής μέσω της
διερεύνησης των παραγόντων που σχετίζονται με αυτή.
Δείγμα και Μέθοδος: Το δείγμα αποτέλεσαν 132 χρήστες των υπηρεσιών φροντίδας υγείας
του Κέντρου Υγείας. Για τις ανάγκες της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η σταθμισμένη κλίμακα
στον ελληνικό πληθυσμό και στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας E-PQ-SPCSS
(Expectations – Perceived Quality – Satisfaction with Primary Care Services Scale) του
Raftopoulos (2010). Η συμπλήρωση και συλλογή των ερωτηματολογίων πραγματοποιήθηκε
το χρονικό διάστημα Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2018. Η στατιστική ανάλυση και επεξεργασία
των δεδομένων έγινε με το στατιστικό πακέτο Stata v12.1.
Αποτελέσματα: Η συνολική ικανοποίηση των χρηστών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες
πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας του Κέντρου Υγείας ήταν υψηλή. Πιο ειδικά, το 94% των
συμμετεχόντων δήλωσαν απλά ικανοποιημένοι έως πολύ ικανοποιημένοι. Για την
προσφερόμενη ιατρική φροντίδα το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 96%, ενώ για την
προσφερόμενη νοσηλευτική φροντίδα το 97%. Νοσηλευτική φροντίδα προσφέρθηκε σε
99 (75%) ασθενείς. Η ηλικία, το εκπαιδευτικό επίπεδο, η οικογενειακή κατάσταση,
η ύπαρξη χρόνιου νοσήματος και η παρεχόμενη νοσηλευτική φροντίδα μελετήθηκαν σε
σχέση με τη γενική ικανοποίηση από την παροχή πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, τις
τεχνικές και διαπροσωπικές δεξιότητες των νοσηλευτών, τις διαπροσωπικές δεξιότητες και
την επάρκεια του ιατρού, την τεχνική επάρκεια του ιατρού, τις προσδοκίες από τις
υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και τα οργανωσιακά χαρακτηριστικά. Οι
τεχνικές και διαπροσωπικές δεξιότητες των νοσηλευτών βαθμολογήθηκαν με υψηλότερο
σκορ (86,37±13,53) από εκείνους που δέχτηκαν νοσηλευτική φροντίδα, σε σχέση με
εκείνους που δε χρειάστηκαν νοσηλευτική φροντίδα (77,58±20,76), p=0,0060.
ix
Συμπεράσματα: Η ικανοποίηση των χρηστών από τη διερεύνηση των παραγόντων που
σχετίζονται με τις παρεχόμενες υπηρεσίες φροντίδας υγείας του υπό μελέτη Κέντρου Υγείας
αξιολογείται θετικά υψηλή. Η ηλικία έχει στατιστικά σημαντική σχέση με όλους τους
παράγοντες της μελέτης, ξεχωρίζοντας από τους υπόλοιπους κοινωνικό-δημογραφικούς
προσδιοριστές. Το E-PQ-SPCSS αποτέλεσε ένα αξιόπιστο εργαλείο για τη διερεύνηση των
παραγόντων που σχετίζονται με την ικανοποίηση των χρηστών από τις προσφερόμενες
υπηρεσίες φροντίδας υγείας και θα ήταν χρήσιμη η αξιοποίηση του για μελλοντική μελέτη
και σύγκριση στο ευρύτερο επίπεδο της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας της χώρας.