Η εφαρμογή τεχνικών του θεάτρου / δράματος για κατανόηση γραπτού λόγου στο μάθημα των ελληνικών: Έρευνα δράσης σε παιδιά Α' Δημοτικού στην κυπριακή εκπαίδευση
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2017-09-19Συγγραφέας
Σολωμού, Σωτηρούλλα
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή έχει στόχο να εξετάσει την εφαρμογή τεχνικών του
θεάτρου/δράματος ως διδακτική μεθοδολογία για το μάθημα των Νέων Ελληνικών για
κατανόηση γραπτού κειμένου σε παιδιά της Α΄ ταξης του δημοτικου στην κυπριακη
εκπαίδευση. Η έρευνα δράσης αφορά παιδιά του Α΄1 τμήματος στο οποίο διδάσκω ως
υπεύθυνη δασκάλα και διήρκησε από τον Οκτώβριο του 2016 μέχρι τον Απρίλιο του
2017. Παρατηρούνται και καταγράφονται η συμμετοχή, οι στάσεις και οι συμπεριφορές
των παιδιών κατά την εφαρμογή των τεχνικών αυτών στο μάθημα των Νέων
Ελληνικών σε σχέση με τη χώρα καταγωγής τους, τη μητρική τους γλώσσα και το
μορφωτικό επίπεδο των γονέων τους. Επιπρόσθετα εξετάζεται το κατά πόσο
επιτυγχάνεται το αποτέλεσμα ως προς τους δείκτες επιτυχίας και επάρκειας του κάθε
μαθήματος και το εάν οι στόχοι του μαθήματος ολοκληρώνονται στον προκαθορισμένο
χρόνο.
Εφαρμόστηκε η μέθοδος της έρευνας δράσης ακολουθώντας το σχήμα σχεδιασμός-
δράση-παρατήρηση-αναστοχασμός. Η εφαρμογή της συγκεκριμένης ερευνητικής
μεθόδου βοήθησε ώστε ο σχεδιασμός να ανταποκρίνεται καλύτερα στις ιδιαιτερότητες
της έρευνας όσον αφορά στη μικρή ηλικία των παιδιών και επιπλέον εμένα ως
ερευνήτρια για να βελτιώσω τον τρόπο εφαρμογής των εκπαιδευτικών μου πρακτικών.
Οι τεχνικές του θεάτρου/δράματος είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για τη διδασκαλία
του μαθήματος των Νέων Ελληνικών στην κατανόηση γραπτών κειμένων. Τα παιδιά
εκλαμβάνουν τις τεχνικές αυτές ως παιχνίδι το οποίο εμπίπτει στα κύρια ενδιαφέροντά
τους. Οι τεχνικές του θεάτρου/δράματος ενεργοποιούν τη φαντασία των παιδιών,
δημιουργούν κίνητρα και ερεθίσματα στα παιδιά για δράση και αναπτύσσουν τη
συνεργασία. Με τον τρόπο αυτό, αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και χρησιμοποιούν τις
εμπειρίες και τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους για να εφαρμόσουν τις τεχνικές αυτές
και να οδηγηθούν σε συμπεράσματα και στην επίτευξη του επιθυμητού στόχου.
Στην παρούσα έρευνα, διαφαίνεται επίσης πόσο σημαντικός είναι και ο ρόλος του
μορφωτικού επιπέδου των γονέων, ώστε τα παιδιά να καλλιεργήσουν από το
οικογενειακό περιβάλλον, τη φιλαναγνωσία και να αναπτύξουν θετικές στάσεις
απέναντι στο σχολείο και γενικά στη μάθηση.