Ικανοποίηση ασθενών από τις δημόσιες οδοντιατρικές υπηρεσίες της Κύπρου
Abstract
Η ικανοποίηση των ασθενών είναι μία πολυδιάστατη έννοια και αποτελεί τη συνισταμένη πολλών κριτηρίων εκτίμησης που αφορούν τις παρεχόμενες Δημόσιες Οδοντιατρικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ), όπως είναι η πρόσβαση και οργάνωση, το προσωπικό και η ποιότητα οδοντιατρικής φροντίδας.
Σκοπός:
Η αξιολόγηση της ικανοποίησης των ασθενών που επισκέπτονται τις ΔΟΥ της Κύπρου και η διερεύνηση των παραγόντων/διαστάσεων που συνδέονται με την ικανοποίηση.
Μεθοδολογία:
Συγχρονική μελέτη που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 24/5/2016 και 12/10/2016 στα Δημόσια Νοσοκομεία, αστικά και αγροτικά Κ.Υ. της Κύπρου, με τη μέθοδο της αυτοσυμπλήρωσης των ερωτηματολογίων από 414 συμμετέχοντες, και την χρήση κάλπης. Εργαλείο μέτρησης της ικανοποίησης των ασθενών αποτέλεσε ένα δομημένο ερωτηματολόγιο, η διαμόρφωση του οποίου στηρίχθηκε στο ερωτηματολόγιο των Davies and Ware (1982), καθώς και στα ερωτηματολόγια των Charalambous (2004), Ροδιάς & Βρυώνη (2010) και Βιολάρη (2012).
Αποτελέσματα:
Ο Συνολικός Δείκτης Οδοντιατρικής Ικανοποίησης στην κλίμακα 1-5, ανήλθε στο 4,41±0,49 (83%). Το 71% δήλωσε ικανοποιημένο ή πολύ ικανοποιημένο από την προσβασιμότητα και οργάνωση, το 91% από το προσωπικό και το 87% από την ποιότητα της οδοντιατρικής φροντίδας. Το 97% των συμμετεχόντων προτίθεται να επισκεφθεί ξανά τις ΔOY, ενώ το 95% θα τις συνιστούσε σε φίλους τους. Το 83% εάν είχε την δυνατότητα επιλογής μεταξύ ΔΟΥ και Ιδιωτικού Τομέα θα συνέχιζε στις ΔΟΥ. Το 76,6% επέλεξε τις ΔΟΥ κυρίως για οικονομικούς λόγους, ενώ το 19,6% δήλωσε ότι είναι η πρώτη φορά που τις επισκέπτεται.
Συμπεράσματα:
Η πλειοψηφία των ασθενών επισκέφθηκε τις ΔΟΥ κυρίως για οικονομικούς λόγους. Οι ΔΟΥ επιβάλλεται να συνεχίσουν να λειτουργούν εξυπηρετώντας αυτή την ευάλωτη κοινωνικο-οικονομικά μερίδα πληθυσμού που τις εμπιστεύεται και τις έχει ανάγκη. Η πολιτεία οφείλει να υιοθετήσει τις ανάλογες πολιτικές υγείας ούτως ώστε να εξασφαλίσει την ισότιμη και καθολική πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες οδοντιατρικής φροντίδας.