Κωδικοποίηση και μηχανική απάντηση ερωτήσεων σε ιστορίες
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2012-06-25Συγγραφέας
Παρασκευά, Παρασκευούλα
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Στόχος αυτής της μεταπτυχιακής διατριβής είναι η μελέτη της ικανότητας ενός εργαλείου
χρονικού συλλογισμού να κωδικοποιήσει συγκεκριμένα στοιχεία ιστοριών και της ικανότητάς
του να απαντήσει σε συγκεκριμένα είδη ερωτήσεων. Παράλληλα, γίνεται η σύγκριση των
ικανοτήτων αυτών με μαθητές δημοτικού σχολείου. Εξίσου σημαντικός στόχος είναι η ανάπτυξη
μεθοδολογίας για την κωδικοποίηση ιστοριών και ερωτήσεων και η κριτική θεώρηση της ως
προς την ορθότητα και την πληρότητά της.
Για την επίτευξη του στόχου, έχει γίνει χρήση του εργαλείου E-Res, το οποίο επιτρέπει την
κωδικοποίηση στοιχείων μίας ιστορίας. Έχει προηγηθεί μελέτη προηγούμενων προσπαθειών
στη χρήση του συγκεκριμένου εργαλείου για κωδικοποίηση ιστοριών. Επιπρόσθετα,
αναπτύχθηκε μεθοδολογία για τη διαδικασία της μετάφρασης/μεταφοράς ιστοριών και
ερωτήσεων από φυσική γλώσσα σε τυπική γλώσσα. Με βάση τη μεθοδολογία αυτή, έχει
κωδικοποιηθεί αριθμός ιστοριών και ερωτήσεων. Δόθηκε έμφαση τόσο στην επιλογή ιστοριών,
που για την κατανόησή τους απαιτείται ένα φάσμα νοητικών ικανοτήτων, όσο και στην
ετοιμασία κατάλληλων ερωτήσεων. Κατόπιν διενεργήθηκε πειραματική μελέτη της ικανότητας
του εργαλείου να επιστρέψει τις αναμενόμενες απαντήσεις στις ερωτήσεις.
Οι επιλεγμένες ιστορίες και ερωτήσεις υποβλήθηκαν και σε μαθητές δημοτικού σχολείου μέσα
από προγραμματισμένες διδακτικές δραστηριότητες. Ακολούθησε μία ανάλυση των
απαντήσεων των μαθητών με πίνακες και γραφικές παραστάσεις. Στη συνέχεια, έγινε
βαθμολόγηση του εργαλείου με ένα ποσοστό συμφωνίας υπολογιστή και μαθητών. Το ποσοστό
αυτό προέκυψε από τις απαντήσεις που επέστρεψε το εργαλείο στις ερωτήσεις, συγκρινόμενες
με τις απαντήσεις που έδωσαν οι μαθητές. Τέλος, παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που
προκύπτουν από τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε και από τα αποτελέσματα της ανάλυσης
των δεδομένων.
Η όλη διαδικασία ολοκληρώθηκε με επιτυχία τόσο στην κωδικοποίηση του υπολογιστή όσο και
στην εφαρμογή της στην τάξη. Επιπλέον, γίνεται μια αναφορά για μελλοντική δουλειά που
δύναται να τροποποιήσει ή να συμπληρώσει την εργασία αυτή.