Αναπαράσταση δεδομένων σε περιβάλλοντα οπτικού προγραμματισμού για τη διδασκαλία κώδικα στο Λύκειο
Επιτομή
Στόχος αυτής της μεταπτυχιακής διατριβής είναι να διερευνήσει τον βαθμό κατανόησης και
εμπέδωσης των δεδομένων και των τρόπων αναπαράστασής τους μέσα σε προγράμματα
(αλγόριθμος + δεδομένα), απαιτεί από τον
δημιουργό του την κατάλληλη αναπαράσταση των δεδομένων, για να καταστεί λειτουργικό,
οδηγώντας από τον κόσμο των αφηρημένων εννοιών στην πραγματικότητα. Στα υπάρχοντα
Προγράμματα Σπουδών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και στα αντίστοιχα
εκπαιδευτικά εγχειρίδια ο ρόλος των δεδομένων παρουσιάζεται υποβαθμισμένος, οπότε ήταν
αναμενόμενος ο βαθμός δυσκολίας που θα συναντούσαν οι μαθητές. Για την απάντηση των
ερευνητικών ερωτημάτων της μεταπτυχιακής διατριβής μελετήσαμε προγράμματα
κατασκευασμένα από μαθητές, ενώ από βιβλιογραφική επισκόπηση καταγράφηκε μία ποικιλία
δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στη διδασκαλία του Προγραμματισμού,
ανεξαρτήτως του υπό χρήση προγραμματιστικού περιβάλλοντος. Με βάση τα συμπεράσματα
που προέκυψαν σχεδιάστηκε μία πειραματική διδακτική παρέμβαση με στόχο την εξεύρεση
τρόπων υπέρβασης των μαθητικών δυσκολιών. Καταγράφηκαν τα στατιστικά αποτελέσματα
της πιλοτικής διδασκαλίας και αναδείχθηκε η ανάγκη βελτίωσης και προσαρμογής του τρόπου
διδασκαλίας των δεδομένων και της αναπαράστασής τους και ο επανασχεδιασμός του
Προγράμματος Σπουδών της Πληροφορικής στην προοπτική της ανάπτυξης της υπολογιστικής
σκέψης του μαθητή.