Οργανωσιακή κουλτούρα και η επίδραη της στη συμπεριφορά των επαγγελματιών υγείας σε θέματα ασάφειας και σύγκρουσης ρόλων και ικανοποίησης στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρνακας
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2012-07-05Συγγραφέας
Τράπαλης, Θεόδωρος
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Ιστορικό: Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον όπως είναι ο χώρος της υγείας, η οργανωσιακή κουλτούρα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα ενός νοσοκομείου. Μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ικανότητα του μέσω της διαχείρισης των ανθρώπινου δυναμικού και την εξυπηρέτηση των ασθενών. Ο καθορισμός δε του τύπου οργανωσιακής κουλτούρας που διέπει ένα νοσοκομείο αναδεικνύει και την προσωπικότητα του που αυτή πηγάζει από τις αξίες και τις πεποιθήσεις του προσωπικού του.
Σκοπός μελέτης: Η παρούσα μελέτη αποβλέπει στην αποτύπωση της οργανωσιακής κουλτούρας που διέπει το Γ.Ν.Λάρνακας και τη μέτρηση του βαθμού ασάφειας και σύγκρουσης ρόλων, καθώς και του βαθμού της επαγγελματικής ικανοποίησης των γιατρών και νοσηλευτών που εργάζονται σ’ αυτό τον οργανισμό υγείας.
Υλικό –Μέθοδος: Το δείγμα αποτέλεσαν 233 άτομα σε σύνολο 401 επαγγελματιών υγείας, από τους οποίους 37 ήταν γιατροί και 194 ήταν νοσηλευτές.
Το ερωτηματολόγιο ήταν ένα μεικτό εργαλείο έρευνας το οποίο καλύπτει προτάσεις για την ασάφεια και σύγκρουση ρόλων, την οργανωσιακή κουλτούρα (OCP) και την επαγγελματική ικανοποίηση των εργαζομένων.
Η βιβλιογραφική ανασκόπηση στηρίχθηκε στην αναζήτηση μελετών μέσω της ηλεκτρονικής βάσεις δεδομένων ATHENS: MEDLINE, PUBMED, EBSCOhost. Αναζήτηση άρθρων και ερευνών έγινε και μέσω του τμήματος διατριβών του Ανοιχτού Πανεπιστημίου Κύπρου, του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και το Google Scholar.
Για τη στατιστική ανάλυση και την επεξεργασία των αποτελεσμάτων χρησιμοποιήθηκε το πρόγραμμα SPSS (έκδοση 20.0).
Αποτελέσματα: Το συνολικό ποσοστό συμμετοχής στην έρευνα έφτασε το 58,1%., με τους άνδρες να αποτελούν το 33,9% (Ν=79) και οι γυναίκες το 66,1% (Ν=154). Η ηλικιακή ομάδα από 35-44 ετών αποτέλεσε τον κύριο όγκο του δείγματος (Ν=96) επίσης στα συνολικά χρόνια υπηρεσίας η κύρια ομάδα του δείγματος βάση των απαντήσεων (Ν=158) ήταν από 1 έως 5 χρόνια.
Ο μέσος όρος για τις δηλώσεις ασάφειας επί του συνόλου του δείγματος ήταν 3,96 και για την σύγκρουση ρόλων 3,32. Ηλικιακά τα άτομα από 35 έως 44 (ΜΟ: 4,04) κατέγραψαν καλύτερη σαφήνεια ρόλων σχετικά με τους νεότερους < 34 (ΜΟ 3,83), επίσης τα άτομα με συνολικά χρόνια υπηρεσίας άνω τα 16 (ΜΟ: 4,11) εμφανίζουν καλύτερο επίπεδο σαφήνειας σε σχέση με τα άτομα που έχουν από 1 έως 5 χρόνια υπηρεσίας (ΜΟ: 3,78).
Σχετικά με την οργανωσιακή κουλτούρα η επιθυμητή κουλτούρα για τους συμμετέχοντες τα αποτελέσματα έδειξαν «Προσανατολισμό στην απόδοση» και στη «Σταθερότητα» με μέσο όρο 1,46 και 1,47 αντίστοιχα. Οι συμμετέχοντες επίσης πιστεύουν ότι προάγεται από την υπηρεσία η «Υποστηρικτικότητα» και ο «Προσανατολισμός στην απόδοση» με μέσο όρο 2,50 και 2,54 αντίστοιχα.
Τέλος, η επαγγελματική ικανοποίηση του προσωπικού κρίνεται θετική (ΜΟ: 2,59) όπου βάση του φύλου (άνδρες vs γυναίκες) και της ιδιότητας (γιατροί vs νοσηλευτές) εστιάζεται στην «ικανοποίηση από τους συνεργάτες τους» με μέσο όρο 2,13 vs 2,23 και 2,19 vs 2,22 αντίστοιχα.
Ο μικρότερος βαθμός ικανοποίησης τόσο για τους άνδρες και τις γυναίκες (ΜΟ. 3,37 vs 3,17) όσο και για τους ιατρούς και νοσηλευτές (3,49 vs 3,20) έχει να κάνει με την «ικανοποίηση από την προσδοκία προαγωγής». Σημαντική στατιστική διαφορά στην παρούσα έρευνα εμφανίζεται στη δήλωση «ικανοποίησης από τον προϊστάμενο» μεταξύ των ηλικιακών ομάδων < 34 χρονών και 35 - 44χρονών (ΜΟ. 2,24 vs 2,78) καθώς και μεταξύ των 35 – 44 χρονών και των 55 χρονών (ΜΟ. 2,78 vs 2,10).
Συμπεράσματα: Η επισήμανση σημαντικών διαφορών όσο αφορά την ηλικία, την επαγγελματική θέση και τα συνολικά χρόνια εργασίας επηρεάζουν άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά τα θέματα ασάφειας και σύγκρουσης ρόλων, της οργανωσιακής κουλτούρας και της επαγγελματικής ικανοποίησης.
Συγκεκριμένα η σαφήνεια του ρόλου από τους εργαζομένους είναι σε αρκετό καλό επίπεδο ενώ οι συγκρούσεις βρίσκονται σε μια μέση κατάσταση. Αυτό έρχεται να υποστηριχτεί από το ότι οι εργαζόμενοι του δείγματος εμφανίζονται ενθουσιασμένοι από την εργασία τους, είναι οργανωτικοί με ψηλές προσδοκίες για το αποτέλεσμα επίσης μέσω της ομαδικότητας, της συνεργασίας και την ανταλλαγή πληροφοριών αναπτύσσεται ένα καλό κλίμα ασφάλειας και σταθερότητας. Τέλος, η ικανοποίηση των συμμετεχόντων κρίνεται ότι είναι σε αρκετό καλό επίπεδο.