Διαδικτυακές και διαδραστικές εφαρμογές πολιτισμού: Η συμβολή των μεθόδων έρευνας εμπειρίας του χρήστη (UX)
Abstract
Στόχος της μεταπτυχιακής διατριβής είναι η διερεύνηση της συμβολής των μεθόδων έρευνας εμπειρίας χρήστη (UX) στο χώρο των διαδικτυακών και των διαδραστικών εφαρμογών πολιτισμού, μέσα από τη μελέτη τεσσάρων χαρακτηριστικών περιπτώσεων. Οι τέσσερις (4) μέθοδοι που εξετάζονται είναι: (α) τα Διαδραστικά Ερωτηματολόγια, (β) τα Πρωτόκολλα Σκέψης-Ομιλίας, (γ) η Παρακολούθηση Ματιών και (δ) ο Πληθοπορισμός. Η βιβλιογραφική αυτή έρευνα φιλοδοξεί να καταδείξει τη σχέση του πολιτισμού με την ψηφιακή τεχνολογία και τη διάδραση ανθρώπου-υπολογιστή (HCI), να αποτελέσει ένα συνοπτικό οδηγό για την εφαρμογή των αναφερόμενων μεθόδων στο χώρο του πολιτισμού και να αναλύσει τα πλεονεκτήματα, τα μειονεκτήματα και τη δυναμική που αναπτύσσουν σε σχέση με τα πολιτιστικά προϊόντα στην ψηφιακή εποχή. Διερευνήθηκαν βιβλιογραφικά και παρουσιάστηκαν τα κεντρικά θέματα και ο τρόπος εφαρμογής των μεθόδων γενικά. Επίσης συζητήθηκαν τα βασικά ζητήματα που εγείρονται μεθοδολογικά, τα προβλήματα που προκύπτουν και οι τρόποι αντιμετώπισής τους. Ερευνήθηκαν οι πρακτικές δυνατότητες εφαρμογής των μεθόδων που προσφέρονται στο Διαδίκτυο και παρουσιάστηκαν κάποιες από τις περισσότερο γνωστές προσφερόμενες διαδικτυακές πλατφόρμες γι’ αυτό το σκοπό. Στη συνέχεια διερευνήθηκε βιβλιογραφικά ο τρόπος εφαρμογής των εν λόγω μεθόδων στο χώρο των διαδικτυακών και διαδραστικών πολιτιστικών εφαρμογών. Παρουσιάστηκε ένας αριθμός χαρακτηριστικών τέτοιων παραδειγμάτων στη μορφή σύντομων αναφορών και μελετών περίπτωσης. Οι περιπτώσεις αυτές αναφέρονται στο χώρο των μουσείων, της πολιτιστικής κληρονομιάς, των τεχνών, της μουσικής, των media και των εγγενώς διαδραστικών μέσων, συμπεριλαμβανομένων των βιντεοπαιχνιδιών. Τέλος, μία σύντομη ανάλυση SWOT για κάθε μέθοδο ξεχωριστά επιχείρησε μία κριτική προσέγγιση αναφορικά με τη δυνητική χρήση τους στο χώρο του πολιτισμού. Αναλύθηκαν τα δυνατά σημεία και οι ευκαιρίες που η κάθε μέθοδος παρουσιάζει για τον πολιτισμό, καθώς και τα αδύνατα σημεία και οι απειλές που αντιμάχονται αυτή τη σχέση.